Eveniment

Cum vad industriasii francezi Romania: O tara latina cu traditie in domeniul mecanicii

Cum vad industriasii francezi Romania: O tara latina cu traditie in domeniul mecanicii

Dupa sapte ani de la achizitia Automobile Dacia de catre Renault, investitiile totale generate in zona Pitesti de constructorul francez de automobile si de furnizorii sai se cifreaza la circa 1,2 mld. euro

14.11.2006, 18:15 73

In jur de 50 de subcontractori reuniti in cadrul retelei Romalp Industries au ales piata romaneasca ca baza de dezvoltare pentru afacerile lor, in special datorita faptului ca salariile sunt de sase ori mai mici decat cele din Franta, scrie cotidianul Les Echos.
Reteaua Romalp Industries a fost lansata oficial in anul 2004, iar companiile-membre provin in cea mai mare parte din regiunea Rhone-Alpes si au, impreuna, in jur de 2.000 de angajati in Romania.
"Lucrasem in cadrul Institutului francez de management si eram decisi sa fim deschizatori de drumuri, fara a astepta ca cei care ne trimit comenzile sa ne ceara sa-i urmam. Romania ne-a cucerit; este o tara latina cu traditie in domeniul mecanicii", povesteste Herve Ruiz, proprietar al Fonderie Trinquet, turnatorie cu o cifra de afaceri de 4,5 milioane de euro.
Cu un personal limitat la 12 salariati, unitatea locala din Oradea i-a permis lui Ruiz sa-si consolideze cooperarea cu Areva si Sea.
"Uzina noastra franceza se concentreaza in mod istoric asupra productiei de componente in serie limitata, in timp ce uzina din Romania a devenit specializata in productia de componente in serii mari."
Compania Jacquement Industries, procesator de fire metalice pentru jucarii si materiale sport, trimite piesele mai complicate la unitatea sa din Deva, creata cu patru ani in urma. Aceasta unitate are 30 de salariati, care se adauga personalului alcatuit din 65 de salariati al fabricii din Saint-Martin-du-Fresne (Ain).
Capirom, filiala romaneasca a Capi, creata in 1999, are 150 de salariati, de trei ori mai multi decat compania-mama franceza.
"Am inceput in Romania la Oradea cu Salomon la sfarsitul anului 1999 si de atunci am devenit furnizori pentru Renault si mai recent pentru Legrand. Nu am fi ajuns aici daca ne limitam la Franta. In plus, am dezvoltat aici un serviciu suplimentar de asamblare manuala si semi-automata", declara Jerome Brochier, director al companiei specializate in productia de piese tehnice pe baza de plastic si metal.
O dezvoltare similara a inregistrat si compania Piroux. Dupa ce a operat timp de patru ani in cadrul platformei industriale a Dacia, filiala locala a Renault, acesta a investit recent 6 milioane de euro intr-o uzina de 6.000 de metri patrati in Miroveni, ce are 150 de salariati si este dotata cu instalatii de cataforeza.
"Peste doua treimi din activitati sunt dezvoltate local pentru Dacia, Faurecia, Valeo si altele. Competentele sunt identice cu cele ale unitatilor noastre franceze."
Andre Gonzalez, director al companiei franceze, nu este de aceeasi parere. Acesta considera ca din punct de vedere al meseriei sale de integrator de masini, Romania "este in urma cu 20 de ani. Pentru a aduce fabrica din Romania la acelasi nivel cu cea din Franta, dezvoltam programe de training".
Toti sunt de acord totusi ca prezenta intr-o tara unde salariile sunt de sase ori mai mici decat cele din Franta a constituit o necesitate.
"Am castigat cativa clienti si mai ales nu am inregistrat pierderi. Obiectivul nostru era de a nu fi exclusi de pe listele de furnizori, liste care se restrang", declara Christophe Jacquemet, director general al Jacquemet Industries.
Totusi, acesta nu a abandonat atelierele franceze in care declara ca a investit "aproximativ 500.000 de euro pe an in ultimii cinci ani pentru a le automatiza".

Francezii, pe locul patru
Conform datelor ARIS, Franta a realizat in Romania investitii straine directe totale in valoare de 1,24 miliarde de euro pana in prezent. Al patrulea investitor strain, conform calculelor Agentiei Nationale pentru Investitii Straine, Franta ocupa un loc strategic in economia romaneasca, avand companii aproape in toate sectoarele economice, de la constructii, banci pana la industria de retail sau cea auto. Printre cele mai importante companii franceze prezente pe piata romaneasca se numara Renault-Dacia in industria automobilelor, Lafarge in industria cimentului, BRD-SocGen in sectorul financiar-bancar, Orange in telecom, Alstom in domeniul feroviar si electrotehnic, Alcatel in telefonie si electronica, Eurocopter in domeniul aeronautic, Carrefour, Cora si acum Auchan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO