Transporturile, incapabile sa repare trei poduri de cinci ani

Autor: Catalin Lupoaie 23.03.2010

Liniile directe Sibiu-Brasov, Bucuresti-Giurgiu, Marasesti-Focsani, Buda-Slanic sau Timisoara-Bucuresti (intre Balota si Valea Alba) sunt inchise circulatiei, intrerupte sau deviate pe alte rute mai lungi, dupa ce in ultimii cinci ani s-au rupt trei poduri importante la Cartisoara (jud. Sibiu) in 2009, Gradistea (jud. Giurgiu) in 2005 si Putna Seaca (jud. Vrancea) in 2005, scrie revista Business Construct care va aparea maine, impreuna cu Ziarul Financiar. Cea mai recenta ruta inchisa (Turnu-Severin-Filiasi), in luna februarie a acestui an, in urma unor alunecari de teren in localitatea Balota (jud. Mehedinti), este singura care va fi reparata in 2010.Desi podurile ar avea nevoie de investitii de doar 40 mil. euro, CFR SA nu are prevazut nici anul acesta in buget reabilitarea podurilor de la Gradistea, lucrari estimate la peste 20 mil. euro, Putna Seaca (13,3 mil. euro) sau de la Cartisoara, lucrari estimate la 4-5 mil. euro. Aproape 40% din reteaua de cale ferata si peste 60% din numarul total de poduri si podete au depasit termenul limita la care ar fi trebuit reparate, situatie care sporeste riscul producerii de accidente. Potrivit unui raport recent al CFR SA, linia de cale ferata are nevoie de investitii de 900 mil. euro pentru a asigura viteza standard europeana de 160 km pe ora, dar nu exista finantare.

Cinci rute inchise sau deviate din cauza unor poduri rupte sau a unor alunecari de teren, un oras risca sa fie izolat feroviar daca se va prabusi tunelul de legatura si multe linii aflate in pericol sa se prabuseasca este pe scurt bilantul actual al caii ferate.

"Calea ferata a fost fortata sa devina neatractiva prin lipsa investitiilor in infrastructura, care a dus la izolarea unor localitati precum Giurgiu, prin prabusirea in 2005 a podului de la Gradistea, sau a orasului Galati, prin riscul crescut de prabusire a tunelelor aflate la intrarea in localitate", afirma Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania (AIFR), care detine 20 de companii cu afaceri totale de 1 mld. euro.

Pentru podul de la Gradistea, CFR afirma ca au fost aprobati indicatorii tehnico-economici prin hotarare de guvern. "Etapa pentru elaborarea proiectului tehnic si demarare lucrari este inclusa in programul de lucrari pe 2010, dar fara alocatie pe 2010. Daca se obtine finantare la o eventuala rectificare bugetara, lucrarea poate fi demarata in acest an."

Roseanu afirma ca prabusirea podurilor de pe calea ferata dintre Brasov si Sibiu a provocat izolarea celor doua orase.

"Compania a elaborat un proiect de hotarare de guvern, pentru demararea in regim de urgenta a procedurilor de finantare pentru lucrarile de refacere a podului Cartisoara, situat intre statiile Arpas - Porumbacu. Lucrarile de reparatii se pot termina in trei luni de la demarare, dupa obtinerea finantarii", afirma oficialii CFR SA. La podul de la Putna Seaca, contractul de executie in valoare de 13,3 mil. euro a fost castigat la sfarsitul anului 2009 de catre firma Concefa Sibiu, detinuta de omul de afaceri Horatiu Cercel, care are termen de finalizare a lucrarilor 24 de luni de la atribuirea contractului.

In plus, legatura dintre Muntenia si Transilvania este intrerupta temporar din cauza faptului ca tunelele de protectie impotriva caderilor de stanci de pe Valea Oltului nu sunt finantate. "Legatura feroviara a Timisoarei de Bucuresti este o alta problema a deficientei infrastructurii feroviare, intrucat, pe langa izolarea unui important spatiu urban, este intrerupta si circulatia pe Coridorul IV paneuropean", afirma reprezentantii AIFR. Pentru acest tronson CFR SA, prin sucursala regionala CF Craiova, organizeaza astazi procedura de achizitie pentru executarea lucrarilor intre statiile Balota si Valea Alba. Durata maxima a contractului de achizitie publica va fi de 30 de zile de la data atribuirii contractului.

Orasul Galati risca sa ramana izolat feroviar daca tunelul din localitatea Filesti se va prabusi. Lucrarile de reparatie a tunelului CFR Galati (cu o lungime de 1 km) au inceput in 1996 si nu au fost finalizate. Valoarea initiala a lucrarilor de reparatie capitala la tunelul Filesti a fost de 88 mil. lei (21 mil. euro) fara TVA. Pana la sfarsitul anului 2009 au fost executate lucrari in valoare de 59 mil. lei, fara TVA. "In acest an, pentru lucrarea sus-mentionata au fost alocate fonduri in valoare de 7,4 mil. lei, fara TVA", afirma reprezentantii CFR SA.

Ce mai puteti citi in Business Construct

"Romania, te iubesc", difuzat la postul de televiziune Pro TV a difuzat un reportaj in care este prezentata starea in care se afla transporturile feroviare din Romania.