Eveniment

Cresterea accizelor va scumpi tigarile de patru ori

19.03.2003, 00:00 13

Daca la sfarsitul lui 2002, dintr-un salariu mediu net pe economie se puteau cumpara 194 de pachete de tigari din categoria de pret cea mai vanduta, la sfarsitul lui 2006, tot cu un salariu net pe economie, se vor putea cumpara numai 62 de pachete de tigari de acelasi tip in conditiile majorarii accizelor la nivelul minim cerut de Uniunea Europeana.
Romania solicita insa acum o perioada de tranzitie de 3 ani, pana la 31 decembrie 2009, in vederea atingerii nivelului minim al accizelor la tigarete prevazut de ultima directiva europeana privind tigaretele. Initial fusese ceruta amanarea alinierii accizelor pana la 31 decembrie 2011.
Partea romana sustine ca introducerea nivelului minim de accizare din UE ar conduce la o scumpire considerabila a tigarilor, care se va reflecta in scaderea vanzarilor. De asemenea ar fi incurajata cresterea contrabandei si a evaziunii fiscale. Potrivit directorului corporate affairs Adrian Popa al British American Tobacco (BAT), majorarea accizelor in acest moment ar duce la o crestere a preturilor de la 20.000 lei, cat costa acum un pachet din categoria celor mai populare tigari, avand o cota de piata de 52,8%, la 80.000 lei. In Occident, pretul mediu al unui pachet de tigarete este acum de 4-5 euro, adica 150-160.000 de lei.
"Venitul disponibil trebuie sa creasca de cinci ori pana in 2010," a adaugat Peter Imre, director corporate affairs la Philip Morris Romania.
Intrucat pe langa accize, producatorii de tigarete mai au de achitat statului doua fonduri speciale (de mediu si de sanatate), precum si o taxa de timbru, companiile multinationale care produc in Romania au solicitat autoritatilor statului includerea fondurilor speciale si a taxei de timbru in acciza.
In prezent, acciza la este de 11,87 euro la mia de tigarete (adica 50 de pachete) din cel mai popular segment, avand o cota de piata de 52,8% ca volum si care costa 20.000 lei pachetul.
"Am solicitat Ministerului Finantelor ca preturile timbrelor si contributiile la fondurile speciale sa intre in accize si sa contribuie la majorarea nivelului accizelor negociata cu UE", a spus Peter Imre de la Philip Morris Romania.
Imre a spus ca timbrele reprezinta un cost al colectarii taxelor, care ar trebui suportat de stat si nu de producatori. In prezent, pretul timbrelor este de 0,7 euro la mia de tigarete, printre cele mai ridicate din lume, a spus Imre.
Pentru a acoperi valoarea mare a taxelor si accizelor, multinationalele au recurs anul trecut la micsorari si majorari de preturi. Jocul pare sa fi reinceput si anul acesta, primul care a declansat "batalia preturilor" fiind Japan Tobacco International (JTI) Romania. Compania a anuntat ieri ca, incepand din 25 martie, preturile la tigaretele JTI vor creste cu 1.000 lei.
Printre motivele care au determinat aceasta majorare se numara inflatia, schimbarea monedei de referinta, cresterea spectaculoasa a cursului euro (moneda in care este exprimata componenta fixa a accizei la tigarete), a spus directorul corporate affairs al JTI Gilda Lazar.
Ceilalti reprezentanti ai multinationalelor nu au dorit sa precizeze daca va urma o reactie si din partea lor. Atat JTI cat si BAT au spus ca anul trecut au inregistrat pierderi de pe urma acestui razboi. Producatorii de tigarete straini din Romania (BAT, Philip Morris, JTI si Papastratos) au platit, anul trecut, catre bugetul de stat, 332,9 milioane de dolari, din care 245,7 milioane de dolari sub forma de accize.
razvan.voican@zf.ro ; claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO