Media & Advertising

Fotbalul de nivel european umfla conturile ziarelor sportive

Fotbalul de nivel european umfla conturile ziarelor sportive
08.09.2006, 15:36 14

Pe langa nopti albe de fericire, glorie sau bugete consistente pentru cluburile de fotbal, performantele echipelor romanesti in competitiile europene atrag si cresteri de venituri pentru ziarele sportive.
Mass-media romaneasca a inceput sa simta cu intensitate avantajele performantelor echipelor autohtone in competitiile europene de fotbal la inceputul acestui an, cand Steaua si Rapid au participat in fazele superioare ale Cupei UEFA.
Gazeta Sporturilor, de exemplu, a inregistrat in luna februarie a acestui an o crestere a vanzarilor de aproximativ 20% fata de perioada similara a lui 2005, in timp ce Pro Sport a avut o majorare de aproape 27%. Pe masura ce Steaua si Rapid au avansat in optimile Cupei UEFA, perioada ce a coincis cu luna martie, vanzarile ziarelor au crescut semnificativ. Potrivit BRAT, in luna martie Gazeta Sporturilor a vandut mai mult cu 32% fata de aceeasi perioada din 2005, iar Pro Sport a atins o crestere de 42%. In cazul Sport Total, aflat la inceput pe piata, nu se poate vorbi de cresteri, deoarece nu exista reper.
Evolutia vanzarilor a atras, cum este si firesc, venituri mai mari din publicitate. Razvan Corneteanu, directorul executiv al Pro Sport, spune ca in aceasta primavara veniturile din publicitate ale ziarului au crescut cu peste 20%, mai ales datorita rezultelor bune inregistrate de Steaua si Rapid. "Vanzarile de publicitate cresc si ele cand exista rezultate", explica el.
De la Gazeta Sporturilor, Augustin Roman, director executiv, marturiseste ca cererea de publicitate a crescut, dar nu dezvaluie cifre.
Pe masura ce performanta echipelor a crescut, Romania avand in acest an o echipa in grupele Ligii Campionilor si doua in Cupa UEFA, si pregatirile, respectiv asteptarile, sunt mai mari.
Daca Pro Sport va trata meciurile echipelor romanesti ca pe niste evenimente sportive importante carora le va asigura sectiuni speciale, rubrici, dar nimic din ceea ce nu a facut pana acum, Sport Total este decis sa transforme participarea Stelei in Liga Campionilor in capul de afis al ziarului. "Daca intr-o zi normala Steaua primeste intre una si doua pagini, incluzand aici si stirile despre adversari, in zilele premergatoare meciurilor din Liga acest spatiu se va dubla, prima parte a ziarului urmand sa fie dedicata in intregime Stelei", explica Adrian Toca, seful departamentului fotbal international al Sport Total si editor-sef al site-ului.
Gazeta Sporturilor pregateste si ea rubrici noi si diferite proiecte, pe care le mentine pentru moment secrete. Primul proiect devenit public il reprezinta revista Campionii, pe care Convergent Media, compania care editeaza Gazeta, a lansat-o la inceputul acestei saptamani pe piata. Campionii reprezinta un proiect ce va trata evenimente speciale din sport, cu o periodicitate de aproximativ sase numere pe an, primul numar fiind dedicat exclusiv participarii echipei Steaua in Liga Campionilor. Tiparita in 68 de pagini, format glossy, si distribuita la pretul de 5 lei in 40.000 de exemplare, Campionii poate reprezenta o sursa importanta de venit, mai ales in contextul in care Steaua ar trece de faza grupelor.
Competitia dintre ziare are o componenta online puternica in aceasta perioada. Gazeta Sporturilor se pregateste cu toate site-urile pe care le are in portofoliu pentru competitiile europene. Echipa Convergent Media se va concentra pe stelisti.ro, dinamovisti.ro si rapidisti.ro, pe care le va actualiza permanent cu stiri. "In ziua meciului cu Standard au fost puse online pe stelisti.ro peste 40 de stiri. La fel s-a intamplat si pe dinamovisti.ro si rapidisti.ro", spune Augustin Roman. In plus, fanii au posibilitatea de a castiga tricouri, mingi cu autograf, CD-uri cu cantecele galeriei, daca indica scorurile exacte.
Echipa de la prosport.ro se pregateste si ea cu reactii mult mai rapide decat pana acum, mai ales ca isi definitiveaza noul site. Editia online a Sport Total va pastra aceleasi coordonate ca si editia tiparita. Toate eforturile echipelor ziarelor sportive au ca scop multumirea publicului si atragerea unui numar cat mai mare de cititori. Reprezentantii publicatiilor recunosc insa ca volumul de vanzari este relationat mai mult de rezultatele echipelor romanesti. "Daca echipele aduc rezultate, vin si cresterile de tiraj", explica Razvan Corneteanu.
Augustin Roman sustine ca ziarul si site-urile sale vizeaza cresteri ale numarului de cititori, respectiv vizitatori, mai ales ca Steaua participa in Liga Campionilor. "Site-urile au un mare avantaj, acela ca transmit informatia in timp real, iar publicul gusta din ce in ce mai mult aceasta placere oferita de online. Gsp.ro, editia online a Gazetei Sporturilor, a realizat in ziua meciului Steaua - Standard un record pentru mass-media electronica din Romania: peste 125.000 de vizitatori intr-o zi!", spune el. Tot in cazul site-urilor, asteapta si Adrian Toca o "toamna nebuna". In ceea ce priveste evolutia vanzarilor, Oana Stoenescu, directorul general al Sport Total, se asteapta la o crestere de 30%.
La ce se asteapta insa concret ziarele romanesti? In cazul editiei Gazetei ce va aparea a doua zi dupa meciul Steaua - Real Madrid, Augustin Roman este foarte optimist si sustine ca tirajul vandut al ziarului "probabil se va dubla", sarind chiar de 160.000-170.000 de exemplare daca Steaua produce o surpriza.
Corneteanu spune ca in general meciurile mari aduc o crestere a vanzarilor de 30%, insa se poate inregistra si mai mult daca Steaua are o evolutie buna. "N-as vrea sa ma hazardez, insa, dupa toate probabilitatile, anticipez un salt de 30-40 de procente in cazul vanzarilor, in situatia in care Steaua nu pierde cu Real Madrid", adauga Toca de la Sport Total.
Daca televiziunile speculeaza si cresc tarifele la publicitate, ziarele spun ca pastreaza acelasi rate-card pe de parcursul anului.
In conditiile in care cresc vanzarile ziarelor, reprezentantii acestora se asteapta si la un interes sporit din partea advertiserilor. Potrivit lui Roman, pe langa sponsorii celor doua competitii, sunt jucatori care isi intensifica prezenta in media, printre acestia numarandu-se casele de pariuri si producatorii de bauturi. Oana Stoenescu adauga listei companiile din telecom si pe cele de tigari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO