Companii

Vanzatorul Zapp se intoarce in Romania. Ce planuri are Saudi Oger in telecomul romanesc

Laurentiu Stan, directorul general al Euroweb si membru in consiliul de administratie al companiei: Euroweb ar putea fi privita ca un pilon de pornire pentru consolidare. Scenariul unor achizitii suplimentare in Romania este plauzibil

Laurentiu Stan, directorul general al Euroweb si membru in consiliul de administratie al companiei: Euroweb ar putea fi privita ca un pilon de pornire pentru consolidare. Scenariul unor achizitii suplimentare in Romania este plauzibil

Autor: Anca Barbulescu

01.06.2010, 23:16 38

Firul tranzactiei prin care Saudi Oger s-a intors pe piata detelecomunicatii din Romania, dupa ce a vandut operatorul Zapp catreCosmote, este in sine destul de greu de urmarit. Grupul saudit seafla in spatele Oger Telecom, care controleaza operatorul detelecomunicatii Türk Telekom, noul proprietar al divizieiInternational Wholesale Business a Invitel - cel mai importantfurnizor de servicii de telefonie fixa din Ungaria si posesorulcelei mai extinse infrastructuri alternative din sud-estul Europei- care include printre altele si Euroweb Romania, operator axat peservicii telecom dedicate segmentului de business.

Drumul intortocheat catre Romania nu a pus insa vreo piedica ince priveste implicarea sauditilor in aceasta achizitie sau inprocesul de negociere si probabil nici in atentia pe care o voracorda pietei unde, cel putin cu serviciile de telefonie si datemobile, nu au avut prea mare succes.

"Nu am facut parte din echipa de negocieri, dar am participat lao discutie in Turcia", spune Laurentiu Stan, directorul general alEuroweb si membru in consiliul de administratie al companiei. Inschimb, el a fost cel ce s-a ocupat personal de centralizareainformatiilor despre companie necesare procesului de due diligenceinitiat la inceputul acestui an.

E o situatie in care s-a mai aflat de cateva ori in trecut, insaabia de acum incolo devine Stan un pion important pe tabla de sah asauditilor. Pentru ca, mai simplu spus, cele 221 de milioane deeuro platite de Türk Telekom in tranzactie au procurat pentru SaudiOger un loc mai bun in primele randuri ale telecomului est-europeansi i-au permis intoarcerea in Romania, o piata care in strategia deextindere in aceasta regiune are cel putin avantajul pozitionariigeografice. "Deocamdata nu s-a cristalizat nimic cu privire laschimbarea de strategie a Euroweb. Prima discutie va fi purtata laBudapesta in aceasta saptamana cu Paul Doany, executivul TürkTelekom", spune Stan.

In linii mari, directia poate fi insa intuita. Un fond deinvestitii ar fi avut un obiectiv speculativ, cum s-ar fi intamplatdaca in actionariat ar mai fi ramas in continuare Invitel (detinutin proportie majoritara de fondul Mid Europa Partners), in sperantade a obtine o suma similara cu cea de 250 de milioane de euro, lacat este evaluata reteaua din Europa Centrala. Operatorul turcurmareste in schimb un plan strategic, definit de extindere siconsolidare. Asadar, un posibil scenariu ar fi continuareaachizitiilor in Romania. Anul trecut pe vremea asta, HakamKanafani, directorul de dezvoltare al Oger Telecom, spunea ca TürkTelekom are in plan achizitii de pana la 800 de milioane de euro inEuropa de Est, cu precadere in Romania sau Bulgaria, dar si inKazahstan sau Kosovo.

"Euroweb ar putea fi privita ca un pilon de pornire pentruconsolidare. Scenariul unor achizitii suplimentare in Romania esteplauzibil", sustine si directorul general al Euroweb Romania. Cuatat mai mult cu cat n-ar fi prima data cand este luata in calcul o asemenea posibilitate, dupaspusele lui Stan. In favoarea ideii e totodata si faptul caserviciile de telecomunicatii dedicate companiilor nu vor aveacresteri foarte mari in urma-toarea perioada. Pentru Euroweb, spreexemplu, dublarea cotei de la peste 2% in prezent ar insemna oserie de schimbari strategice substantiale. "Conceptul a mai fostdiscutat si inaintea tranzactiei cu Türk Telekom, dar nu a fostaplicat, intrucat extinderea in zona companiilor mai mici sau chiara clientilor rezidentiali este destul de dificila", explicaLaurentiu Stan.

Nici cifra de afaceri nu poate fi majorata semnificativ inaceste conditii, iar o extindere a domeniului de activitate nunumai ca ar insemna o investitie in infrastructura consistent maimare fata de cea de 1,6 milioane de euro planificata pentru acestan, din care aproape jumatate a fost deja realizata, ci si o seriede costuri suplimentare, cu precadere pentru personal. Cei 87 deangajati, cati numara compania in prezent, nu sunt suficientiintr-o astfel de situatie. "Pe scurt, ar deveni o altacompanie".

Situatia economica dificila din ultimul an a afectat si Euroweb.Anul trecut, cifra de afaceri a operatorului s-a situat in jurul a42 de milioane de lei (10 mil. euro), in scadere cu 5,6% fata deanul precedent, cand a depasit 44,5 milioane de lei (12 mil. euro)- o corectie usoara insa, comparativ cu intreaga piata de serviciide telecomunicatii. Mai important insa, profitul operational, careeste transformat in cea mai mare parte in investitii, a avansat cupatru procente, de la 9,5 de milioane de lei (2,5 mil. euro) in2008 la 9,9 milioane de lei (2,3 mil. euro) anul trecut, potrivitdatelor companiei. "Cat pentru 2010, speram la rezultate financiaresimilare celor din 2009, desi este foarte posibil sa nu atingemaceasta tinta", estimeaza Laurentiu Stan.

Piata in sine dicteaza doza de scepticism a managerului cuprivire la acest an, in conditiile in care numarul clientilor noidevine tot mai mic. Jumatatea plina a paharului ar fi faptul caEuroweb si-a mentinut anul trecut cei aproximativ 1.000 de clienti,dar impactul crizei si-a spus tot mai mult cuvantul, problema ceamai presanta fiind intarzierea incasarilor. "Am intrat deja infondul de rezerva pentru a sustine activitatea", spune Stan.

In acelasi timp, s-a vazut si o schimbare in atitudinea acestorclienti mari: nu au schimbat operatorul, insa valoarea medie afacturii s-a diminuat. Cea mai consistenta ajustare au facut-ocompaniile de dimensiuni mari si foarte mari, in timp ce incelelalte segmente au aparut tot mai frecvent cazuri deincapacitate de plata. "Clientii Euroweb aloca in continuare in jurde 10% din costuri catre telecom, dar odata cu reducerea inansamblu a cheltuielilor, a scazut si factura aferenta acestorservicii, valoarea medie ajungand acum la nici 2.000 de euro",spune Stan.

Revenind la schimbarile pe care le-ar putea traversa Euroweb caparte a schimbarii de actionariat, nu este exclusa nici venireaunor manageri straini in companie. In fond, exista deja o traditiea sauditilor de a aduce la carma companiilor internationale pe carele detin directori britanici sau libanezi, despre care se spune caau comertul in sange. "E un soi de cutuma a sauditilor. Personalinsa, cred ca singura miscare vizibila va fi extinderea incomunitatea de afaceri de origine turca din Romania", spuneStan.

Vezi www.businessmagazin.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO