Eveniment

Chiriile mici si forta de munca inca ieftina, principalele atractii pentru operatorii logistici

23.07.2008, 18:50 19

Romania este o locatie mai atractiva decat Ucraina si Bulgaria pentru operatorii de parcuri industriale si logistice, insa se situeaza mult in urma Ungariei intr-un clasament cu 25 de piete europene realizat de Cushman & Wakefield.
In acest an, piata romaneasca a intrat pentru prima data in clasamentul celor mai bune 25 de piete pentru spatii industrial-logistice, direct pe locul al 13-lea.
Topul este intocmit prin analiza unor factori care tin de raportul dintre costuri si beneficii, incluzand nivelul chiriilor, costurile cu forta de munca, dimensiunea pietei, gradul de proximitate fata de piete cheie sau densitatea populatiei.
"Factorii favorabili Romaniei sunt chiriile mici si costurile reduse de personal, in timp ce ritmul redus de dezvoltare a retelei de transport rutier si implicit volumul scazut de marfuri tranzitate sunt aspectele care impiedica cotarea Romaniei pe o pozitie mai inalta intre pietele industrial-logistice ale Europei", se arata in raportul European Distribution 2008 publicat de Cushman & Wakefield.
Dintre tarile vecine, Ungaria are cea mai buna pozitie in clasamentul mentionat, fiind pe locul al treilea, dupa Belgia si Olanda.
Consultantii in real estate cred ca un factor decisiv in cresterea atractivitatii pietei romanesti pentru operatorii de parcuri industriale si logistice este dezvoltarea portului Constanta si a porturilor la Dunare.
"Dunarea reprezinta singura ruta de transport corespunzator care ne conecteaza direct la centrul Europei, si care este prea putin exploatata in prezent. 65% din volumul marfurilor ce tranziteaza Romania se transporta pe uscat si numai 10% maritim si fluvial", spune Gabriel Sfetcu, directorul departamentului industrial la Cushman & Wakefield Activ Consulting.
In ultimii 3 ani, portul Constanta a inregistrat cea mai mare crestere a volumului de marfuri din Europa, de 277%. Cu toate acestea, Constanta inca se situeaza pe ultimele locuri (17 din 20) intre principalele porturi din Europa, dupa volumul de marfuri, conform sursei citate.
Si dezvoltarea retailului contribuie decisiv la cresterea numarului de parcuri logistice.
Pietele dezvoltate din Europa de Vest, precum Marea Britanie, Belgia, Olanda, Franta si Germania continua sa fie in centrul activitatilor economice, avand cele mai importante porturi si aeroporturi care deservesc transportatorii de marfa.
Din acest motiv, ele inca domina ca dimensiune piata europeana a spatiilor industrial-logistice.
Potrivit Cushman & Wakefield, cele mai scumpe 5 orase la chiriile pentru spatiile industriale sunt, de asemenea, localizate in Europa de Vest, acestea fiind Londra (Heathrow), Dublin, Barcelona, Stockholm si Amsterdam (Schiphol).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO