Companii

Ursus inchide fabrica de bere din Azuga, preluata in ianuarie. Cum comentati?

Ursus inchide fabrica de bere din Azuga, preluata in ianuarie

Va reusi Azuga sa egaleze performantele Timisoreana?

12.05.2009, 15:15 580

"Aflata intr-o faza de transformare, berea Azuga trebuie sa faca trecerea de la o marca locala la una nationala. Din cauza situatiei tehnice actuale si a capacitatii mici de productie, fara posibilitate de crestere in viitor, va trebui sa oprim productia la beraria din Azuga", a declarat Diana Klusch, corporate affairs director al Ursus Breweries.

Potrivit datelor companiei, brandul Azuga, aflat in plin proces de relansare, va fi produs in continuare in celelalte fabrici detinute de Ursus la nivel local. Reprezentantii producatorului de bere nu au dat deocamdata detalii privind fabrica exacta care va prelua productia marcii Azuga si nu au precizat nici daca va exista posibilitatea mutarii pentru angajatii fabricii din judetul Prahova.
 
Modelul Timisoreana
Bere Azuga avea anul trecut aproape 200 de angajati. Compania a raportat in 2008 o cifra de afaceri de 28,5 mil. lei (7,7 mil. euro), in crestere cu 4% in lei fata de 2007 si pierderi de 9,6 mil. lei (2,6 mil. euro). Cu doar un an in urma producatorul de bere realiza un profit de peste 412.000 lei (circa 123.000 euro). Ursus Breweries a cumparat la inceputul acestui an 71% din actiunile firmei Bere Azuga. Fostul actionar majoritar Valerii Moraru mai detine, prin intermediul societatii Rombas Trans International, putin peste 21% din titluri. Ursus Breweries a anuntat in luna aprilie ca vrea sa delisteze firma, urmand sa lanseze o oferta de preluare integrala.
Prin relansarea marcii Azuga, noul proprietar urmareste practic acelasi traseu pe care l-a parcurs in cazul altor doua marci importante din portofoliu, respectiv Ursus si Timisoreana.
Spre exemplu, Timisoreana avea in 2002 (anul intrarii in portofoliul SABMiller) o contributie de doar 8% la vanzarile companiei, pentru ca la finalul anului fiscal trecut sa genereze peste 40% din vanzarile locale ale grupului. Mai mult, Timisoreana este cel mai vandut brand de bere din Romania, potrivit ultimelor date furnizate ZF de catre firmele de cercetare de piata. Noul pariu al multinationalei este brandul Azuga, tot o marca regionala (cum era si Timisoreana in anii 2000), insa extrem de cunoscuta in randul consumatorilor de bere.
 
Poate suferi brandul din cauza ca "berea Azuga nu va mai fi produsa la Azuga"?
Consultantii in branding intrebati de ZF despre posibilul impact negativ al situatiei in care o bere asociata cu un loc (Timisoreana - cu fabrica din Timisoara, Azuga - cu centrul de productie din Azuga sau Ursus - cu fabrica din Cluj) nu mai este produsa in acel loc sunt categorici. Nu exista nicio implicatie negativa.
"O astfel de mutare nu afecteaza in niciun fel brandul. Dimpotriva. Exista posibilitatea ca marca sa fie produsa intr-o facilitate mult mai moderna, cu tehnologii mai avansate, astfel incat consumatorul are numai de castigat", este de parere Beatrice Danis, de la firma de consultanta in branding BrandTailors. Ea adauga doar ca e important ca producatorul sa pastreze reteta de fabricatie.
Dincolo de faptul ca orice companie se gandeste la eficientizarea costurilor prin relocari de productie, consultantii apreciaza ca multe dintre brandurile regionale devin cunoscute la nivel national abia dupa ce o multinationala investeste puternic in redesenarea acelor marci.
"Azuga va trece prin repozitionare, iar gradul de accesibilitate al marcii si de notorietate va creste cu siguranta. Ce importanta are ca nu va mai fi produsa la Azuga? Faptul ca SABMiller da credit unei noi marci romanesti cu traditie este cat se poate de imbucurator", mai adauga reprezentanta BrandTailors. Pe de alta parte, Stefan Liute, strategy director in cadrul firmei Grapefruit, considera ca un eventual impact negativ legat de renuntarea la fabrica ce a dat numele brandului poate aparea in cazul unor produse superpremium si al unor consumatori sofisticati. "La o bere din segmentul mainstream acest aspect conteaza mai putin decat la o bere superpremium", adauga el.
Cei doi consultanti spun insa ca in majoritatea cazurilor pentru consumatorul de bere nu conteaza unde este produsa marca, mai mult chiar, multi dintre ei nici nu stiu exact unde se fabrica un anume brand.
Ursus Breweries are o capacitate totala de productie de 7,3 milioane hectolitri pe an, fara a include fabrica de la Azuga, cu o capacitate de 200.000 de hectolitri. Principalii producatori de bere din Romania sunt Ursus Breweries, Heineken Romania, InBev Romania si United Romanian Breweries Bereprod.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO