Eveniment

Bilanţ în 2022: s-au deschis circulaţiei 53 de kilometri de drum rapid, 13 kilometri de autostradă în Transilvania şi 40 de kilometri de drum expres în Oltenia

Cei 13 km dintre Sibiu şi Boiţa sunt primii kilometri din autostrada 1 Sibiu-Piteşti care ar putea fi gata în întregime între 2027 şi 2030 în funcţie de problemele apărute în teren.

Cei 13 km dintre Sibiu şi Boiţa sunt primii kilometri din autostrada 1 Sibiu-Piteşti care ar putea fi gata în întregime între 2027 şi 2030 în funcţie de problemele apărute în teren.

Autor: Bogdan Alecu

16.12.2022, 10:00 3990

România ratează cu 9 km atingerea pragului de 1.000 km de autostradă la final de 2022, dar reuşeşte să inaugureze 13 km de autostradă între Sibiu şi Boiţa pentru a elimina blocajul de la Tălmaciu după ce în vară a livrat 40 km de drum expres cu rol de ocolitoare la Balş şi Slatina.

Puţin peste 13 km de autostradă au fost inauguraţi în 2022 pe traseul Sibiu-Boiţa, drum care va permite ocolirea localităţii Tălmaciu, unde se formau coloane pe kilometri din cauza trecerilor de pietoni. Planul iniţial era pentru 22 km inauguraţi în 2022, însă lotul dintre DN5 şi DN6 din A0 a fost amânat pentru 2023. Astfel, ajungem la un pas de 1.000 km şi România închide 2022 cu 991 km de autostradă. Tot pentru 2023, primăvară, a fost amânată şi inaugurarea podului peste Dunăre de la Brăila.

„De astăzi (ieri - n.red.), ne vom bucura de primii 13,17 km ai acestei autostrăzi extrem de importante, nu doar pentru România, ci şi pentru economia europeană. autostrada Sibiu - Piteşti este importantă pentru desfăşurarea traficului pe Coridorul IV Paneuropean, deoarece asigură la nivel funcţio­nal o traversare de la vest la est a ţării noastre. De asemenea, este şi prima legă­tură cu reţeaua rutieră europeană care traver­­sează Munţii Carpaţi. Acest obiectiv al României şi al Uniunii Europene este aşteptat de mai bine de trei decenii“, a spus Cristian Pistol, directorul general al CNAIR.

Aceştia sunt singurii kilometri de autostradă inauguraţi în 2022 şi vin după alţi 35 km de autostradă inauguraţi în 2021.

În ultimii 10 ani compania naţională de drumuri a inaugurat numai cioturi de autostradă. După un 2010 cu 104 km şi 2012 cu 200 km, abia în 2013 au mai urmat 94 km şi doar trei ani cu peste 50 km - 2015, 2018 şi 2020. Recordul a fost atins în 2016 cu niciun kilometru nou.

Oltenia este regiunea cu cei mai mulţi kilometri de drum rapid inauguraţi în 2022, cu un total de circa 40 km de drum expres care joacă şi rol de centură ocolitoare pentru Balş şi Slatina - două puncte cu mari probleme de trafic pe traseul dintre Piteşti şi Craiova.

Dacă sunt luaţi în calcul atât noii kilometri de autostradă, cât şi cele două loturi de drum expres, în total în 2022 s-au inaugurat 53 km de drum rapid, iar inaugurările permit ocolirea unor zone cu probleme.

Miza pentru infrastructură o reprezintă anul 2023, care ar putea fi primul din ultimii zece cu peste 100 km de noi drumuri rapide, însă cei 120 km de posibile noi drumuri depind de mobilizarea constructorilor.

În 2023 vor fi gata primii kilometri din A0 şi s-ar putea circula pe 43 km între A2 şi DN6.

Irinel Ionel Scrioşteanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, declara în august în cadrul emisiunii ZF Live că în 2024-2025 România va putea inaugura anual şi 200 km de autostradă în urma noilor contracte.

Ministrul transporturilor Sorin Grindeanu a anunţat săptămâna aceasta seamnarea contractelor pentru încă 96 km din Autostrada Moldovei (A7), în valoare de 6,5 miliarde de lei. Termenul de finalizare a lucrărilor pe cele trei tronsoane între Focşani şi Bacău este de 30 de luni.

Lotul 1 (Focşani - Domneşti Târg) are  35,60 km, Lotul 2 (Domneşti Târg - Răcăciuni) 38,78 km, iar Lotul 3 (Răcăciuni - Bacău) are 21,52 km.

De asemenea, ieri a fost semnat la Bacău contractul de finanţare prin PNRR pentru construcţia autostrăzii Focşani-Bacău, contract cu o valoare totală de 9,1 miliarde de lei.

Prin semnarea acestui contract am încheiat seria contractelor de finanţare pentru toate obiectivele de infrastructură rutieră finanţate prin PNRR.

În toamnă ministrul transporturilor anunţa desemnarea constructorului pentru ultimele două tronsoane ale autostrăzii Buzău-Focşani (A7), acelaşi constructor român care a semnat contractele pentru tronsoanele 1 şi 4 ale aceleiaşi autostrăzi.

Tronsonul 2 (Vadu Paşii-Râmnicu Sărat) are o lungime de 30,8 km şi o valoare de 1,31 miliarde de lei (fără TVA), iar tronsonul 3 (Râmnicu Sărat-Mândreşti Munteni) are o lungime de 36,1 km şi o valoare de 1,46 miliarde de lei (fără TVA).

Construcţia ambelor tronsoane, finanţată prin PNRR, va dura 26 de luni (2025). Pentru tronsonul 2 contractul include construcţia a 12 poduri printre care se numără podul peste râul Râmnic şi peste DN22. Pentru tronsonul 3 este prevăzută în contract inclusiv construcţia a 18 poduri şi a unui pasaj, printre care se numără podul peste DJ 205R şi peste râul Râmna. Toate cele 4 tronsoane ale autostrăzii Buzău-Focşani (secţiune a A7) vor avea o lungime însumată de 82,44 km şi vor realiza efectiv prima legătură rutieră de mare viteză dintre Muntenia şi Moldova.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO