Companii

Tuborg se apara de fluctuatiile de curs prin hedging

Tuborg se apara de fluctuatiile de curs prin hedging

Shachar Shaine, presedintele URBB: Anul trecut realizasem bugetul pe 2009 la un curs leu-euro intre 3,6 si 3,8 lei. Acum am recalculat bugetul pentru anul acesta la un curs de 4,5 lei

28.01.2009, 17:48 35

"Pana acum nu era favorabil companiei, deoarece euro era in scadere. Am decis sa facem hedging prin intermediul bancilor cu care lucram, ING, Raiffeisen si HVB, dar nu pentru toate datoriile pe care le avem, ci doar pentru o parte din acestea", a declarat Shachar Shaine, presedintele URBB, companie a carei cifra de afaceri s-a majorat cu 18% anul trecut. Hedgingul este achizitia la termen a unei valute pentru a fi acoperit fata de fluctuatiile pietei.

Shaine a adaugat ca fluctuatiile valutare vor fi cea mai mare provocare a acestui an, deoarece peste 80% din materia prima folosita de companie este achizitionata din afara tarii. Din acest motiv, compania intentioneaza sa dubleze exporturile de bere in acest an, urmand ca la finalul lui 2009 acestea sa reprezinte 10% din cifra de afaceri a URBB.
"In septembrie-octombrie anul trecut realizasem bugetul companiei pentru 2009 la un curs leu-euro intre 3,6 si 3,8 lei, estimarea de 3,8 lei fiind la acel moment cea mai pesimista previziune. Acum am recalculat bugetul pentru anul acesta la un curs de 4,5 lei", a spus Shaine.
Desi multe companii au redus sau au inghetat investitiile anul acesta, producatorul brandurilor Tuborg si Carlsberg a decis sa investeasca in 2009 aproximativ sapte milioane de euro in achizitia de noi utilaje pentru imbutelierea bauturilor racoritoare si logistica.
"Investitia din acest an este rezonabila si va acoperi numai strictul necesar al companiei. In anii trecuti bugetele noastre anuale de investitii au fost intre 15 si 25 de milioane de euro", afirma oficialul companiei.
Producatorul a amanat insa planul de extindere al capacitatii de productie de bere in afara Bucurestiului, o investitie de circa 60 de milioane de euro pe care compania o ia in calcul de mai multi ani.
"Piata locala a berii a crescut anul trecut cu aproximativ 5%, iar pentru 2009 estimam o crestere de maxim 3%. Daca nu ar fi fost criza, cresterea pietei ar fi fost mult mai mare, dar in aceste conditii, capacitatea actuala de productie de 2,1 milioane de hectolitri este suficienta pentru urmatorii doi-trei ani", sustine Shaine.
Deoarece ritmul de crestere al pietei a incetinit in ultimii ani, in timp ce piata bauturilor racoritoare are potential de dublare, URBB intentioneaza sa creasca ponderea detinuta de bauturile racoritoate in cifra de afaceri la 20%, fata de 15% in 2008. "In urmatorii trei ani vrem ca bauturile racoritoare sa realizeze 30% din cifra de afaceri a companiei, iar berea 70%, pentru a echilibra portofoliul", a spus presedintele URBB.
Pentru anul acesta, reprezentantii URBB estimeaza o crestere de 20% a cifrei de afaceri fata de anul precedent, la peste 100 de milioane de euro, in timp ce in volum estimeaza o crestere de 9% pe segmentul de bere si de 37% pe segmentul de bauturi racoritoare.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO