Media & Advertising

Artistii si publicitarii

24.02.2006, 22:14 10

Cand apare un film romanesc trebuie sa te pregatesti sa te bucuri, sa-l consideri un mare succes daca aduna macar cateva mii de spectatori. Acum, in febra Oscarurilor, cred ca vine firesc si o foarte buna intrebare: cum trebuie sa fie un film ca sa-l vinzi "la sigur"? Nu exista retete de succes, spun amatorii de aforisme. Ici-colo, insa, sunt atat de evidente.

Sa incepem cu Brokeback Mountain al lui Ang Lee. Indata ce au auzit subiectul, specialistii au prezis: va fi un mare succes. Este cel mai usor de povestit film al acestui an: povestea de dragoste dintre doi cow-boy gay. Cand poti sa spui povestea in trei cuvinte, la care sa adaugi si un nume mare de regizor, restul devine istorie. Nu a fost o foarte mare lovitura de box-office, dar filmul aduna nonsalant cele mai ravnite premii. Adica afacerea nu se opreste la cateva saptamani dupa premiera. Vor mai curge cateva zeci de milioane de dolari si dupa decernarea Oscarurilor. Ca doar, atentie publicitari, la Oscar ipocrizia non-comerciala castiga aproape intotdeauna.

Am inceput cu acest exemplu tocmai pentru a arata ca si artistii isi gandesc produsul uneori ca niste publicitari de un maxim cinism comercial. Temele la moda pot aduce mai mult decat glorie efemerida. Asta numai daca te pricepi sa exploatezi momentul. Filmul lui Cristi Puiu, "Moartea domnului Lazarescu", pare de o gratuitate induiosatoare. El este insa rezultatul unor experiente acumulate de regizor pe la marile festivaluri unde a vazut "ce se poarta", "ce se cere". Poate tocmai acesta este paradoxul acestui film: el si-a castigat publicul in Romania numai dupa ce a castigat premii importante. E un algoritm care merge perfect in atmosfera provinciala de la noi...

Mircea Cartarescu a facut o miscare extrem de inteligenta atunci cand s-a hotarat sa publice articolele din revista Elle sub numele "De ce iubim femeile?". Titlul a facut toti banii si tot tirajul. Textele nu erau neaparat maxim comerciale. Cartarescu le-a scris incercand o adaptare la stilul comercial, dar, de fapt, ramanand acelasi rafinat amator de referinte livresti. Insa, cand un scriitor cunoscut "coboara" intr-o zona extrem de populara cum e cea a sfaturilor de amor, cu un bagaj literar demn de invidiat, nu poate sa iasa decat bine. E un semn bun acesta. Scriitorii gandesc publicitar, in sfarsit. Numai sa nu ramana aici... In Franta, scriitori de succes ataca direct problema Islamului. Si din motive politice, dar si din motive comerciale. Un proces al lui Michel Houellebecq, de exemplu, cu organizatii musulmane puternice din Franta i-a adus foarte multa notorietate. Nu trebuie ignorat insa gradul de periculozitate al acestor scandaluri. Parca nu-ti mai vine sa vorbesti despre reclama cand apar amenintari cu moartea si altele asemenea.

La recentul Festival de film de la Berlin deja a fost enuntat ultimul trend. Unul imbucurator pentru unii, deprimant pentru altii: se poarta temele politice. Pentru ca Spielberg si Clooney au intrat in aceasta zona tematica deja a fost impusa o moda, fara drept de apel. Depinde iarasi foarte mult de cum o faci. Un exemplu extraordinar ar fi "Constant gardner". Aparent, o tema "pe val": problemele Africii, lupta ONG-urilor cu multinationalele sadice, dornice sa exploateze popoarele sarace etc. Poate un regizor prost ar fi insistat mai ales pe aceasta dimensiune propagandistica, atat de iubita de mediile de stanga din Occident. Si-ar fi asigurat si niste premii si gata! Dar nu a fost un mediocru in spatele camerelor. Regizorul a fost extraordinarul Fernando Meireilles. Si decizia lui a fost ca, in ciuda temei "fierbinti", sa insiste fara puseuri ideologice tocmai asupra povestii de dragoste dintre eroi. Rezultatul a fost extraordinar.

Am facut aceasta scurta trecere in revista a unor "impletiri armonioase" intre arta, moda si gandire publicitara. Uneori, artistii pursange si publicitarii pursange se dispretuiesc sincer. Nu e cazul. Uneori publicitarii pot invata publicitate de la artisti. Si invers. Dar despre asta in alt episod.



* Costi Rogozanu este redactorul-sef al revistei ApropoTV, comentator in domeniile cultura, mass-media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO