Eveniment

Campanie ZF. ”Şcoala într-un singur schimb în Bucureşti”. Realitatea şcolii în trei schimburi: „Fiica mea învaţă în trei schimburi din clasa întâi, iar acum este clasa a patra“. „Este inuman“, spune un profesor. Primarul Ciprian Ciucu tace

Autor: Alexandra Matei

12.01.2024, 00:07 2225

Elevul din schimbul doi nu învaţă nici dimineaţa, nici după amiaza, tot programul îi este dat peste cap. Scade interacţiunea, relaţionarea, concentarea elevului, spun profesori şi psihologi contactaţi de ZF ♦ ZF a început să publice articole în campania „Şcoala într-un singur schimb în Bucureşti“ ♦ Până acum ZF a scris despre patru şcoli din sectorul 6 şi şcoala nr. 195 Hamburg din sectorul 3 unde elevii învaţă în trei schimburi.

Programul de şcoală în trei shimburi este un maraton – pentru elevi, care abia dacă apucă să-şi scoată din ghiozdan cărţile şi caietele pentru următoarea oră, pentru părinţi, care fug de la job ca să-şi ducă sau să să-şi ia copiii de la şcoală şi tototdată şi pentru profesori, care galopează prin materie pentru a acoperi totul în doar 40 de minute de curs.

„Este inuman ca un copil să înveţe în trei schimburi ani la rând. Impactul nu se resimte doar asupra lor, ci şi asupra vieţii familiei acestor copii. Este foarte greu pentru un părinte care începe serviciul dimineaţa să se organizeze astfel încât la ora 11-12 să îşi ducă copilul la şcoală, iar la ora 14-15 să îl ia. Impactul este mare inclusiv pe partea de interacţionare. Cel puţin în primii ani de şcoală, copiii caută foarte mult interacţiunea cu învăţătoarea şi cu colegii. Dar cele cinci minute de pauză le sunt suficiente doar pentru a-şi băga în ghiozdan cărţile şi caietele şi pentru a le scoate pe celelalte. Joaca şi interacţiunile cu colegii îşi pun amprenta foarte multe pe dezvoltarea unui copil, dar în acest caz ele lipsesc“, a spus pentru ZF Elisabeta Nistor, profesor şi fondatoarea centrului Miraveli Education.

Schimbul unu începe la 8, schimbul doi intră la 11.40, iar elevii din schimbul trei încep la 13.20. Aceasta este realitatea programului de „fabrică“ pe care îl practică elevii din Bucureşti de la 7 ani, dar din păcate ajung să intre la gimnaziu fără să ştie cum este un sistem şcolar normal.

„Fiica mea învaţă în program de trei schimburi din clasa I, iar acum este clasa a IV-a. Mă scuzaţi că sunt insistentă, dar în ce an preconizaţi că ne putem întoarce în şcoala noastră?“, întreabă un părinte la o postare a Primăriei Sectorului 6 de pe Facebook.

Primarul sectorul 6 este Ciprian Ciucu care nu a răspuns până astăzi la solicitările ZF legate de şcoala în trei schimburi. „Să ai toate orele în perioada în care organismul tău este setat să mănânce, să se odihnească este foarte complicat, iar nivelul de concentrare scade“, a explicat Elisabeta Nistor.

Cele 40 de minute, inevitabil, se scurtează şi ele. Programa însă, este aceeaşi pentru o oră normală, de 50 de minute, astfel că profesorii trebuie să „alerge“ în timpul orelor pentru a fi la zi cu materia. Practic, acestor elevi le va lipsi partea de aprofundare şi fixare a materiei din cauza acestui sistem, a mai punctat Elisabeta Nistor.

Un astfel de program, com­pletează Mariana Cosenco, psiholog şi fondatoarea 7 Pillars, un proiect care sprijină tinerii aflaţi la început de drum, îi afectează pe elevi şi la nivel de productivitate.

Unul dintre schimburi nu învaţă nici dimineaţa, nici dupamiaza, explică ea, ceea ce le strică întreaga zi, iar de multe ori ajung să nu eficientizeze nici timpul petrecut la şcoală, nici timpul lor liber. Mai mult, din cauza introducerii celui de-al treilea schimb, elevii nu au pauza necesară între ore. „Practic, nu se face o întrerupere între ore, pentru ca elevii să se poată pregăti de următoarea oră şi următoarea materie“, a spus psihologul.

Pentru că nu mai au această pauză, mai adaugă ea, elevii nu mai relaţionează la fel de mult nici cu profesorii, dar nici între ei, pentru a se cunoaşte mai bine, iar asta le va afecta atât acumularea de cunoştinţe, cât şi competenţele relaţionale. „Aceasta este o pierdere majoră. Cum poate fi compensată? Tot cu ajutorul părintelui, care trebuie să îi ofere copilului variante prin care să îşi exerseze aceste abilităţi de relaţionare – să se uite la ce înclinaţii are copilul, ce pasiuni are şi să investească în ele“.

În Sectorul 6 sunt cinci unităţi de învăţământ în reabilitare, însă cea care are şanse să intre în istorie pentru cele mai lungi lucrări este fosta Şcoală 164, actuala Sf. Calinic de la Cernica. Aceasta este şi şcoala la care face referire părintele în comentariul de mai sus.

Această şcoală are următorul afiş pe gardul unităţii în care îşi desfăşoară activitatea din 2021: „În anul şcolar 2021-2022 Şcoala funcţionează în această locaţie. Din toamnă ne întoarcem acasă!“. Era vorba despre toamna anului 2022.

Peste 600 de elevi şi profesorii lor nu s-au întors nici astăzi în şcoala lor. Învaţă în trei schimburi, cu ore de 40 de minute, pauze de cinci minute. Schimbul unu începe la 8, schimbul doi intră la 11.40, iar elevii din schimbul trei încep la 13.20.

Martie 2023 a fost primul termen anunţat de Ciucu pentru finalizarea şcolii. Nu a fost respectat.

Septembrie 2023 a fost următorul termen al primarului. Nu a fost respectat.

9 ianuarie 2024 a fost un nou termen anunţat de Ciucu pe pagina de Facebook.

ZF a scris în data de 10 ianuarie 2024 că elevii de la Şcoala 164, dar şi elevii din alte şcoli din sector nu au început activitatea din 9 ianuarie în unităţile lor, ci continuă să înveţe în trei schimburi.

Primarul Ciprian Ciucu nu a răspuns solicitării ZF trimisă din data de 22 decembrie 2023.

În aceiaşi zi însă a postat pe Facebook sub titlul Marile Proiecte ale Sectorului 6: “Lucrările de reabilitare la toate cele 5 şcoli („Sf. Calinic de la Cernica“, „Sfânta Maria“, „Constantin Păunescu“, „Petru Maior“ şi „Gheorghe Asachi“) sunt gata. În perioada aceasta se lucrează la finalizarea documentaţiilor tehnico-economice aferente recepţiei, care va avea loc în februarie“, se arată în postarea de pe Facebook.

Niciun cuvânt despre termenul de 9 ianuarie pe care tot Ciprian Ciucu l-a avansat, niciun cuvânt despre motivele care au dus la o nouă amânare sau despre data în care elevii se reîntorc în clase.

Situaţia este dramatică în condiţiile în care un elev a intrat în clasa întâi cu un program în trei schimburi şi riscă să ajungă la gimnaziu cu acelaşi program.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO