Eveniment

Bancile catre intreprinzatori: Lichiditatile sunt mai importante decat profitul si garantiile

29.05.2008, 20:43 20

La randul lor, micii antreprenori spun ca creditele bancare le pot accelera cresterea afacerilor, dar trebuie folosite cu cumpatare.
Potrivit statisticilor BNR, prezentate in cadrul seminarului "Cand va deveni finantarea bancara motorul de crestere al IMM-urilor?", organizat ieri de Ziarul Financiar si Alpha Bank, doar 14%-15% din IMM-urile infiintate in Romania folosesc credite bancare pentru a se finanta. "In UE, raportul este invers: doar 22% din IMM-uri practica in mod exclusiv autofinantarea", a declarat Aurel Saramet, presedintele Fondului National de Garantare a Creditelor.
"Este o situatie diametral opusa valorii si cotei cu care acest segment contribuie la dezvoltarea mediului de afaceri din Romania. Insa cred ca eforturile pentru remedierea situatiei trebuie facute din ambele parti: banci si IMM-uri", a spus Sergiu Oprescu, presedintele executiv al Alpha Bank Romania. Potrivit acestuia, printre factorii care limiteaza accesul la credite al IMM-urilor se numara nivelul de pregatire al antreprenorilor sau reticenta acestora fata de colaborarea cu bancile.
Din cele peste un milion de firme infiintate in Romania, circa 620.000 sunt IMM-uri (intreprinderi mici si mijlocii), acestea avand o pondere de 49% in totalul afacerilor raportate de companii in 2006, conform statisticilor oficiale.
Cu cat sunt mai mici ca si volum al afacerilor, cu atat companiile devin mai neatractive pentru banci, din cauza riscurilor mari si a castigurilor reduse pe care le poate genera colaborarea cu aceste firme. "Din totalul de de IMM-uri inregistrate in Romania, circa 89-90% sunt microintriprinderi, iar din acestea doar 1-2% au accesat credite bancare pentru finantarea activitatii. In urmatorii 15 ani, microintreprinderile si firmele mici nu vor fi finantate de banci, iar aceasta problema nu este specifica doar Romaniei, ci si pietelor mai dezvoltate. Aceste firme au un risc mai mare", a explicat Saramet. El a mai precizat ca firmele din aceasta categorie trebuie sa gaseasca alte surse de finantare, precum societati de venture capital care sa investeasca in capitalul firmelor sau sa finanteze start-up-urile in conditii mai flexibile. O alta solutie ar putea fi apelarea la societati care sa acorde credite cu grad ridicat de risc, acestea fiind insa prea putin dezvoltate pe piata locala.
"Observam la microintreprinderi, in general, cosmetizarea situatiilor financiare, pe care firmele o fac poate pentru a evita plata impozitelor si a taxelor catre stat", a afirmat Daniela Niculescu, directorul directiei IMM din cadrul Alpha Bank. Ea este de parere ca, din perspectiva bancii, lichiditatea unei companii care cere finantare este mai importanta decat profitul sau garantiile pe care le poate aduce.
Antreprenorii spun ca exista momente de cotitura in ciclul de viata al fiecarei companii in care nevoia gasirii unor surse externe de finantare devine acuta. "Am infiintat compania in anul 2004, iar afacerea a crescut incontinuu. Pana in 2006, businessul a fost o joaca, nu am avut nevoie de credite bancare. Insa clientii voiau mai mult, iar in 2007 am avut doua alternative: sa refuz clientii care-mi solicitau servicii suplimentare sau sa apelez la surse externe de finantare", a declarat Eugen Saulea, directorul general si fondatorul BIP Grup. Dupa ce a discutat cu mai multe banci si fonduri de investitii, fara a ajunge insa la un rezultat, Saulea a decis, la finele lui 2007, sa vanda compania BIP Grup, care activeaza pe segmentul serviciilor de trade marketing si sales support.
Vanzarea afacerii l-a facut milionar in euro pe Saulea, preluarea Bip Grup de catre grupul britanic International Marketing & Sales Group Limited (IMSG) fiind o tranzactie de 2,25 mil. euro.
Marian Ivan, general manager al firmei Paper Plus din Bucuresti, companie ce activeaza pe piata locala a produselor profesionale de igiena in spatii publice, considera ca intre dezavantajele contractarii finantarilor de catre IMM-uri se numara nivelul relativ crescut al dobanzilor practicate si informarea insuficienta cu privire la pachetele de finantare dedicate IMM-urilor.
"Trebuie sa existe cumpatare in folosirea creditelor bancare", a declarat Ivan.
Afacerea Paper Plus a inceput in 2002 cu o investitie de 3.000 de euro, autofinantarea reprezentand principalul motor de crestere al companiei, iar dupa numai cinci ani cifra de afaceri a ajuns la 1,7 mil. euro.
"Creditele pe care le-am luat de la banca ne-au accelerat cresterea si ne-a facut afacerea mai sigura. Dupa zece ani, ne-am crescut cifra de afaceri de zece ori fata de nivelul din primii ani de activitate", a afirmat Rares Ionescu, asociat al companiei Trimpress, un IMM care activeaza pe piata produselor tipografice. Afacerea, infiintata ca o firma de familie in anul 1998, a folosit primele credite bancare in 2002, iar in 2006 a inregistrat afaceri de 170.000 de euro.
Dezvoltarea sectorului IMM-urilor este sustinuta si de institutiile statului, prin intermediul carora aceste firme pot accesa fonduri structurale.
"Accesarea fondurilor structurale pentru IMM-uri presupune ca, pe langa componenta finantarii nerambursabile, care reprezinta maxim 70% din cheltuielile eligibile, sa existe si o contributie proprie a firmelor, aceasta din urma putand cuprinde si credite bancare. Fara ajutorul bancilor va fi probabil destul de greu pentru IMM-uri sa vina cu o contributie proprie", a spus Laura Marusca, director adjunct al Directiei Generale pentu IMM, Comert Interior si Cooperatie din cadrul Ministerului pentru IMM, Turism si Profesii Liberale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO