Companii

ZF Live. Alex Bute, CEO, Roovi: Cumpărăturile de Crăciun reprezintă circa 50-60% din cifra de afaceri pe întregul an. În decembrie, vindem cam jumătate de milion de jocuri şi puzzle-uri

ZF Live. Alex Bute, CEO, Roovi: Cumpărăturile de...

Autor: Alexandra Matei

24.12.2022, 00:05 187

♦ În 2021, Alex Bute a trecut la conducerea companiei Roovi (fostă Dtoys), iar fondul de investiţii Black Sea Fund a devenit acţionar majoritar al acesteia ♦ Cele mai vândute produse din portofoliu sunt jocuri precum „Nu te supăra frate“, „World Colony“ şi jocurile din zona educaţională, axate pe experimente.

Perioada sărbătorilor de iarnă este una extrem de aglomerată pentru producătorii de jocuri şi jucării, iar rezultatele întregului an depind de veniturile din primele două luni de iarnă. Pentru Roovi, fosta companie producătoare de jocuri educaţionale şi puzzle-uri Dtoys, care s-a rebranduit anul acesta, cumpărăturile de Crăciun reprezintă circa 50-60% din cifra de afaceri pe întregul an.

În general, în luna decembrie, spune Alex Bute, CEO al Roovi, compania vinde circa 500.000 de jocuri şi puzzle-uri în România, dar şi peste graniţe. „A fost un an dificil, la fel ca pentru toată lumea. În afară de factorii ex­terni pe care toată lumea îi cunoaşte – războiul din Ucraina şi creşterea costurilor –, ne focusăm foarte mult pe consumator, încercăm să vedem ce trenduri există atât pe piaţa din România, cât şi pe piaţa europeană. Pe final de an, suntem optimişti. Reuşim să ne aşezăm din nou şi să putem privi în viitor, pe următorii doi ani. Cumpărăturile de Crăciun, care încep încă din octombrie, înseamnă 50-60% din cifra de afaceri pe întregul an. În decembrie, în general, vindem cam jumătate de milion de jocuri şi puzzle-uri. Suntem prezenţi pe toate canalele de vânzare. Pentru noi este importantă şi zona de non-super­marketuri şi non-branduri mari. Credem că o balanţă echilibrată este sănătoasă atât pentru noi ca producător, cât şi pentru consu­matori“, a spus Alex Bute, CEO al Roovi.

Roovi (în trecut, D-Toys) este o companie fondată în 2001 de către antreprenorul Tibor Fustos. În 2021, Alex Bute a trecut la conducerea companiei, iar fondul de investiţii Black Sea Fund a devenit acţionar majorital al acesteia.

Anul acesta a avut loc rebrandurirea companiei, pentru a-i permite o extindere la nivel internaţional, dar şi creşterea brandului de jocuri educaţionale, zonă pe care fabricile existente în România sunt destul de mici, competitorul cel mai mare al Roovi fiind zona de import, mai ales zona Asiei.

„Contează foarte mult pentru piaţa locală faptul că suntem un producător autohton. Vrem să ne poziţionăm foarte clar pentru consumatorii care ne ştiu, care ne ştiau sub numele de Dtoys“, a adăugat CEO-ul Roovi.

În 2022, menţionează el, compania a lansat, pe partea de produse educaţionale, diverse kit-uri de ştiinţă pentru toată familia. În prezent, cele mai vândute produse din portofoliu sunt jocuri precum Nu te supăra frate, World Colony şi jocurile din zona educaţională, axate pe experimente.

Tot anul acesta, producătorul român de jocuri a participat la un târg din Germania, desfăşurat în oraşul Essen, în cadrul căruia a avut un stand cu puzzle-uri şi jocuri educaţionale, trivia sau de strategie lansate sub noul brand, produse pe care le-au putut vedea circa 140.000 de vizitatori pe durata evenimentului.

Roovi şi-a făcut loc pe piaţa locală şi în zona de puzzle-uri. Compania, spune Alex Bute, este în competiţie pe această nişă cu marii producători din Germania. Calitatea, atunci când vine vorba de puzzle-uri, este cea mai importantă, precizează el, astfel că aspecte precum grosimea pieselor, printul sau testările produsului sunt esenţiale.

„Anul acesta am scos peste 40 de puzzle-uri noi de adulţi şi peste 20 pentru copii. Acest ritm va continua să crească exponenţial în anii următori. Am intrat inclusiv pe nişa puzzle-urilor de artă.“

Categoria cea mai populară la nivel de România şi Europa este cea a puzzle-urilor de 1.000 de piese, pentru asamblarea cărora sunt necesare circa şase ore.

În totalul vânzărilor, istoric, mai spune acesta, importurile reprezentau circa 20%. Însă, această zonă a fost redusă destul de mult şi, deşi nu se va duce niciodată la zero, precizează el, se va menţine până în 10-15% din total business.

Poveştile de succes în zona de jocuri internaţionale au la bază oameni pasionaţi, care au venit cu o idee ingenioasă, aplicată într-un mod original. Pe partea academică, precizează CEO-ul Roovi, există destul de puţine cursuri care să pregătească autori de jocuri.

Modul în care compania priveşte acest aspect are două direcţii: o direcţie internă, ce presupune un departament de creaţie şi una externă.

„Lucrăm cu artişti şi inventatori de jocuri atât din România, cât şi din afară pentru a dezvolta ideile în produse pe care să le punem pe piaţă. În România, există foarte multe idei bune şi mult know-how“, a detaliat Alex Bute.

În 2022, investiţiile venite prin intermediul Black Sea Fund, afirmă el, au mers către zona de logistică, depozite şi software, iar în viitor, acestea vor fi direcţionate către producţie, retehnologizare, echipa de creaţie, distribuţie şi marketing. 

Pentru anul următor, Roovi pregăteşte lansarea unui nou joc care se va axa pe zona socială. Acesta va fi lansat, după cum spune CEO-ul companiei, cel mai probabil, în primăvara anului viitor, atât în România, cât şi în Europa.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO