Eveniment

Berceanu dă afară 8.000 de ceferişti pentru a economisi 187 de milioane de euro

Berceanu dă afară 8.000 de ceferişti pentru a economisi 187 de milioane de euro
23.08.2010, 23:50 79

Potrivit strategiei de restructurare a companiilor feroviare,numărul disponibilizărilor ar urma să varieze în funcţie dedisponibilitatea angajaţilor de a renunţa la unele drepturi, cum arfi bonurile de masă sau bonusurile de Paşti sau de Crăciun, primede vacanţă şi autorizaţii şi permise.
Situaţia companiilor feroviare este foarte dificilă şi, în final,ministerul s-a decis să treacă la disponibilizări.
De la CFR Călători vor fi disponibilizaţi 2.075 de angajaţi. Înurma concedierilor, cheltuielile companiei se vor reduce cu 7 mil.de euro anul acesta şi cu 15,5 mil. euro anul viitor. "Ca urmare asituaţiei dificile în care se află CFR Călători, este necesar ca înperioada imediat următoare a anului în curs să fie aplicate măsuride redresare a societăţii", potrivit reprezentanţilor MinisteruluiTransportului şi Infrastructurii (MTI) condus de Radu Berceanu. CFRCălători a vândut în primele şase luni ale anului 29,8 milioane debilete de tren, în scădere cu 12,8% faţă de aceeaşi perioadă aanului trecut, potrivit oficialilor com­paniei.
Pe piaţa transportului de călători CFR Călători este concuratindirect de companiile aeriene şi în special de companiile rutiereprivate de transport de pasageri, care licitează servicii regulatede transport pe diferite regiuni. Competiţia acerbă este una dincauzele care au stat la baza diminuării cotei de piaţă atransportatorului feroviar de stat, ce deţine în prezent o cotă dedoar 27% pe toată piaţa de călători.
Spre comparaţie, în Germania, transportatorul feroviar de călătorinu este concurat de companiile rutiere, având în vedere că existăinterdicţii de operare pentru companiile rutiere. De asemenea, înItalia există câteva rute pe care nu este permisă operareaautocarelor, deoarece acele magistrale sunt deservite doar detrenuri. Compania ferovia­ră de stat mai concurează şi cu operatoriferoviari privaţi ca RegioTrans sau Servtrans.
Concedieri se vor face şi în compania de stat CFR Marfă, de undevor pleca între 3.400 şi 4.600 de oameni. "Decizia se va lua înfuncţie de disponibilitatea partenerilor sociali de-a renunţa saususpenda pentru anul 2011 drepturi care se regăsesc în contractulcolectiv de muncă (tichete de masă, prime de vacanţă, altele -n.red.)", potrivit in­forma­ţiilor transmise de MTI. Aceastămă­sură dar şi altele vor reduce cheltuielile companiei cu 300 mil.lei (71 mil. euro) în 2011.

Concurenţa privaţilor

Din anul 2001, piaţa transportului feroviar de marfă se împarteîntre CFR Marfă şi operatori feroviari privaţi, care au obţinutlicenţe de transport marfă, în prezent existând 23 de operatorilicenţiaţi. Cota de piaţă a CFR Marfă a scăzut de la 19,7% în 2001la 7,8% anul trecut. CFR Marfă concurează cu Grup Feroviar Român,deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, dar şi cu companiileprivate Servtrans şi Unifertrans. Transportul feroviar de marfăeste văzut de majoritatea statelor ca o activitate strategică, princare un guvern poate să sprijine sau să controleze un anumit sectordin industrie, în funcţie de necesităţi. De aceea, ţări precumGermania sau Austria deţin controlul operatorilor de transport demarfă DB Schenker (parte a Deutsche Bahn) şi Rail Cargo (parte agrupului OBB), care au căutat în ultimii ani să se extindă înregiune.
Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii(MTI) a finalizat strategia de privatizare a CFR Marfă şi va scoatela vânzare în 2011 întregul pachet de acţiuni printr-o licitaţie custrigare. Decizia vine în contextul în care compania a fostadministrată ineficient în ultimii trei ani şi a fost vlăguită demanagerii care au condus-o în această perioadă. Mulţi dintredirectorii CFR Marfă au preferat să plece la competitorii privaţişi nu au reuşit să oprească declinul companiei, care a pierdut cotăde piaţă şi contracte importante.
Cele mai puţine concedieri se vor realiza la Compania Naţională deCăi Ferate (CFR SA), de unde vor pleca 1.630 de oameni. În urmadisponibilizării realizate şi a altor măsuri pe care le va lua,compania va reduce cheltuielile cu 105,4 mil. lei (25 mil. euro)anul acesta şi cu 288 mil. lei (68 mil. euro) anul viitor, potrivitMTI.
CFR SA administrează o reţea feroviară de 10.776 de kilometripătraţi de cale ferată, cu o lungime desfăşurată de 20.218kilometri pătraţi, activitatea companiei fiind organizată în optsucursale regionale de cale ferată. Anul acesta, calea ferată aprimit subvenţii în valoare de 312 milioane de euro, potrivit MTI.În primele şase luni ale acestui an, CFR SA a avut venituri de 404milioane de euro şi pierderi de 102 milioane de euro, potrivitdatelor transmise de MTI, care aş­teap­tă ca pierderile să seridice la 205 milioane de euro la finalul anului.

Privilegiaţii de ieri...

Puţine au fost, în România, categoriile privilegiate după cădereacomunismului. Ceferiştii nu sunt minerii din Valea Jiului, daralături de aceştia au beneficiat, de-a lungul vremii, de diferitefacilităţi - de la transport gratuit pe calea ferată la bonusuri şiprime importante.
Fostul preşedinte Ion Iliescu nu uita să amintească, când aveaocazia, că tatăl său a fost ceferist.
Actualul preşedinte Traian Băsescu este marinar, dar în vremea încare minerii veneau la Bucureşti, în anii '90, era ministru altransporturilor. Şi el are amintiri legate de CFR. Ar fi tras, aspus el, garnituri cu mineri pe linii moarte. Istoria este tulburepentru că minerii au ajuns în Capitală şi cu vagoanele CFR.
Istoria în cifre a companiei nu este deloc roză. Numărul celor carecălătoresc cu trenul s-a micşorat de peste şase ori în ultimii 20de ani, Dacă este să credem datele companiei, infrastructura vecheşi neîntreţinută face ca viteza comercială să nu depăşească 50 kmpe oră.
Peste 40% din căile ferate au nevoie de reparaţii şi aproape 100%din podurile care sunt traversate de căile ferate.
Traseul de la Bucureşti la Constanţa (225 km.), de pildă, înseamnăcel puţin cinci ore de mers, mai mult decât în vremea lui NicolaeCeauşescu şi dublu faţă de cât ar fi normal într-o ţară în careinfrastructura este pusă la punct.

1,8 miliarde de euro de la UE

După integrarea în UE, reţeaua feroviară dispune de aproximativ 1,8mld. euro, bani nerambursabili ai Uniunii Europene. Dar reproşulrecent al preşedintelui Traian Băsescu la adresa ministruluitransporturilor, Radu Berceanu, este elocvent: transporturile suntsectorul care nu au atras aproape deloc din finanţarea europeană.Nu este de mirare că "drumul de fier", care avea în trecut unadintre cele mai extinse reţele pierde teren în favoareaautomobilului sau a concurenţei private.
Compania a fost împărţită în urmă cu câţiva ani în mai multeentităţi cu acceptul Băncii Mondiale. Practic, nu se ştia de undevin pierderile într-o companie integrată precum SNCFR - acesta afost argumentul spargerii companiei. Însă rezultatele nu s-au văzutîn afacerile companiei. ZF i-a contactat pentru a analiza situaţiaactuală a companiilor feroviare pe reprezentanţii Băncii Mondialeşi pe cei ai FMI, însă până la închiderea ediţiei aceştia nu aufăcut niciun comentariu.
PSD, principalul partid de opoziţie, anunţă că nu este de acord cuprivatizarea CFR Marfă, aşa cum este planul MinisteruluiTransporturilor, şi doreşte refacerea companiei într-un singurholding. Însă PSD ar avea un cuvânt de spus dacă ar guverna, daralegerile sunt în 2012.
Ideea cu alegerile anticipate vehiculată de PSD nu este decât oipoteză dificil de pus în practică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO