Media & Advertising

Cotidienele gratuite fac ca mersul zilnic la serviciu sa nu mai reprezinte o corvoada sau un plictis

16.06.2006, 00:00 11

Cotidienele gratuite aduc publisherilor venituri substantiale, datorita atragerii cititorilor tineri, largirea portofoliului si vanzarea spatiului publicitar.

La intrarea in statia de metrou Budejovicka, din Praga, in fiecare dimineata sunt oameni cu uniforme verzi, portocalii si galbene care se perinda prin multimea grabita de trecatori. Acestia isi indeplinesc sarcina zilnica de a imparti ziare, scrie The Prague Post.

In aceste conditii, in ultimul timp, mersul zilnic la serviciu nu mai reprezinta o corvoada sau un plictis. Astfel, inainte de a lua metroul, calatorii nu numai ca sunt intampinati de imaginea vesela provocata de hainele colorate ale celor care impart ziare, dar si primesc gratuit trei ziare diferite.

Avand in vedere faptul ca la sfarsitul lunii aprilie a mai fost lansat un nou cotidian gratuit, Metropolitan Expres, segmentul unor asemenea publicatii incepe sa capete o importanta tot mai mare in viata sociala a orasului Praga.

Astfel, Metropolitan Expres are cel putin doi concurenti redutabili: 24 Hodin (24 ore), lansat in luna noiembrie a anului trecut, si Metro.

Expertii domeniului media spun ca, in momentul de fata, se dezvolta la nivel global un trend de scoatere pe piata a cat mai multor cotidiene gratuite si ca, mai mult decat atat, cei mai mari publisheri din Cehia adera la acest trend.

Aceste publicatii, care apar alaturi de cele obisnuite, constituie inca o arma pe care publisherii o folosesc pentru a atrage tot mai multi cititori si pentru a obtine o cota cat mai mare din piata de advertising pe print, estimata la 210 milioane de euro.

Este vorba despre un trend care a luat o amploare deosebita. A inceput sa infloreasca in urma cu trei ani, in momentul in care editurile au initiat ideea de a adauga cotidiene gratuite portofoliului pe care il detineau", spune Stepan Wolde, director de marketing la ARBO Media, o firma de consultanta si media buying.

Cu toate acestea, cei mai mari jucatori din acest domeniu au intrat pe piata in ultimele sase luni. Mafra, publisherul Mlada fronta Dnes si Lidove noviny, principalele cotidiene din Cehia, se afla in spatele proiectului Metropolitan expres.

Totodata, Ringier, care detine tabloidele Blesk si Sport, publica si cotidianul gratuit 24 Hodin.

Toate trei apar pe piata ceha si au un tiraj zilnic de peste 100 de mii de exemplare.

Desi lansarea unor asemenea publicatii genereaza costuri de milioane de euro, reprezinta cel mai eficient mijloc prin care editorii pot sa-si diversifice portofoliul, care este esential in atragerea advertiserilor, care vor sa cumpere cat mai mult spatiu publicitar cu putinta.

"Principalul atu pe care il poate avea un publisher este sa dispuna de un portofoliu cat mai variat, pentru a putea avea disponibil cat mai mult spatiu publicitar pentru clientii sai", a mai spus Wolde.

Ziarele gratuite mai reprezinta si o modalitate de a atrage un segment mai tanar de public, asa-numita "generatie Internet", adica oamenii de pana in 35 de ani. Atragerea lor reprezinta o schimbare importanta, in conditiile in care, in general, acestia obisnuiesc sa-si procure toate informatiile necesare prin intermediul Internetului.

Un alt aspect care influenteaza lansarea pe piata a unor produse preferate de oamenii pana in 35 de ani este ca acest segment de varsta reprezinta targetul celor mai multi advertiseri.

Totodata, majoritatea editorilor din intreaga lume sustin ca tinerii prefera cotidienele gratuite, simple, in format mic, ziarelor obisnuite, care nu numai ca se platesc, dar au si o structura mult mai complexa si mai obositoare.

"Urmam indeaproape traseul pe care il urmeaza competitorii nostri si trendurile globale. Trebuie sa ne adresam si altor cititori decat aceia care citesc Mlada fronta Dnes si Lidove noviny", spune Stanislav Holec, directorul departamentului multimedia al trustului Mafra. Potrivit lui Piet Bakker, expert in analiza cotidienelor gratuite in cadrul Universitatii din Amsterdam, ziarele traditionale vor continua sa intampine dificultati in atragerea cititorilor tineri.

Intr-adevar, chiar si in cazul Metro, cel mai vechi si mai conservator dintre cotidienele gratuite, aproximativ 70% dintre cititori au varsta pana in 45 de ani.

In acelasi sens, publicul tinta al publicatiilor Metropolitan Expres si 24 Hodin se incadreaza in segmentul de varsta sub 35 de ani.

"In Cehia, introducerea unei publicatii gratuite ca supliment al unui ziar obisnuit motiveaza cititorul sa cumpere acel ziar. Este cea mai buna metoda de a atrage noi cititori si de a obtine bani din publicitate", spune Martin Vedej, director la 24 Hodin. Chiar daca scoaterea pe piata a unor astfel de publicatii implica anumite costuri destul de mari, expertii spun ca publisherii isi recupereaza acesti bani in timp, in urma vanzarii spatiului publicitar.



O noua sursa de profit

* Specialistii din domeniul media spun ca in momentul de fata a luat amploare curentul lansarii cotidienelor gratuite, care sporesc castigurile publisherilor

* Publisherii se lupta pentru obtinerea unei cote cat mai mari din piata de advertising pe print, estimata la 210 milioane de euro

* Principalele cotidiene gratuite din Cehia sunt Metropolitan Express, 24 Hodin si Metro, publisherii anuntand lansarea unor noi titluri

* Cotidienele gratuite au un tiraj zilnic de 100.000 de exemplare si se adreseaza unui segment de public cu varste de pana in 35 de ani

* Desi acest trend a inceput sa prinda contur in urma cu trei ani, cei mai mari jucatori din domeniu au intrat pe piata in urma cu sase luni.

* Publisherii isi recupereaza costurile implicate de publicarea acestor ziare in urma vanzarii de spatiu publicitar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO