Eveniment

Inovatii industriale: dupa donarea de sperma, cei de la ARO se gandesc la incendieri

13.08.2003, 00:00 66



Aro Cimpulung e in pragul lichidarii. Fabrica produce masini de teren care se vand cu pana in 15.000 de euro, in vreme ce pretul de cost real trece de 38.000 de euro. Chiar in fata acestei realitati economice, lucratorii incearca sa gaseasca solutii. Cea mai cunoscuta este propunerea de anul trecut, ca angajatii barbati sa doneze sperma (eventual la export), iar ultima pare a fi santajul anonim cu incendierea caselor unor presupusi profitori locali.



Astfel, municipiul Campulung a fost impanzit, in ultimele zile, de fluturasi care contin amenintari dure la adresa "celor vinovati de dezastrul ARO", in timp ce aproximativ 600 de salariati de la ARO au protestat ieri, pentru a doua zi consecutiv, in curtea intreprinderii, nemultumiti de neplata salariilor.



In mesajele raspandite prin oras se arata ca daca restantele salariale pentru muncitorii de la ARO nu vor fi achitate la zi pana in 23 august, ora 15.00, "in tot Muscelul vom da foc sediilor PSD si vilelor, caselor, apartamentelor si masinilor luxoase ale tuturor celor care ne-au furat si sunt liberi si nevinovati", transmite corespondentul MEDIAFAX. #leadend#



"Vor fi incendii fara precedent in Muscel. V-ati batut joc destul, iar de data asta veti plati cu cenusa averilor voastre. N-o sa va bucurati cu bogatiile facute pe saracia si foamea salariatilor. Am facut lista cu jefuitorii pana la al saptelea neam. De data asta focul purificator nu va ierta pe nimeni. Va fi un exemplu de urmat ca-n 1907 la Flamanzi, de ceea ce trebuie sa faca intreaga tara cu averile baronilor locali pesedisti. Veti lua foc, criminalilor!", se arata in fluturasii respectivi, semnati de "Justitiarii Armaghedonisti ARO".



Cei circa 600 de salariati de la ARO s-au strans, inca de la primele ore, pe platoul din fata pavilionului administrativ al intreprinderii, multi dintre muncitori venind la fabrica de mana cu copiii lor, pentru a determina conducerea sa urgenteze plata salariilor restante.



Directorul Nicolae Matea a iesit din nou in randul multimii, cerand din nou timp pentru rezolvarea situatiei. "Nu mai credem nimic. Continuam protestul, dar nu vom intra in greva foamei decat dupa sedinta de Guvern de joi. Am hotarat cu colegii mei sa declansam greva foamei lunea viitoare, in cazul in care nu se va rezolva nimic", a spus Gheorghe Apostu, liderul Sindicatului Liber ARO.



In legatura cu mesajele care circula prin Campulung, Gheorghe Apostu a spus ca nu ii cunoaste pe "Justitiarii Armaghedonisti ARO" si ca nu are nici o legatura cu aceasta organizatie. "Eu nu voi proceda la asemenea fapte. Eu le spun ce am de spus in fata. N-au decat sa faca ce vor, dar eu nu am nici o legatura cu aceasta organizatie", a spus Apostu.



Pe 31 iulie, muncitorii de la ARO Campulung au anuntat ca suspenda greva foamei pana pe 11 august, perioada in care autoritatile urmau sa incerce sa gaseasca solutii la revendicarile protestatarilor. Pe 28 iulie, aproape 50 de salariati de la ARO Campulung au intrat in greva foamei, dupa ce, in cursul aceleiasi zile, protestasera alaturi de colegi de-ai lor pe platoul din curtea uzinei nemultumiti ca nu si-au mai primit salariile de cateva luni. Muncitorii au ocupat sala de consiliu a uzinei si au anuntat ca nu vor renunta la protest decat in momentul in care isi vor primi salariile restante.



Si alte sindicate ameninta



Sindicalistii din transportul feroviar si subteran contesta numarul "prea mare" al disponibilizarilor preconizate din domeniu - in jur de19.000 - si ameninta cu "proteste fara precedent", la o data pe care insa nu au indicat-o.



Deputatul PSD Ioan Radoi, liderul Conventiei Sindicale Nationale a Transportatorilor din Romania si presedinte al Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM), a declarat ca nu poate fi de acord cu numarul disponibilizarilor preconizate. Sindicalistii vor sa discute cu ministrii Miron Mitrea si Mihai Tanasescu, pentru a ajunge "la un consens" in privinta concedierilor.



Radoi a afirmat ca numarul disponibilizarilor de la metrou - 700 - este "mult prea mare si nejustificat din punct de vedere economic si managerial". Disponibilizarile in randul angajatilor de la metrou nu se justifica in conditiile lipsei unor "adevarate investitii" in infrastructura si in material rulant, a spus el.



"Din moment ce nu au fost aduse decat opt trenuri noi, iar restul de 44 sunt vechi de peste 20 de ani, in conditiile in care serviciul de mentenanta a fost externalizat, disponibilizarea unor angajati din metrou nu poate duce decat la o crestere a riscului la care este supus calatorul", a spus Radoi.



Liderul Federatiei Sindicatelor Miscare-Comercial, Ioan Molea, sustine ca, potrivit unor calcule ale sindicalistilor, in urmatorii doi ani "nu ar putea sa plece din sistem mai mult de 11.000 de oameni", adaugand ca, in cazul in care numarul avansat de Tanasescu va ramane acelasi, "101 la suta va fi oprit lucrul". "Nu va fi greva, va fi o oprire spontana a lucrului, generata de lipsa de personal", a mai spus Molea, care reprezinta angajatii din reteaua comerciala a cailor ferate, controlorii de trafic si impiegatii de miscare.



Liderii de sindicat din transportul feroviar si subteran sustin ca numarul avansat al disponibilizatilor va starni valuri de proteste care ar putea determina chiar paralizarea traficului feroviar la nivel national. Ei nu au avansat insa o data exacta la care ar putea fi declansate protestele.



Cele trei companii feroviare au acum in jur de 84.000 de angajati, fata de 200.000, in 1990. Eventualele disponibilizari ar urma sa vizeze 11.000 de salariati din domeniul "infrastructura", 5.616 de la "marfa" si 1.408 de la "calatori", plus cei aproximativ 700 de lucratori de la metrou.



Disponibilizarile sunt prevazute sa se realizeze in perioada iulie-30 septembrie 2003. Potrivit ministrului Finantelor Publice, Mihai Tanasescu, in acest proces ar putea fi angrenati circa 17.000 de salariati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO