Regii asfaltului au căzut în dizgraţia Transporturilor: contractul Moara Vlăsiei-Ploieşti a fost reziliat

Autor: Andreea Neferu 18.04.2011
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), instituţie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a reziliat, în decurs de o săptămână, două contracte majore de construcţie de autostrăzi.


CNADNR a reziliat contractul pentru sectorul de autostradă Moara Vlăsiei - Ploieşti, construit de firmele a trei oameni de afaceri români, supranumiţi "regi ai asfaltului" - Dorinel Umbrărescu, Costel Căşuneanu şi Dan Besciu -, după ce săptămâna trecută instituţia a anunţat încetarea contractului pentru tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia, construit de francezii de la Colas.

Compania de drumuri şi-a motivat decizia prin faptul că cele patru firme, Spedition UMB, Tehnostrade (ambele controlate de Dorinel Umbrărescu), PA&CO International (Costel Căşuneanu) şi Euroconstruct Trading '98 (Dan Besciu), au abandonat de mai bine de 16 luni lucrările pe un sector de aproape doi kilometri din cei 42,5 ai tronsonului, dar şi prin faptul că antreprenorii au cerut plăţi suplimentare.

Tronsonul Moara Vlăsiei - Ploieşti este un drum care a stârnit o serie de controverse de-a lungul timpului, pornind de la întârzierile lucrărilor până la supli­mentarea contractului.

Astfel, Compania de Drumuri a semnat contractul pentru Moara Vlăsiei - Ploieşti în toamna lui 2006, iar lucrările de construcţie au demarat în iunie 2007 şi aveau ca termen iniţial de finalizare 2010, dar acesta a fost ulterior prelungit până în decembrie 2011. Chiar şi aşa, în prezent stadiul fizic al lucrărilor pentru întregul tronson se ridică la doar circa 54%, potrivit site-ului CNADNR.

De asemenea, contractul iniţial s-a ridicat la 702,6 milioane de lei (199 mil. euro), dar CNADNR a semnat în septembrie 2009 un act adiţional cu respectivele firme de construcţii, prin care costul lucrărilor pe Moara Vlăsiei - Ploieşti a fost majorat cu 25%, până la 883,7 milioane de lei fără TVA (circa 242 milioane de euro, calculat la cursurile medii de schimb lei/euro aferente anilor 2006 - când s-a semnat contractul iniţial, respectiv 2009 - când s-a făcut suplimentarea).

Compania de Drumuri a plătit până acum către consorţiul care realizează tronsonul Moara Vlăsiei - Ploieşti circa 671 milioane de lei, deci peste 75% din costul total. "Plăţile sunt la zi, nu mai avem nicio restanţă", au mai spus surse din CNADNR.

Constructorii ar fi cerut însă majorarea contractului cu încă 47%, potrivit Ancăi Boagiu, ministrul transpor­turilor, citată de Mediafax.

Cu excepţia companiei controlate de Căşuneanu, PA&CO International, celelalte trei companii au participat, în consorţii cu firme străine, şi la cele mai recente licitaţii ale CNADNR pentru construcţia de autostrăzi din vestul ţării, pe Coridorul IV paneuropean. Mai mult, au şi câştigat contracte. Astfel, Spedition UMB şi Tehnostrade vor construi, alături de italienii de la Carena, un lot de 9,5 kilometri din tronsonul Timişoara-Lugoj pentru suma de 51,1 milioane de euro fără TVA, în timp ce Euroconstruct Trading '98 şi-a adjudecat în asociere cu italienii de la Astaldi, un contract de 117,8 milioane de euro fără TVA pentru construcţia unui sector de 16,1 kilometri din autostrada Orăştie-Sibiu. Cei trei oameni de afaceri nu au putut fi contactaţi până la închiderea ediţiei pentru a comenta asupra deciziei CNADNR de a rezilia contractul.

Tot ieri, Anca Boagiu a anunţat şi un set de noi reguli în ceea ce priveşte construcţia celor 183 de kilometri de autostradă de pe Coridorul IV paneu­ropean, ai căror constructori au fost anunţaţi săptămâna trecută.

Astfel, valoarea finală a contractului nu va putea fi depăşită cu mai mult de 10% din valoarea iniţială, actualizată conform indicilor statistici sau schimbărilor de legislaţie. Mai mult, Transporturile vor penaliza cu 0,1% din valoarea contractului fără TVA fiecare zi de întârziere în predarea lucrărilor, cu o limită de maximum 15%.

Autostrada Bucureşti - Ploieşti este împărţită în două segmente - Bucureşti - Moara Vlăsiei (19,5 kilometri), contract câştigat în aprilie 2007 de consorţiul italian Pizzarotti şi Tirena Scavi şi tronsonul Moara Vlăsiei - Ploieşti (42,5 kilometri), contract adjudecat în octombrie 2006, dar reziliat în prezent.

Istoria unui contract controversat