Eveniment

Farmache: Bursa ar trebui folosita ca sursa de finantare pentru infrastructura

Farmache: Bursa ar trebui folosita ca sursa de finantare pentru infrastructura

Stere Farmache, directorul general al BVB: Succesul inregistrat de Transgaz este un semn clar ca piata de capital este capabila sa reprezinte un vehicul real de finantare.

12.12.2007, 19:47 24

Problema finantarii marilor proiecte de infrastructura ar putea fi rezolvata prin apelarea la investitorii de pe piata de capital, considera Stere Farmache, directorul general al Bursei de Valori Bucuresti.
"Una dintre marile descoperiri ale omenirii in materie de finantare este piata de capital. In Franta cea mai mare parte dintre autostrazile construite au fost finantate cu bani de la investitorii de pe bursa, prin emisiuni de obligatiuni", a declarat Farmache la un seminar pe teme de infrastructura.
In opinia sa, atragerea de fonduri de pe bursa este o metoda foarte buna de finantare, fie ca este vorba despre majorari de capital, deci emitere de actiuni, fie ca este vorba despre emiterea de obligatiuni, deci un imprumut de la investitori. In acelasi timp se poate opta chiar si pentru privatizarea, prin majorare de capital, a anumitor operatori de infrastructura, statul pastrand un pachet de control.
Directorul general al bursei din Bucuresti a subliniat in acelasi timp si disponibilitatea mare de lichiditati a pietei de capital.
"Succesul inregistrat de oferta publica initiala a companiei Transgaz, care a atras cereri de 1,8 mld. de euro pentru un pachet care valoreaza 65 mil. euro, este un semn clar ca piata de capital este capabila sa reprezinte un vehicul real de finantare", a declarat el, adaugand ca listarea pe bursa aduce si avantajul unei transparente mai mari, care se poate traduce in credite bancare acordate in conditii mai bune.
Ministrul transporturilor Ludovic Orban a precizat insa ca actualul cadru legislativ nu permite ministerelor "prea mult spatiu" in alegerea surselor de finantare.
"In momentul de fata cadrul legislativ actual ne limiteaza ca surse de finantare, fiind practic dependenti de propriile venituri", a declarat Orban.
Ministerul condus de Orban a prezentat in vara acestui an un plan privind listarea a opt companii de stat unde detine pachetul majoritar de actiuni, printre ele numarandu-se aeroporturile Otopeni, Baneasa, Administratia Porturilor Dunarii Fluviale si Administratia Canalelor Navigabile.
Pachetele care ar urma sa fie scoase pe bursa au fost estimate initial la un nivel de 5% din capitalul social, Orban declarand ieri ca se ia in considerare majorarea acestui prag pana la 20%. Privatizarea acestor companii a fost practic determinata de constituirea Fondului Proprietatea, care detine cate 20% din capitalul social al acestor companii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO