Eveniment

Infrastructura va inghiti credite externe de 1,4 mld. euro

07.12.2005, 19:04 15

Proiectele de infrastructura care vor fi derulate anul viitor vor beneficia de credite externe in valoare de 1,4 miliarde euro, cea mai mare parte a sumelor urmand sa provina de la Banca Europeana de Investitii (BEI), a anuntat ieri ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre.

"Vom contracta de la institutii financiare internationale, pentru toate modurile de transport, un miliard de euro in 2005, iar anul viitor vor si finantate in acest fel proiecte in valoare de 1,4 miliarde euro", a spus ministrul.

BEI va finanta constructia a trei tronsoane de autostrada situate pe coridorul patru paneuropean. Sectorul Cernavoda-Constanta va primi fonduri de 250 de milioane de euro, in timp ce pentru tronsonul Pitesti-Sibiu, care necesita investitii totale de circa 1,1 miliarde de euro, Ministerul Transporturilor va contracta un credit in valoare de 300 de milioane de euro. De asemenea, va beneficia de fonduri si sectorul Lugoj-Timisoara, dar ministrul nu a precizat care vor fi acestea.

Banca Europeana de Investitii va finanta si modernizarea a 800 de kilometri de drumuri nationale (printr-un proiect in valoare de 300 de milioane de euro), constructia a 20 de centuri ocolitoare a unor localitati, precum si modernizarea caii ferate Curtici-Simeria.

Tronsonul de autostrada Pitesti-Sibiu va necesita fonduri de circa 1,1 miliarde euro, finantarea BEI urmand sa fie continuata, cu 800 de milioane de euro, prin fonduri de coeziune, acordate de Comisia Europeana.

Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD) va incheia un acord cu Ministerul Transpoturilor privind acordarea unui credit in valoare de 145 de milioane de euro pentru constructia unei variante de ocolire a municipiului Constanta.

"Pentru 2006 discutam despre finalizarea lucrarilor la Fetesti-Cernavoda, avem discutii cu constructorul pentru partea de la Drajna la Fetesti, pentru a da in circulatie, tot anul viitor, aceasta sectie de drum. Totodata, sunt in diverse faze de elaborare de documentatie centura de ocolire a Aradului si portiunea Arad-Timisoara", precizeaza Dobre.

In ceea ce priveste autostrada Bechtel, Dobre a spus ca negocierile cu compania americana Bechtel sunt spre finalizare, nu sunt inca finalizate. "Urmeaza sa am o discutie finala cu reprezentantii Bechtel in urma careia voi lua o decizie, probabil in aceasta saptamana. Au cazut de acord cu legislatia romaneasca, urmeaza sa mai stabilim anumite detalii din anexele contractului", a conchis ministrul transporturilor.

Constructia autostrazii Transilvania va beneficia in 2006 de fonduri in valoare de 100 de milioane de euro, potrivit ministrului. Proiectul constructiei autostrazii Brasov-Bors a inceput in 2004 si se va incheia in 2012, avand o valoare totala de peste doua miliarde de euro.

catalin.lupoaie@zf.ro



Avans pentru Bechtel de 30% pe an

Ministerul Transporturilor va acorda Bechtel un avans de cel mult 30%, suma care va trebui sa fie justificata la finalul fiecarui an de catre americani. "Bechtel nu a renuntat la avans, a renuntat la forma prevazuta in contract in acest moment, care incalca legislatia din Romania. Asta inseamnna ca acel avans de 250 de milioane (de euro - n.r.) care era dat firmei Bechtel intr-o perioada de timp, justificarea lui se facea la finalul lucrarilor, in 2012. Am stabilit cu ei ca avansul sa fie de maximum 30% din suma alocata anual pentru constructia autostrazii cu justificarea acestui avans la 31 decembrie a anului respectiv", a afirmat Dobre.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO