Eveniment

Epopeea Fenechiu, Silaghi, Săpunaru - sau când „activistul de partid“ şi-a epuizat resursele

Ramona Mănescu, cel mai probabil viitorul şef de la Transporturi. Mediafax Foto

Ramona Mănescu, cel mai probabil viitorul şef de la Transporturi. Mediafax Foto

Autor: Andreea Neferu

25.08.2013, 19:59 512

Ministerul Transporturilor, unul dintre cele mai importante portofolii ale guvernului, cu un buget de 6,3 miliarde de lei anul acesta, îşi caută de o lună şi jumătate un şef, iar nominalizările făcute în ultima perioadă de PNL pentru şefia acestei instituţii aduc în discuţie problema competenţelor pe care un bun ministru al transporturilor ar trebui să le aibă.

PNL a dat acest minister, de la preluarea puterii, pe mâna unor oameni „de partid 100%“, fără legătură cu acest sector de activitate: Relu Fenechiu, Ovidiu Silaghi, iar de o lună şi jumătate caută un nou şef la Transporturi.

Nominalizările făcute ieri de PNL pentru portofoliul Transporturilor au fost deputatul Nini Săpunaru, respectiv europarlamentarul Ramona Mănescu. Dacă în cazul primului premierul Victor Ponta şi-a exprimat dezacordul încă de la finalul săptămânii trecute, arătând că aşteaptă de la PNL o persoană cu experienţă politică, imagine foarte bună şi un profesionist în domeniu, ieri primul-ministru a arătat că este de acord cu numirea Ramonei Mănescu pentru postul de ministru al trans­por­turilor şi că va trimite Preşe­din­ţiei o propunere în acest sens. Ea este europarlamentar PNL din 2007 şi este soţia lui Rareş Mănescu, primar al sectorului 6 din Bucureşti şi vicepreşedinte al PNL.

Dincolo de experienţa în domeniu, care sunt trăsăturile pe care politicienii ar trebui să le ia în considerare atunci când desemnează un şef la Transporturi?

„Gestiunea pe care un astfel de ministru o are trebuie să o facă este şi economică şi socială, nu doar politică. Nu trebuie să fie doar un om cu susţinere politică, ci şi cu competenţe tehnice, economice, dar şi de relaţii interna­ţio­nale, având în vedere că cele mai multe proiecte ale acestui minister sunt pe fonduri europene. Ceea ce s-a întâmplat în ultimele luni (la Ministerul Transporturilor – n.red.) demonstrează că în ultimii ani clasa politică şi-a epuizat resursele în a oferi soluţii credibile pentru portofolii importante, aşa cum este şi Ministerul Transporturilor”, spune Laurenţiu Plosceanu, preşe­din­te al Asociaţiei Române a Antreprenorilor din Construcţii. Şi urmărirea datelor financiare ale com­paniilor din subordine este importantă.

„Un ministru trebuie să aibă competenţe manageriale, dar să fie şi un bun finanţist, să urmărească profitabilitatea com­paniilor pe care le în subordine. Dacă are un background în transporturi, cu atât mai bine, dar acest lucru nu este obligatoriu. El trebuie să se comporte ca un investitor, până la urmă”, spune Daniela Necefor, managing partner al al firmei de executive search Total Business Solutions (TBS).

O părere similară împărtăşeşte şi Sergiu Neguţ, associate dean la şcoala de afaceri MSM - Raţiu Business School şi partener la buticul de consultanţă Wanted Transfor­mation Consultancy, care spune că ministrul ideal al transporturilor trebuie să aibă un mix bun de susţinere politică, educaţie financiară şi expereinţă în gestionarea de proiecte.

„Şi pentru ca toate acestea să aibă un sens care să folosească ţării şi oamenilor, oricât ar fi de greu, mi-aş dori să văd şi leadership antreprenorial autentic şi probitate morală, poate mai multe decât ne-am învăţat până acum”, a spus Neguţ. 

De la începutul anului 2012 până în prezent, la cârma Transporturilor s-au perindat patru miniştri, respectiv Anca Boagiu (PDL), Alexandru Nazare (PDL), Ovidiu Silaghi (PNL) şi Relu Fenechiu (PNL). Tot în aceeaşi perioadă, ministerul  a trecut printr-o serie de schimbări şi probleme: fondurile europene pentru construcţia de infrastructură de transport au fost suspendate timp de un an, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a fost trecută de la Transporturi în subordinea unui ministru delegat pentru proiecte de infrastructură, iar transportatorul feroviar CFR Marfă a fost scos la privatizare.

Noul ministru va trebui să definitiveze proiectul de privatizare a CFR Marfă, să dinamizeze ritmul de absorbţie a fondurilor structurale, să pregătească un plan fezabil de alocare a banilor pentru diversele proiecte de investiţii.

 

Cine este Ramona Mănescu, cel mai probabil viitorul şef de la Transporturi

  • Are 40 de ani.

  • Este licenţiată în studii juridice la Facultatea de Drept a Universităţii Bucureşti.

  • A urmat mai multe studii postuniversitare în cadrul Institutului Diplomatic Român, Academia Naţională de Informaţii, Colegiul Superior de Securitate Naţională sau Colegiul Naţional de Apărare.

  • A absolvit un master în relaţii internaţionale şi integrare europeană în cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative din Bucureşti.

  • Este unul dintre cei mai vechi membri ai PNL, alăturându-se acestui partid din 1990.

  • Este europarlamentar PNL începând din anul 2007, lucrând în Comisia pentru Dezvoltare Regională, respectiv Comisia pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Afaceri Sociale.

  • Este soţia lui Rareş Mănescu, actualul primar al sectorului 6 din Bucureşti şi vicepreşedinte al PNL.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.08.2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO