Eveniment

Regii asfaltului au căzut în dizgraţia Transporturilor: contractul Moara Vlăsiei-Ploieşti a fost reziliat

Regii asfaltului au căzut în dizgraţia Transporturilor: contractul Moara Vlăsiei-Ploieşti a fost reziliat

Autor: Andreea Neferu

18.04.2011, 23:52 102

CNADNR a reziliat contractul pentru sectorul de autostradă MoaraVlăsiei - Ploieşti, construit de firmele a trei oameni de afaceriromâni, supranumiţi "regi ai asfaltului" - Dorinel Umbrărescu,Costel Căşuneanu şi Dan Besciu -, după ce săptămâna trecutăinstituţia a anunţat încetarea contractului pentru tronsonul deautostradă Cernavodă-Medgidia, construit de francezii de laColas.

Compania de drumuri şi-a motivat decizia prin faptul că celepatru firme, Spedition UMB, Tehnostrade (ambele controlate deDorinel Umbrărescu), PA&CO International (Costel Căşuneanu) şiEuroconstruct Trading '98 (Dan Besciu), au abandonat de mai bine de16 luni lucrările pe un sector de aproape doi kilometri din cei42,5 ai tronsonului, dar şi prin faptul că antreprenorii au cerutplăţi suplimentare.

Tronsonul Moara Vlăsiei - Ploieşti este un drum care a stârnit oserie de controverse de-a lungul timpului, pornind de laîntârzierile lucrărilor până la supli­mentarea contractului.

Astfel, Compania de Drumuri a semnat contractul pentru MoaraVlăsiei - Ploieşti în toamna lui 2006, iar lucrările de construcţieau demarat în iunie 2007 şi aveau ca termen iniţial de finalizare2010, dar acesta a fost ulterior prelungit până în decembrie 2011.Chiar şi aşa, în prezent stadiul fizic al lucrărilor pentruîntregul tronson se ridică la doar circa 54%, potrivit site-uluiCNADNR.

De asemenea, contractul iniţial s-a ridicat la 702,6 milioane delei (199 mil. euro), dar CNADNR a semnat în septembrie 2009 un actadiţional cu respectivele firme de construcţii, prin care costullucrărilor pe Moara Vlăsiei - Ploieşti a fost majorat cu 25%, pânăla 883,7 milioane de lei fără TVA (circa 242 milioane de euro,calculat la cursurile medii de schimb lei/euro aferente anilor 2006- când s-a semnat contractul iniţial, respectiv 2009 - când s-afăcut suplimentarea).

Compania de Drumuri a plătit până acum către consorţiul carerealizează tronsonul Moara Vlăsiei - Ploieşti circa 671 milioane delei, deci peste 75% din costul total. "Plăţile sunt la zi, nu maiavem nicio restanţă", au mai spus surse din CNADNR.

Constructorii ar fi cerut însă majorarea contractului cu încă47%, potrivit Ancăi Boagiu, ministrul transpor­turilor, citată deMediafax.

Cu excepţia companiei controlate de Căşuneanu, PA&COInternational, celelalte trei companii au participat, în consorţiicu firme străine, şi la cele mai recente licitaţii ale CNADNRpentru construcţia de autostrăzi din vestul ţării, pe Coridorul IVpaneuropean. Mai mult, au şi câştigat contracte. Astfel, SpeditionUMB şi Tehnostrade vor construi, alături de italienii de la Carena,un lot de 9,5 kilometri din tronsonul Timişoara-Lugoj pentru sumade 51,1 milioane de euro fără TVA, în timp ce Euroconstruct Trading'98 şi-a adjudecat în asociere cu italienii de la Astaldi, uncontract de 117,8 milioane de euro fără TVA pentru construcţia unuisector de 16,1 kilometri din autostrada Orăştie-Sibiu. Cei treioameni de afaceri nu au putut fi contactaţi până la închidereaediţiei pentru a comenta asupra deciziei CNADNR de a reziliacontractul.

Tot ieri, Anca Boagiu a anunţat şi un set de noi reguli în ceeace priveşte construcţia celor 183 de kilometri de autostradă de peCoridorul IV paneu­ropean, ai căror constructori au fost anunţaţisăptămâna trecută.

Astfel, valoarea finală a contractului nu va putea fi depăşităcu mai mult de 10% din valoarea iniţială, actualizată conformindicilor statistici sau schimbărilor de legislaţie. Mai mult,Transporturile vor penaliza cu 0,1% din valoarea contractului fărăTVA fiecare zi de întârziere în predarea lucrărilor, cu o limită demaximum 15%.

Autostrada Bucureşti - Ploieşti este împărţită în două segmente- Bucureşti - Moara Vlăsiei (19,5 kilometri), contract câştigat înaprilie 2007 de consorţiul italian Pizzarotti şi Tirena Scavi şitronsonul Moara Vlăsiei - Ploieşti (42,5 kilometri), contractadjudecat în octombrie 2006, dar reziliat în prezent.

Istoria unui contract controversat

  • 2006 - CNADNR semnează cu cei patru constructori un contract de199 mil. euro pentru construcţia a 42 km de autostradă pe tronsonulMoara Vlăsiei - Ploieşti.

  • 2009 - Contractul este suplimentat cu încă 43 mil. euro.

  • 2010 - Termenul de finalizare a lucrărilor se prelungeşte cuîncă un an şi jumătate, până în decembrie 2011.

  • 2011 - Contractul este reziliat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO