Media & Advertising

Doi pentru un tango: muzica si comertul unite pentru cresterea profiturilor

11.10.2004, 00:00 9



Casele de discuri se folosesc de parteneriate profitabile cu producatorii de bunuri de larg consum pentru a neutraliza vanzarile in scadere, scrie Financial Times.



Industria muzicala din intreaga lume se afla intr-o perioada de criza. Vanzarile sunt din ce in ce mai mici, cu aproape 8 procente mai putin decat anul trecut - si in al patrulea an consecutiv de scadere. Astfel, imprejurarile au obligat lumea muzicala sa se indrepte spre alte strategii, inclusiv aceea a crearii de aliante cu firme din alte domenii.



Aceasta a fost ideea principala a simpozionului Inside the Music Upfront, care a avut loc la New York in urma cu doua saptamani, si care a reunit directori de la mari companii muzicale si proprietari ai unor marci de produse recunoscute in intreaga lume pentru a discuta posibile parteneriate.



Realizat dupa modelul evenimentului anual TV Upfront - despre care se spune ca a realizat profituri de 9,3 miliarde de dolari anul acesta - simpozionul muzicii mondiale le-a permis producatorilor de muzica sa ofere oportunitati "la vedere" reprezentantilor din comert pentru promovarea produselor acestora. Pe de alta parte, evenimentul a avut si componenta sa de entertainment: s-a putut asculta muzica noua, cu ceva timp inainte de a fi lansata pe piata media.



Directori de la Mercedes-Benz, Procter&Gamble si Samsung au fost prezenti printre cei 355 de reprezentantii ai lumii afacerilor, participanti la eveniment, care s-au intalnit cu casele de productie.



"Ecoul a fost semnificativ si persoanele prezente au incercat sa incheie afaceri pe loc", a spus Jameel Spencer, presedintele Blue Flame Marketing, unul dintre sectoarele Bad Boy Worldwide Entertainment Group.



Bad Boy este proprietatea cantaretului - intrat in afacerile muzicale - Sean "P Diddy" Combs, care a organizat evenimentul impreuna cu Alliance, o agentie de marketing care se ocupa cu evenimente mondene, aflata in proprietatea Grey Global.



Combs, care a concertat si a tinut un discurs important, prin care spunea ca evenimentul nu se refera numai la obtinerea de sponsorizari, dar la "mariaje pe termen lung" intre companiile muzicale si cele de pe piata de larg consum, a adaugat ca evenimente ca acesta ar fi trebuit sa existe de mult in programul marketingului muzical.



Totusi, multe personalitati din lumea afacerilor au subliniat ca, in trecut, companiile muzicale erau sceptice la ideea de a lucra cu diverse marci comerciale.



Jarrod Moses, presedintele grupului Alliance, care lucreaza, de asemenea, cu companii de televiziune sau din productia de filme, a spus ca "colaborarea cu lumea muzicala a fost intotdeauna un proces frustrant din cauza ca sunt atatea parti implicate".



Personalitati din lumea muzicii recunosc acest lucru. Phil Quartararo, presedinte al EMI Music Marketing si un veteran al industriei muzicale a spus ca "a existat candva o indiferenta si o mistica a lumii muzicale. La acel moment colaborarea dintre brand-urile de larg consum si lumea muzicala era perceputa ca o lipsa de loialitate fata de fani". Perceptiile s-au schimbat, in ultimii zece ani.



Jason Flom, presedintele de la Atlantic Recordings, un compartiment al Warner Music Group, confirma spusele lui Quartararo. "Acum acest tip de colaborare nu mai reprezinta un stigmat pentru artisti. In urma cu doar 15 ani, putini dintre ei ai fi inteles ca au ceva de castigat din aceasta afacere". Flom, care a contribuit la organizarea Misic Upfront adauga: "imi cer scuze fata de orice reprezentant al industriei de advertising care a fost neglijat in trecut".



Acest tip de promovare a fost impus industriei muzicale din cauza ultimelor circumstante din domeniu. "Am primit bugete de marketing care nu ne permiteau foarte multe miscari, apoi a aparut concurenta de pe internet, care a dus la scaderea vanzarilor", spune Flom. "Devine o necesitate sa ii ascultam pe colegii nostri de pe Madison Avenue, care se ocupa de advertising".



Dar in timp ce un asemenea eveniment stabilit de comun acord reprezinta o noua modalitate de punere in valoare, oameni din interior subliniaza ca parteneriatele dintre marile companii muzicale si diverse brand-uri au mai existat si in trecut. Quartararo de la EMI spune ca departamentul sau de marketing a fost creat in intentia colaborarii cu brand-uri comerciale. Cu producatorul de jucarii Mattel, de exemplu, se lucreaza pentru lansarea unei noi linii de media playere digitale, destinate pentru copii intre 8 si 14 ani. Si lucrurile nu se opresc aici: "Am putea gasi noi modalitati de promovare a artistilor, cum ar fi tinerele artiste si papusile Barbie sau trupele rock cu brand-urile Hot Wheels", spune Quartararo.



Bineinteles, cazul aproape perfect de alianta intre muzica si brand-urile comerciale a fost acela al lui Beyonce Knowles. Averea sa in valoare de cateva milioane de dolari a fost datorata si contractelor profitabile cu Pepsi Cola si L'Oreal, contract despre care s-a spus ca valoreaza 4,7 milioane de dolari "pentru zece zile de munca".



Mathew Knowles, tatal si manager-ul lui Beyonce, spune ca experienta de 20 de ani in marketing i-a dat informatiile necesare despre diferitele corporatii industriale, a caror implicare nu era foarte mare in lumea muzicala a anilor '90, cand Beyonce s-a lansat in lumea muzicii.



Acesta crede ca o colaborare cu o companie de succes a devenit un lucru mai important decat oricand pentru procesul de marketing, si ci aceasta uniune pe piata ar putea aduce beneficii majore pentru ambele parti.



De exemplu, spotul Pepsi care includea prezenta lui Beyonce cu primul sau single "Crazy In Love", a fost lansat inainte ca single-ul sau albumul sa apara pe piata. "Publicitatea pe care acest spot a adus-o si totodata lansarea pe piata a melodiei ar fi costat Sony Music pana la 10 milioane de dolari. Numai in ultimii trei ani companiile muzicale au fost de acord cu asemenea parteneriate", spune Knowles. Cu toate acestea, muzica nu a reprezentat singurul element de succes din campaniile publicitare ale Pepsi din ultima vreme. Fotbalul a fost si el la loc de cinste, atunci cand fotbalistul englez David Beckham a devenit simbolul Pepsi, strategie care a schimbat oarecum drestinatia mesajului, adresandu-se targetului masculin consumator de Pepsi.



Pe de alta, Pepsi este una dintre companiile care au lucrat destul de mult cu artistii pentru a da o alta dimensiune campaniilor publicitare. Traditia Pepsi privind colaborarea cu muzica se intinde in aproape 200 de tari, iar printre vedetele care au semnat un parteneriat cu marca sunt, in afara de Beyonce Knowles,Enrique Iglesias, Shakira, Britney Spears si Pink,care a semnat un contract cu compania americana la sfarsitul anului 2003.



"Datorita colaborarii cu Pepsi fanii mei din intreaga lume vor putea sa asculte mult mai multa muzica si vor putea sa castige si o gramada de lucruri 'cool' ", a spus Pink.



Noua campanie care este pregatita de Pepsi a schimbat sloganul de la "Ask for more" la "Dare for more".



Scopul campaniei nu este numai cel de a promova bautura racoritoare printr-un brandawarness ridicat, ci si acela de a convinge fanii celebritatilor ca Pepsi este bautura potrivita pentru ei. Lucrul care face posibile toate aceste contracte este ca, desigur, brand-urile sunt dornice de o asemenea colaborare, de a lucra cu artisti cunoscuti si de a se folosi de muzica acestora. Dar realizeaza, de asemenea, ca a avea un impact real asupra consumatorului inseamna crearea unei relatii mai profunde si mai creative cu lumea muzicala.



Coca-Cola, care a avut o lunga relatie cu industria muzicala, a lansat mycokemusic.com serviciu de descarcare digitala de pe internet, la inceputul acestui an.



Rafael McDonnel, directorul de marketing al Coca-Cola si cel care se ocupa cu aliantele strategice incheiate de companie spune ca "am avut o strategie agresiva de abordare a brand-urilor, intreband 'ce putem face pentru a va ajuta sa va promovati si vindeti mai bine artistii?'"



Bineinteles, crearea acestor relatii nu este deloc altruista. Companiile realizeaza ca muzica le ajuta sa-si creeze si sa-si mentina o imagine si credibilitate pe piata pentru publicul tinta pe care si l-au ales. "Muzica este o posibilitate excelenta de a ne crea relatii mai profunde cu consumatorii", spune McDonnel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO