Eveniment

Un nou „buletin“ din 2011: cardul de identitate medical

Autor: Ioana David

07.11.2010, 23:49 61

O nouă companie din subordinea Ministerului Sănătăţii vaadministra sistemul informatic din domeniul sănătăţii, inclusivcardul naţional de asigurări sociale de sănătate, potrivit unuiproiect de ordonanţă de urgenţă lansat în dezbatere publică deMinisterul Sănătăţii.

Instituţia propune ca de anul viitor pacienţii care merg lamedic să fie identificaţi prin intermediul unui card naţional deasigurări sociale de sănătate, care va conţine atât informaţiigenerele (nume, CNP), cât şi date despre istoricul medical, grupade sânge şi dovada achitării contribuţiei la fondul desănătate.

Iniţiativa nu este una nouă, în condiţiile în care în urmă cuzece ani a fost demarat un proiect de informatizare a sistemuluisanitar care cuprinde mai multe componente, una dintre acesteafiind cardul de sănătate. Celelalte componente sunt sistemulintegrat unic integrat (SIUI), reţeta electronică şi fişaelectronică.

"Având în vedere că informaţiile actuale din SIUI privindasiguraţii au devenit suficient de stabile şi credibile, şidatorită evoluţiei SIUI către o nouă arhitectură, începând dinacest moment este posibilă din punct de vedere tehnic şi funcţionalemiterea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate", searată în nota de fundamentare a ordonanţei de urgenţă.

În prezent nu se ştie exact ce fel de date oferă SIUI. Potrivitunor informaţii anterioare, în urmă cu zece ani un consorţiu condusde firma americană Compaq (preluată apoi într-o tranzacţieinternaţională de HP) a câştigat o licitaţie pentru un contract învaloare de 112 mil. euro, din care s-au plătit în jur de 40 mil.euro.

Prin intermediul acestui card, o persoană va putea dovedi căeste asigurată şi că plăţile la fondul de sănătate au fost făcute.De asemenea, cardul va conţine informaţii precum numele şi CNP-ulpersoanei, istoricul medical, grupa de sânge, dacă doreşte sau nusă doneze organe, cine este medicul de familie, de câte ori aapelat la medic în ultima perioadă.

Costurile implicate de eliberarea acestui card sunt suportate deCasa de Asigurări de Sănătate şi de titular. "Implementareacardului naţional de asigurat în aceste condiţii va îmbunătăţimecanismul de control al costurilor din sistemul de asigurărisociale de sănătate", se mai arată în nota de fundamentare.

În prezent, în România nu există un sistem informatic care săcentralizeze toate prescripţiile sau istoricul medical al unuipacient, în timp ce dovada plăţii contribuţiilor se face printr-oadeverinţă cu care pacientul se prezintă la spital sau medicul defamilie.

Introducerea acestui card de sănătate ar putea fi cea maiimportantă măsură din domeniul sanitar din ultimii ani, care araduce un control mai strict al costurilor. Dacă vor fi implementateşi reţeta electronică şi fişa electronică, sistemul sanitar se vaschimba din temelii.

Ce va conţine cardul:

  • Datele de identitate şi codul numeric personal;
  • Codul asiguratului;
  • Diagnostice medicale cu risc vital;
  • Grupa sanguină şi Rh;
  • Înregistrarea numărului de solicitări de servicii medicale,prin codul furnizorului;
  • Dovada achitării contribuţiei pentru asigurările sociale desănătate;
  • Status donator organe;
  • Medicul de familie;
  • Data expirării cardului;

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO