Vanzatorul Zapp se intoarce in Romania. Ce planuri are Saudi Oger in telecomul romanesc

Autor: Anca Barbulescu 01.06.2010

Dupa esecul cu Zapp, s-ar fi crezut ca Saudi Oger a incheiat definitiv conturile cu telecomul romanesc. Achizitia indirecta a Euroweb, la nici un an de la momentul vanzarii Zapp, demonstreaza insa contrariul, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).



Firul tranzactiei prin care Saudi Oger s-a intors pe piata de telecomunicatii din Romania, dupa ce a vandut operatorul Zapp catre Cosmote, este in sine destul de greu de urmarit. Grupul saudit se afla in spatele Oger Telecom, care controleaza operatorul de telecomunicatii Türk Telekom, noul proprietar al diviziei International Wholesale Business a Invitel - cel mai important furnizor de servicii de telefonie fixa din Ungaria si posesorul celei mai extinse infrastructuri alternative din sud-estul Europei - care include printre altele si Euroweb Romania, operator axat pe servicii telecom dedicate segmentului de business.

Drumul intortocheat catre Romania nu a pus insa vreo piedica in ce priveste implicarea sauditilor in aceasta achizitie sau in procesul de negociere si probabil nici in atentia pe care o vor acorda pietei unde, cel putin cu serviciile de telefonie si date mobile, nu au avut prea mare succes.

"Nu am facut parte din echipa de negocieri, dar am participat la o discutie in Turcia", spune Laurentiu Stan, directorul general al Euroweb si membru in consiliul de administratie al companiei. In schimb, el a fost cel ce s-a ocupat personal de centralizarea informatiilor despre companie necesare procesului de due diligence initiat la inceputul acestui an.

E o situatie in care s-a mai aflat de cateva ori in trecut, insa abia de acum incolo devine Stan un pion important pe tabla de sah a sauditilor. Pentru ca, mai simplu spus, cele 221 de milioane de euro platite de Türk Telekom in tranzactie au procurat pentru Saudi Oger un loc mai bun in primele randuri ale telecomului est-european si i-au permis intoarcerea in Romania, o piata care in strategia de extindere in aceasta regiune are cel putin avantajul pozitionarii geografice. "Deocamdata nu s-a cristalizat nimic cu privire la schimbarea de strategie a Euroweb. Prima discutie va fi purtata la Budapesta in aceasta saptamana cu Paul Doany, executivul Türk Telekom", spune Stan.

In linii mari, directia poate fi insa intuita. Un fond de investitii ar fi avut un obiectiv speculativ, cum s-ar fi intamplat daca in actionariat ar mai fi ramas in continuare Invitel (detinut in proportie majoritara de fondul Mid Europa Partners), in speranta de a obtine o suma similara cu cea de 250 de milioane de euro, la cat este evaluata reteaua din Europa Centrala. Operatorul turc urmareste in schimb un plan strategic, definit de extindere si consolidare. Asadar, un posibil scenariu ar fi continuarea achizitiilor in Romania. Anul trecut pe vremea asta, Hakam Kanafani, directorul de dezvoltare al Oger Telecom, spunea ca Türk Telekom are in plan achizitii de pana la 800 de milioane de euro in Europa de Est, cu precadere in Romania sau Bulgaria, dar si in Kazahstan sau Kosovo.

"Euroweb ar putea fi privita ca un pilon de pornire pentru consolidare. Scenariul unor achizitii suplimentare in Romania este plauzibil", sustine si directorul general al Euroweb Romania. Cu atat mai mult cu cat n-ar fi prima data cand este luata in calcul o asemenea posibilitate, dupa spusele lui Stan. In favoarea ideii e totodata si faptul ca serviciile de telecomunicatii dedicate companiilor nu vor avea cresteri foarte mari in urma-toarea perioada. Pentru Euroweb, spre exemplu, dublarea cotei de la peste 2% in prezent ar insemna o serie de schimbari strategice substantiale. "Conceptul a mai fost discutat si inaintea tranzactiei cu Türk Telekom, dar nu a fost aplicat, intrucat extinderea in zona companiilor mai mici sau chiar a clientilor rezidentiali este destul de dificila", explica Laurentiu Stan.

Nici cifra de afaceri nu poate fi majorata semnificativ in aceste conditii, iar o extindere a domeniului de activitate nu numai ca ar insemna o investitie in infrastructura consistent mai mare fata de cea de 1,6 milioane de euro planificata pentru acest an, din care aproape jumatate a fost deja realizata, ci si o serie de costuri suplimentare, cu precadere pentru personal. Cei 87 de angajati, cati numara compania in prezent, nu sunt suficienti intr-o astfel de situatie. "Pe scurt, ar deveni o alta companie".

Situatia economica dificila din ultimul an a afectat si Euroweb. Anul trecut, cifra de afaceri a operatorului s-a situat in jurul a 42 de milioane de lei (10 mil. euro), in scadere cu 5,6% fata de anul precedent, cand a depasit 44,5 milioane de lei (12 mil. euro) - o corectie usoara insa, comparativ cu intreaga piata de servicii de telecomunicatii. Mai important insa, profitul operational, care este transformat in cea mai mare parte in investitii, a avansat cu patru procente, de la 9,5 de milioane de lei (2,5 mil. euro) in 2008 la 9,9 milioane de lei (2,3 mil. euro) anul trecut, potrivit datelor companiei. "Cat pentru 2010, speram la rezultate financiare similare celor din 2009, desi este foarte posibil sa nu atingem aceasta tinta", estimeaza Laurentiu Stan.

Piata in sine dicteaza doza de scepticism a managerului cu privire la acest an, in conditiile in care numarul clientilor noi devine tot mai mic. Jumatatea plina a paharului ar fi faptul ca Euroweb si-a mentinut anul trecut cei aproximativ 1.000 de clienti, dar impactul crizei si-a spus tot mai mult cuvantul, problema cea mai presanta fiind intarzierea incasarilor. "Am intrat deja in fondul de rezerva pentru a sustine activitatea", spune Stan.

In acelasi timp, s-a vazut si o schimbare in atitudinea acestor clienti mari: nu au schimbat operatorul, insa valoarea medie a facturii s-a diminuat. Cea mai consistenta ajustare au facut-o companiile de dimensiuni mari si foarte mari, in timp ce in celelalte segmente au aparut tot mai frecvent cazuri de incapacitate de plata. "Clientii Euroweb aloca in continuare in jur de 10% din costuri catre telecom, dar odata cu reducerea in ansamblu a cheltuielilor, a scazut si factura aferenta acestor servicii, valoarea medie ajungand acum la nici 2.000 de euro", spune Stan.

Revenind la schimbarile pe care le-ar putea traversa Euroweb ca parte a schimbarii de actionariat, nu este exclusa nici venirea unor manageri straini in companie. In fond, exista deja o traditie a sauditilor de a aduce la carma companiilor internationale pe care le detin directori britanici sau libanezi, despre care se spune ca au comertul in sange. "E un soi de cutuma a sauditilor. Personal insa, cred ca singura miscare vizibila va fi extinderea in comunitatea de afaceri de origine turca din Romania", spune Stan.

Vezi www.businessmagazin.ro.