Eveniment

MLPTL: multe proiecte, putine realizate

27.02.2003, 00:00 326

Bilantul prezentat, ieri, de ministerul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei (MLPTL) arata ca in ultimii doi ani au fost incepute multe proiecte, insa putine si-au gasit in aceasta perioada finalizarea. Principala problema pentru programele ministerului ramane gasirea surselor de finantare.
Din acest motiv, spre exemplu, CFR Marfa a fost nevoita sa-si caute finantare pe pietele externe prin lansarea unei emisunea de eurobonduri de 120 mil.euro fara garantia statului roman, la o dobanda de 10,5% pe an.
Fondurile obtinute din emisiunea, intermediata de Deutsche Bank si Schroder Salomon Smith Barney, sunt destinate finantarii lucrarilor de modernizare a parcului de locomotive si vagoane.
Pe de alta parte, MLPTL a lansat pe piata sase proiecte de infrastructura pentru realizarea acestora in sistem de parteneriat public-privat, in valoare de 1,9 mld.$. Potrivit unor specialisti, nevoile de investitii in domeniul infrastructurii sunt estimate la 20-22 mld.$ pentru urmatorii 15 ani.
Principalele "recomandari" ale sefului statului la momentul bilantului au fost legate de nevoia de resurse financiare pentru realizarea programului de infrastructura rutiera.
"Nu poate fi vorba de o reala integrare fara infrastructura, in special, cea de transport", a spus Ion Iliescu.
Acesta s-a aratat nemultumit in ceea ce priveste proiectul podului Calafat (Romania) - Vidin (Bulgaria) si de faptul ca prea multe proiecte de investitii au ca locatie Constanta, in defavoarea altor zone din tara, potrivit ministrului de resort.
In perioada 2001-2002, la Constanta au fost realizate aproximativ opt proiecte din domeniul transportului naval maritim, printre care se numara reabilitarea portului Constanta si continuarea lucrarilor la digurile Nord si Sud (in valoare de 70 mil.euro), terminalul de containere sau proiectul de mediu si infrastructura.
Lucrarile de reparatii la autostrada Bucuresti-Pitesti pe tronsonul de 23 km deteriorat vor incepe la primavara si va necesita o inchidere a traficului rutier pe aceasta portiune, a declarat Miron Mitrea.
Valoarea lucrarilor de reparatii este estimata la 10-14 milioane euro de catre specialisti.
Lucrarile au in vedere tronsonul dintre km 23 si 46 al autostrazii, care a fost modernizat cu slurry seal, si care acum va fi raschetat pana la fundatie, urmand sa fie aleasa o alta solutie constructiva.
Ion Iliescu s-a aratat curios sa vada cum arata slurry-sealul, ce a cauzat probleme pe autostrada Bucuresti-Pitesti.
"A vrut sa vada cum arata o bucata de slurry seal (n.red. - imbracaminte bituminoasa subtire). Cand l-a vazut, a inteles ce am inteles si noi, si anume ca a fost gasita o solutie tehnica nu foarte potrivita pentru modernizarile la autostrada Bucuresti-Pitesti", a spus Mitrea, care a precizat ca a avut cu presedintele o discutie "ca intre ingineri". "A trebuit sa-i explic ca un sistem semielastic, cum este solutia de slurry seal, pus peste un sistem rigid, nu rezista", a mai spus Miron Mitrea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO