Media & Advertising

Cui i-e frica de mobil?

01.07.2005, 16:58 9

"As vrea ca astazi sa vad episodul de poimaine al serialului meu favorit", "Nu am vazut filmul de saptamana trecuta si as vrea sa-l vad dupa-amiaza" - in ziua de azi, toate aceste dorinte se pot realiza nu neaparat cu ajutorul televizorului, ci chiar cu telefonul mobil.

Multi oameni de televiziune se tem ca telefonul mobil poate fi moartea micului ecran. Altii, mai ales cei de pe cealalta parte a baricadei, sunt de parere ca acest lucru este imposibil, cele doua tehnologii sustinandu-se una pe alta.

"S-a spus ca video recorderul este moartea televiziunii, apoi DVD-ul, acum telefonul mobil. Cu siguranta ca, daca a supravietuit pana acum, televiziunea nu va disparea nici de acum incolo", este de parere Patrick Jucaud, fondatorul si directorul general al DISCOP, unicul targ de formate si programe de televiziune din centrul si estul Europei.

La cea de-a XIII-a editie a targului, desfasurata intre 23 si 25 iunie la Budapesta, accentul s-a pus pe impactul noilor tehnologii asupra televiziunii, tema care de altfel ii preocupa in aceeasi masura pe oamenii de media, pe cei din industria mobila si pe advertiseri.

"Cum sa nu pierdem audienta si advertiseri", se intreaba oamenii de televiziune; "Cum sa ajungem la publicul din ce in ce mai mare care migreaza de la TV si se indreapta catre Internet si telefonia mobila?", se intreaba si advertiserii; "Cum sa ne adaptam continutul astfel incat el sa nu fie greoi pentru utilizatori si sa atraga advertiserii?", isi pun problema si cei din industria telefoniei mobile.

Este un cerc vicios din care incearca sa iasa cu bine toate cele trei industrii. In momentul de fata, solutiile care se dau la aceste probleme nu coincid, insa toata lumea este de acord ca ele trebuie rezolvate cat mai repede, pentru a atrage, inainte de toate, sume importante de bani.



Nokia mizeaza pe TV

Prezent la DISCOP, Luc Jacobs, Business Development Manager EMEA la Nokia Corporation, a anuntat ca, in ceea ce priveste aplicatiile mobile, televiziunea este urmatorul pas firesc.

"O tehnologie nu o omoara pe cealalta. Vor lucra impreuna", asigura reprezentantul celui mai mare reseller de camere digitale din lume. Mai mult, el a schitat un "triunghi magic" care poate fi creat prin colaborarea dintre cele doua domenii: la un pol s-ar situa vizibilitatea si imaginea, la un altul veniturile (pentru ca se estimeaza ca pana la sfarsitul acestui an vor fi doua miliarde de oameni cu mobil, adica mai multi decat orice audienta), iar la al treilea pol s-ar situa loialitatea si interactiunea.

In opinia lui Jacobs, exista cateva varfuri de "audienta" pe mobil, care, insumate, ar fi de 15-17 minute pe zi. Acestea s-ar inregistra in pauzele de serviciu, in timpul de asteptare si, mai ales, seara inainte de somn. Acest din urma varf de "audienta" ar lua din "market share-ul" cititului unei carti si din vizionarea programelor TV.

Experienta TV pe mobil ar fi posibila prin intermediul unor tehnologii ca 2.5G, Wi-Fi, PC, DVB-H (digital video broadcasting for handsets) si Future (de exemplu, combinarea textului cu imaginea).

"Continutul TV de astazi nu este facut pentru mobil. In mobile TV este vorba despre interactivitate, nu de semnal TV pe telefon", avertizeaza Jacobs, care precizeaza ca advertiserii trebuie sa fie mai inventivi, intrucat nu va mai fi vorba de 20 de minute de reclame pe ora, ci de un timp mult mai scurt.

"Publicitatea isi va gasi calea catre consumator, dar intr-o forma care sa fie consumata. Trebuie sa se investeasca semnificativ in aceasta infrastructura timpurie, iar operatorii trebuie sa inteleaga cum se face continutul corect pentru mobil. Acesta trebuie, in primul rand, sa fie apropiat din punct de vedere emotional de consumator", a conchis reprezentantul Nokia.



Interactiv pe Internet sau pe mobil?

In SUA, 66% dintre persoanele cu varsta cuprinsa intre 50 si 64 de ani au folosit Internetul, in timp ce 23% dintre copiii cu varsta intre 3-5 ani au facut deja acelasi lucru, a spus, la DISCOP, Daniel Konecny, Chief Operating Officer la U-Turn, companie care ofera solutii de marketing producatorilor de continut interesati sa obtina venituri din industria mobila. El a adaugat ca, in Marea Britanie, 43% dintre adolescenti acceseaza Internetul in mod frecvent. Concluzia: interactivitatea este un fenomen global, care s-a extins acum si asupra telefoniei mobile, insa puterea Internetului nu trebuie subestimata.

Reprezentantul U-Turn a adaugat ca 1,5 miliarde de oameni sunt abonati la telefonia mobila in toata lumea (adica un sfert din populatia Terrei), in vreme ce, in Europa, exista deja peste 130 de canale de televiziune interactive, dintre care peste 50% bazate pe aplicatii performante.

Cu toate acestea, Daniel Konecny crede ca mai degraba Internetul este o amenintare la adresa televiziunii, si nu telefonul mobil. "Acum, mobilul este in atentia tuturor, dar Internetul poate fi o platforma si mai buna, pentru ca este mai interactiv. Noua tehnologie este o provocare pentru modelele traditionale de afaceri, si asta peste tot in lume. Ea duce la fragmentarea rapida a audientei, iar PVR-urile si tehnologia Video-on Demand au un impact semnificativ asupra acestui lucru", explica reprezentantul U-Turn. Astfel, 42% dintre abonatii Sky+ au vazut programe TV inregistrate, in vreme ce 72% nu se uita la nici o reclama TV, datorita tehnicilor de evitare a acestora. De asemenea, in prima parte a acestui an, abonatii Comcast au vizionat 100 de milioane de programe on-demand, cu 40% mai mult decat in ultimul trimestru din 2004, mai spune Konecny.

"Generatia viitoare a telespectatorilor vrea o implicare mai mare in programe. O solutie ar fi ca radiodifuzorii sa-si actualizeze platformele sau chiar sa se extinda pe altele, precum si sa distribuie continut", spune Daniel Konecny. In opinia sa, pentru a trece continut TV pe Internet este necesar sa fie un numar suficient de mare de telespectatori, brandul media sa fie puternic, sa fie sustinut in mod constant la televizor si sa se creeze servicii interactive pentru care publicul sa vrea sa plateasca pe diferitele platforme. De asemenea, trebuie sa se tina cont de tipurile de aplicatii pe care ar putea fi extins brandul media (SMS, Java, imode, WAP, jocuri PC, broadband, VOD etc.) si de aria geografica.

Alti specialisti din domeniu, prezenti la cea de-a XIII-a editie a DISCOP, cred cu fermitate ca in nici un caz oamenii nu se vor uita la seriale pe telefonul mobil in sufragerie. Afirmand ca cele doua tehnologii sunt complementare, ei vad in cross promotion un mijloc eficient de a le dezvolta pe ambele.



Cine fura de la cine

Singuri oamenii de televiziune simt o amenintare din partea telefoniei mobile. "Ar trebui sa ne temem de mobil. Nu pentru ca poate concura cu puterea televiziunii, ci pentru ca se lupta continuu pentru acapararea timpului liber al publicului, adica pentru acel timp liber petrecut in fata micului ecran. Tot ceea ce poate intrerupe vizionarea TV este un zgomot putin sanatos pentru compania de media", spune Illi Edry, vicepresedinte de marketing si business development al companiei israeliene Keshet Broadcasting. El a concluzionat ca operatorii de telefonie mobila au mai multi bani si deci putere, iar advertiserii isi vor redirectiona bugetele catre acestia. "Daca un advertiser isi retrage 20% din bugetul de publicitate este o catastrofa pentru un post TV. Pe de alta parte, operatorii de telefonie mobila nu stiu nimic despre continut, nu inteleg nimic. Nu fac decat sa fure ideile oamenilor de TV si sa si le insuseasca", este concluzia reprezentantului israelian.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO