Eveniment

Performantele masinii decid taxa de poluare

01.04.2008, 20:50 12

Taxa de poluare auto va fi stabilita in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe, statul urmand sa restituie diferenta rezultata din suma platita pana in prezent, potrivit Codului fiscal, si noua taxa care va fi introdusa la 1 iulie 2008.
"Taxa rezultata ca diferenta intre suma achitata de contribuabil in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, si cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta", se arata in proiectul ordonantei de urgenta privind taxa de poluare auto, discutat ieri de Guvern in prima lectura si citat de Mediafax.
Potrivit noilor reglementari, taxa pentru autovehiculele cu motorizari care respecta normele Euro 4 sau Euro 3 va fi calculata in functie de mai multe criterii, precum emisiile de dioxid de carbon.
In cazul acestor masini, taxa va fi calculata pe baza emisiei de CO2, exprimata in grame/km inscrisa de constructor in documentele de identificare cu ocazia omologarii, de taxa specifica exprimata in euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrica, de taxa specifica pe cilindree, la care se aplica o cota de reducere in functie de vechime, conform proiectului de ordonanta de urgenta discutat ieri de Executiv.
Pentru masini cu motoare Euro 5, hibride si electrice nu se plateste taxa auto. In prezent pe piata locala normele Euro 5 sunt respectate de noul Fiat 500, precum si de versiunea BlueMotion al modelelor VW Passat si Polo.
Din categoria automobilelor hibride in Romania se comercializeaza modelele Honda Civic Hybrid, Toyota Prius, precum si modelele de lux ale Lexus.
Proiectul urmeaza sa fie supus dezbaterii publice inainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonante de urgenta.
Premierul Calin Popescu-Tariceanu le-a spus ministrilor, la inceputul sedintei Guvernului, ca taxa pentru poluare are, pe langa aspectele referitoare la protectia mediului, si considerente economico-sociale, fiind important sa nu "ne sabotam propriile eforturi de dezvoltare".
"Avem interesul sa nu ne sabotam propriile eforturi de dezvoltare economica si de crestere economica sustinuta, in care sectorul constructiei de autovehicule devine unul dintre cele mai importante. Avem interes sa ne pastram locurile de munca si sa crestem numarul acestora, nu prin transformarea Romaniei intr-un cimitir de masini vechi aduse din Europa Occidentala sa punem in pericol locurile de munca din economia romaneasca", a spus Tariceanu.
Premierul a mai subliniat faptul ca toti banii proveniti din aceasta taxa vor fi utilizati exclusiv pentru protectia mediului.
"Este important sa se inteleaga ca acest efort pe care contribuabilii il vor face va fi destinat limitarii poluarii si pentru conservarea si protectia mediului", a spus premierul.
Tariceanu a amintit ca Romania are obligatia ca stat membru al UE de a respecta angajamentele de limitare a emisiilor de CO2.
Comisia Europeana a acceptat principiile ultimei formule de calcul a taxei auto propusa de Guvern, in care emisiile CO2 sunt luate in considerare la taxarea masinilor Euro 4 si Euro 3, iar pentru autovehicule noi, cu o durata lunga de folosire, sunt calculati coeficienti mai mari decat pentru masinile vechi, criteriul principal de calcul fiind insa emisiile poluante, iar taxele fiind reduse comparativ cu propunerea avansata in luna ianuarie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO