Eveniment

La caldura mare, vanzari de sucuri si aer conditionat pe masura

19.06.2007, 17:52 27

Temperaturile din urmatoarele zile vor fi peste valorile specifice acestei perioade a anului, urmand ca in anumite zone acestea sa depaseasca 35 de grade Celsius, potrivit Administratiei Nationale de Meteorologie, lucru care nu poate decat sa-i bucure pe producatorii de bauturi racoritoare si pe comerciantii de aer conditionat.
Nu la fel de fericiti vor fi managerii firmelor de customer service sau constructii care s-ar putea confrunta cu o scadere a randamentului angajatilor din cauza caniculei.
Potrivit estimarilor primilor jucatori din piata de soft drinks, valoarea pietei de profil ar putea trece rapid de nivelul de 1 miliard de euro in acest an, dupa ce in 2006 a crescut cu 14% fata de anul anterior, fara ajutorul unor conditii climatice deosebite.
Volumul de soft drinks consumat in Romania in decursul acestui an va creste potrivit studiilor cu 7%, de la peste 2,2 miliarde de litri anul trecut, in principal datorita cresterii temperaturii medii in timpul sezonului cald.
"La temperaturi ridicate creste considerabil consumul bauturilor racoritoare. Este un trend ascedent perfect normal, ceea ce ne demonstreaza ca bauturile racoritoare sunt intr-o anumita masura bauturi sezoniere. Este un trend care va ridica toata piata", a declarat Dana Iordache, marketing manager pentru bauturile necarbonatate din portofoliul PepsiCo International - Romania.
Temperaturile ridicate afecteaza puternic si resursele umane. Oboseala cronica, nervozitatea, starea de irascibilitate si randamentul scazut se numara printre principalele efecte pe care le are canicula asupra angajatilor.
"Este clar ca randamentul angajatilor este afectat de caldura, indiferent de industrie. Cu toate acestea, mai puternic resimt caldura angajatii care nu au joburi de office, ci de teren. Spre exemplu, in sistemul bancar, angajatii care lucreaza in customer service, in front office (vanzari directe - n.r.), managerii regionali care au multe deplasari in teritoriu resimt mai acut perioadele foarte calde", spune Mihaela Forgaciu, director de resurse umane in Banca Romaneasca si membru in boardul HR Club.
Forgaciu adauga ca, pentru diminuarea efectelor caniculei asupra randamentului si a profitabilitatii, in fiecare companie ar trebui sa existe dispozitive de apa, aer conditionat, iar spatiul de lucru alocat fiecarui angajat nu ar trebui sa fie mai mic de 5 - 8 metri patrati. "Angajatorul este direct responsabil daca nu se ofera aceste facilitati", precizeaza ea.
Crearea conditiilor de lucru propice necesita utilizarea intensa si a aparatelor de aer conditionat. Teoria se confirma in vanzarile inregistrate de retailerii din piata electronicelor si electrocasnicelor.
Daca anul trecut volumul vanzarilor a ajuns la aproape 50.000 de aparate de aer conditionat, surse din piata estimeaza pentru 2007 depasirea pragului de 100.000 de unitati si a unei valori de 35 de milioane de euro.
"Avand in vedere vanzarile spectaculoase inregistrate in ultimele saptamani la aceasta categorie de produse, putem estima ca in 2007 volumele vor atinge valori cu mult mai mari decat in anii precedenti", au declarat reprezentantii Altex, primul retailer de electronice si electrocasncie din Romania.
In cazul aparatelor de aer conditionat, produse cu caracter sezonier, vanzarile raportate in perioada verii pot fi de pana la 20 de ori mai mari fata de cele inregistrate in extrasezon.
"Pentru acest an estimam ca piata aparatelor de aer conditionat se va situa in jurul a 30 de milioane de euro, in vreme ce piata aparatelor frigorifice, segment cu importante vanzari in aceasta perioada, va fi de aproximativ 250 de milioane de euro", au adaugat reprezentantii Altex.
Segmentul aparatelor de refrigerat reprezinta potrivit statisticilor cea mai mare parte a pietei de electrocasnice albe, care va ajunge in acest an la o valoare de peste 400 de milioane de euro. Volumul fizic este estimat la apoximativ 1,6 milioane de unitati.
"In primele 5 luni piata de electrocasnice a inregistrat o crestere de 10-15% comparativ cu anul precedent, cresterea fiind deteminata in principal de schimbarea sezonalitatii vanzarilor. Estimam ca nu vom experimenta cresteri spectaculoase pe ansamblul general al pietei in anul 2007, evolutiile situandu-se in jurul procentului de 8-10%", a declarat Monica Iavorski, director de marketing Arctic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO