Berceanu dă afară 8.000 de ceferişti pentru a economisi 187 de milioane de euro
Ministerul Transporturilor (MTI) intenţionează să disponibilizeze între 7.100 şi 8.300 de angajaţi din companiile feroviare de stat, ceea ce împreună cu alte măsuri de reducere a cheltuielilor va duce la economii de 788 de milioane de lei (187 mil. euro) în 2011 faţă de acest an.
Potrivit strategiei de restructurare a companiilor feroviare,
numărul disponibilizărilor ar urma să varieze în funcţie de
disponibilitatea angajaţilor de a renunţa la unele drepturi, cum ar
fi bonurile de masă sau bonusurile de Paşti sau de Crăciun, prime
de vacanţă şi autorizaţii şi permise.
Situaţia companiilor feroviare este foarte dificilă şi, în final,
ministerul s-a decis să treacă la disponibilizări.
De la CFR Călători vor fi disponibilizaţi 2.075 de angajaţi. În
urma concedierilor, cheltuielile companiei se vor reduce cu 7 mil.
de euro anul acesta şi cu 15,5 mil. euro anul viitor. "Ca urmare a
situaţiei dificile în care se află CFR Călători, este necesar ca în
perioada imediat următoare a anului în curs să fie aplicate măsuri
de redresare a societăţii", potrivit reprezentanţilor Ministerului
Transportului şi Infrastructurii (MTI) condus de Radu Berceanu. CFR
Călători a vândut în primele şase luni ale anului 29,8 milioane de
bilete de tren, în scădere cu 12,8% faţă de aceeaşi perioadă a
anului trecut, potrivit oficialilor companiei.
Pe piaţa transportului de călători CFR Călători este concurat
indirect de companiile aeriene şi în special de companiile rutiere
private de transport de pasageri, care licitează servicii regulate
de transport pe diferite regiuni. Competiţia acerbă este una din
cauzele care au stat la baza diminuării cotei de piaţă a
transportatorului feroviar de stat, ce deţine în prezent o cotă de
doar 27% pe toată piaţa de călători.
Spre comparaţie, în Germania, transportatorul feroviar de călători
nu este concurat de companiile rutiere, având în vedere că există
interdicţii de operare pentru companiile rutiere. De asemenea, în
Italia există câteva rute pe care nu este permisă operarea
autocarelor, deoarece acele magistrale sunt deservite doar de
trenuri. Compania feroviară de stat mai concurează şi cu operatori
feroviari privaţi ca RegioTrans sau Servtrans.
Concedieri se vor face şi în compania de stat CFR Marfă, de unde
vor pleca între 3.400 şi 4.600 de oameni. "Decizia se va lua în
funcţie de disponibilitatea partenerilor sociali de-a renunţa sau
suspenda pentru anul 2011 drepturi care se regăsesc în contractul
colectiv de muncă (tichete de masă, prime de vacanţă, altele -
n.red.)", potrivit informaţiilor transmise de MTI. Această
măsură dar şi altele vor reduce cheltuielile companiei cu 300 mil.
lei (71 mil. euro) în 2011.
Concurenţa privaţilor
Din anul 2001, piaţa transportului feroviar de marfă se împarte
între CFR Marfă şi operatori feroviari privaţi, care au obţinut
licenţe de transport marfă, în prezent existând 23 de operatori
licenţiaţi. Cota de piaţă a CFR Marfă a scăzut de la 19,7% în 2001
la 7,8% anul trecut. CFR Marfă concurează cu Grup Feroviar Român,
deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, dar şi cu companiile
private Servtrans şi Unifertrans. Transportul feroviar de marfă
este văzut de majoritatea statelor ca o activitate strategică, prin
care un guvern poate să sprijine sau să controleze un anumit sector
din industrie, în funcţie de necesităţi. De aceea, ţări precum
Germania sau Austria deţin controlul operatorilor de transport de
marfă DB Schenker (parte a Deutsche Bahn) şi Rail Cargo (parte a
grupului OBB), care au căutat în ultimii ani să se extindă în
regiune.
Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
(MTI) a finalizat strategia de privatizare a CFR Marfă şi va scoate
la vânzare în 2011 întregul pachet de acţiuni printr-o licitaţie cu
strigare. Decizia vine în contextul în care compania a fost
administrată ineficient în ultimii trei ani şi a fost vlăguită de
managerii care au condus-o în această perioadă. Mulţi dintre
directorii CFR Marfă au preferat să plece la competitorii privaţi
şi nu au reuşit să oprească declinul companiei, care a pierdut cotă
de piaţă şi contracte importante.
Cele mai puţine concedieri se vor realiza la Compania Naţională de
Căi Ferate (CFR SA), de unde vor pleca 1.630 de oameni. În urma
disponibilizării realizate şi a altor măsuri pe care le va lua,
compania va reduce cheltuielile cu 105,4 mil. lei (25 mil. euro)
anul acesta şi cu 288 mil. lei (68 mil. euro) anul viitor, potrivit
MTI.
CFR SA administrează o reţea feroviară de 10.776 de kilometri
pătraţi de cale ferată, cu o lungime desfăşurată de 20.218
kilometri pătraţi, activitatea companiei fiind organizată în opt
sucursale regionale de cale ferată. Anul acesta, calea ferată a
primit subvenţii în valoare de 312 milioane de euro, potrivit MTI.
În primele şase luni ale acestui an, CFR SA a avut venituri de 404
milioane de euro şi pierderi de 102 milioane de euro, potrivit
datelor transmise de MTI, care aşteaptă ca pierderile să se
ridice la 205 milioane de euro la finalul anului.
Privilegiaţii de ieri...
Puţine au fost, în România, categoriile privilegiate după căderea
comunismului. Ceferiştii nu sunt minerii din Valea Jiului, dar
alături de aceştia au beneficiat, de-a lungul vremii, de diferite
facilităţi - de la transport gratuit pe calea ferată la bonusuri şi
prime importante.
Fostul preşedinte Ion Iliescu nu uita să amintească, când avea
ocazia, că tatăl său a fost ceferist.
Actualul preşedinte Traian Băsescu este marinar, dar în vremea în
care minerii veneau la Bucureşti, în anii '90, era ministru al
transporturilor. Şi el are amintiri legate de CFR. Ar fi tras, a
spus el, garnituri cu mineri pe linii moarte. Istoria este tulbure
pentru că minerii au ajuns în Capitală şi cu vagoanele CFR.
Istoria în cifre a companiei nu este deloc roză. Numărul celor care
călătoresc cu trenul s-a micşorat de peste şase ori în ultimii 20
de ani, Dacă este să credem datele companiei, infrastructura veche
şi neîntreţinută face ca viteza comercială să nu depăşească 50 km
pe oră.
Peste 40% din căile ferate au nevoie de reparaţii şi aproape 100%
din podurile care sunt traversate de căile ferate.
Traseul de la Bucureşti la Constanţa (225 km.), de pildă, înseamnă
cel puţin cinci ore de mers, mai mult decât în vremea lui Nicolae
Ceauşescu şi dublu faţă de cât ar fi normal într-o ţară în care
infrastructura este pusă la punct.
1,8 miliarde de euro de la UE
După integrarea în UE, reţeaua feroviară dispune de aproximativ 1,8
mld. euro, bani nerambursabili ai Uniunii Europene. Dar reproşul
recent al preşedintelui Traian Băsescu la adresa ministrului
transporturilor, Radu Berceanu, este elocvent: transporturile sunt
sectorul care nu au atras aproape deloc din finanţarea europeană.
Nu este de mirare că "drumul de fier", care avea în trecut una
dintre cele mai extinse reţele pierde teren în favoarea
automobilului sau a concurenţei private.
Compania a fost împărţită în urmă cu câţiva ani în mai multe
entităţi cu acceptul Băncii Mondiale. Practic, nu se ştia de unde
vin pierderile într-o companie integrată precum SNCFR - acesta a
fost argumentul spargerii companiei. Însă rezultatele nu s-au văzut
în afacerile companiei. ZF i-a contactat pentru a analiza situaţia
actuală a companiilor feroviare pe reprezentanţii Băncii Mondiale
şi pe cei ai FMI, însă până la închiderea ediţiei aceştia nu au
făcut niciun comentariu.
PSD, principalul partid de opoziţie, anunţă că nu este de acord cu
privatizarea CFR Marfă, aşa cum este planul Ministerului
Transporturilor, şi doreşte refacerea companiei într-un singur
holding. Însă PSD ar avea un cuvânt de spus dacă ar guverna, dar
alegerile sunt în 2012.
Ideea cu alegerile anticipate vehiculată de PSD nu este decât o
ipoteză dificil de pus în practică.