Eveniment

Transporturile, incapabile sa repare trei poduri de cinci ani

Transporturile, incapabile sa repare trei poduri de cinci ani
23.03.2010, 23:09 193

Liniile directe Sibiu-Brasov, Bucuresti-Giurgiu,Marasesti-Focsani, Buda-Slanic sau Timisoara-Bucuresti (intreBalota si Valea Alba) sunt inchise circulatiei, intrerupte saudeviate pe alte rute mai lungi, dupa ce in ultimii cinci ani s-aurupt trei poduri importante la Cartisoara (jud. Sibiu) in 2009,Gradistea (jud. Giurgiu) in 2005 si Putna Seaca (jud. Vrancea) in2005, scrie revista Business Construct care va aparea maine,impreuna cu Ziarul Financiar. Cea mai recenta ruta inchisa(Turnu-Severin-Filiasi), in luna februarie a acestui an, in urmaunor alunecari de teren in localitatea Balota (jud. Mehedinti),este singura care va fi reparata in 2010.Desi podurile ar aveanevoie de investitii de doar 40 mil. euro, CFR SA nu are prevazutnici anul acesta in buget reabilitarea podurilor de la Gradistea,lucrari estimate la peste 20 mil. euro, Putna Seaca (13,3 mil.euro) sau de la Cartisoara, lucrari estimate la 4-5 mil. euro.Aproape 40% din reteaua de cale ferata si peste 60% din numarultotal de poduri si podete au depasit termenul limita la care ar fitrebuit reparate, situatie care sporeste riscul producerii deaccidente. Potrivit unui raport recent al CFR SA, linia de caleferata are nevoie de investitii de 900 mil. euro pentru a asiguraviteza standard europeana de 160 km pe ora, dar nu existafinantare.

Cinci rute inchise sau deviate din cauza unor poduri rupte sau aunor alunecari de teren, un oras risca sa fie izolat feroviar dacase va prabusi tunelul de legatura si multe linii aflate in pericolsa se prabuseasca este pe scurt bilantul actual al caii ferate.

"Caleaferata a fost fortata sa devina neatractiva prin lipsainvestitiilor in infrastructura, care a dus la izolarea unorlocalitati precum Giurgiu, prin prabusirea in 2005 a podului de laGradistea, sau a orasului Galati, prin riscul crescut de prabusirea tunelelor aflate la intrarea in localitate", afirma StefanRoseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare dinRomania (AIFR), care detine 20 de companii cu afaceri totale de 1mld. euro.

Pentru podul de la Gradistea, CFR afirma ca au fost aprobatiindicatorii tehnico-economici prin hotarare de guvern. "Etapapentru elaborarea proiectului tehnic si demarare lucrari esteinclusa in programul de lucrari pe 2010, dar fara alocatie pe 2010.Daca se obtine finantare la o eventuala rectificare bugetara,lucrarea poate fi demarata in acest an."

Roseanu afirma ca prabusirea podurilor de pe calea ferata dintreBrasov si Sibiu a provocat izolarea celor doua orase.

"Compania a elaborat un proiect de hotarare de guvern, pentrudemararea in regim de urgenta a procedurilor de finantare pentrulucrarile de refacere a podului Cartisoara, situat intre statiileArpas - Porumbacu. Lucrarile de reparatii se pot termina in treiluni de la demarare, dupa obtinerea finantarii", afirma oficialiiCFR SA. La podul de la Putna Seaca, contractul de executie invaloare de 13,3 mil. euro a fost castigat la sfarsitul anului 2009de catre firma Concefa Sibiu, detinuta de omul de afaceri HoratiuCercel, care are termen de finalizare a lucrarilor 24 de luni de laatribuirea contractului.

In plus, legatura dintre Muntenia si Transilvania esteintrerupta temporar din cauza faptului ca tunelele de protectieimpotriva caderilor de stanci de pe Valea Oltului nu suntfinantate. "Legatura feroviara a Timisoarei de Bucuresti este oalta problema a deficientei infrastructurii feroviare, intrucat, pelanga izolarea unui important spatiu urban, este intrerupta sicirculatia pe Coridorul IV paneuropean", afirma reprezentantiiAIFR. Pentru acest tronson CFR SA, prin sucursala regionala CFCraiova, organizeaza astazi procedura de achizitie pentruexecutarea lucrarilor intre statiile Balota si Valea Alba. Duratamaxima a contractului de achizitie publica va fi de 30 de zile dela data atribuirii contractului.

Orasul Galati risca sa ramana izolat feroviar daca tunelul dinlocalitatea Filesti se va prabusi. Lucrarile de reparatie atunelului CFR Galati (cu o lungime de 1 km) au inceput in 1996 sinu au fost finalizate. Valoarea initiala a lucrarilor de reparatiecapitala la tunelul Filesti a fost de 88 mil. lei (21 mil. euro)fara TVA. Pana la sfarsitul anului 2009 au fost executate lucrariin valoare de 59 mil. lei, fara TVA. "In acest an, pentru lucrareasus-mentionata au fost alocate fonduri in valoare de 7,4 mil. lei,fara TVA", afirma reprezentantii CFR SA.

Ce mai puteti citi in Business Construct

  • Ultimele blocuri in constructie
  • Piata de mortare, in stand-by
  • Noua strategie in logistica: "Mai intai semnam, apoiconstruim"

"Romania, te iubesc", difuzat la postul deteleviziune Pro TV a difuzat un reportaj in care este prezentatastarea in care se afla transporturile feroviare dinRomania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO