Eveniment

Pro si contra legii educatiei: va creste performanta elevilor romani la evaluarile internationale?

Pro si contra legii educatiei: va creste performanta elevilor romani la evaluarile internationale?
12.04.2010, 23:09 973

Romania obtinut locul 47 dintr-un total de 57 de tariparticipante la programul pentru evaluarea internationala aelevilor (PISA) din 2006, cand s-a facut ultimul studiu de acesttip, elevii romani inregistrand scoruri mai scazute fata de 2001,cand s-au clasat pe locul 34 din 43 de participanti.

Cei care au participat la elaborarea legii educatiei spun caschimbarile vor contribui la cresterea performantei elevilor, si,implicit, la o pozitionare mai buna in clasamentele internationale,pe cand alte voci spun ca exista puncte vulnerabile in lege, carenu stimuleaza performanta.

"Profesorii vor face mai multe evaluari pentru a corija din timpdeficientele pe care le intampina elevii si astfel se va instituicate o evaluare la nivelul fiecarei clase", sustine Mircea Miclea,fost ministru al educatiei si presedintele Comisiei prezidentialepentru educatie, care a participat la elaborarea noii legi aeducatiei.

Printre schimbarile pe care le aduce noul proiect de lege senumara evaluarea de la sfarsitul clasei a VI-a sau o evaluarenationala transcurriculara la limba romana, limba straina,matematica si stiinte, precum si o proba practica de evaluare acompetentelor de utilizare a calculatorului, pe care elevii o vorda la finele clasei a IX-a.

Schimbarile dese explica rezultatele slabe

Guvernul a aprobat in sedinta de ieri proiectul legii educatieicare a fost trimis in Parlament. Legile invatamantului au fostmodificate de peste 100 de ori in ultimii 20 de ani. Exista vocicare sustin ca tocmai schimbarile legislative dese au contribuit lascaderea performantei invatamantului.

"Daca de 20 de ani suntem in tranzitie, iar fiecare din cei10-12 ministri pe care i-am avut a venit cu propriile reforme, suntexplicabile rezultatele la clasamentele internationale", spuneAurel Cornea, presedintele Federatiei Sindicatelor Libere dinInvatamant (FSLI).

"Exista probleme legate de titularizarea pe post a cadrelordidactice, care nu vor dori decat sa-si asigure continuitatea inscoala in care lucreaza, precum si managementul unitatilor deinvatamant sau finantarea per capita care se face inclusiv lascolile particulare", spune Cornea. Noua lege prevede desfiintareatitularizarii si angajarea profesorilor de catre conducereascolilor.

Teofil Vultur, directorul general al Colegiului National "MateiBasarab" din Bucuresti, este de parere ca modul in care estegandita noua lege a educatiei da posibilitatea elevilor de a invatace trebuie sa faca dupa absolvire si le ofera o pregatire realapentru piata muncii, ceea ce va conduce si la o performanta mairidicata.

"Elevii dobandesc dupa examenele de absolvire cunostinte deeducatie antreprenoriala sau economie si au deja formate abilitatiin domeniul schimburilor comerciale. Profesorii vor preda maiputina teorie, se vor baza mai ales pe exemple practice, nu cainainte, cand elevii erau «invatati cum sa invete»", spune Vultur,care este profesor de istorie in cadrul liceului. El precizeaza caatata timp cat scolile nu vor fi dotate corespunzator din punct devedere tehnic, va fi destul de greu sa se produca schimbarimajore.

Noua lege aduce o alta schimbare in structura ciclurilor deinvatamant, astfel incat invatamantul obligatoriu va avea zececlase: o clasa pregatitoare, clasele I-IX (patru clase de scoalaprimara, patru ani de gimanaziu si un an de invatamant liceal).

Miclea spune ca in 2009 au fost 206.000 de absolventi de clasa aVIII-a, iar numarul celor repartizati la licee sau scoli de arte simeserii a fost de 174.000. "S-au pierdut 32.000 de elevi,echivalentul a 30 de licee sau al unei universitati", precizeazaMiclea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO