Gigantul american din domeniul tutunului Philip Morris este compania care a cheltuit cel mai mult pentru acţiuni de lobby la UE anul trecut, aproximativ 5,25 milioane de euro, de peste patru ori mai mult decât în anul precedent. Suma este totuşi infimă faţă de cifra de afaceri de 63 miliarde de euro de anul trecut a producătorului.
Lobby-ul a devenit o adevărată industrie la Bruxelles, capitala birocraţiei europene, iar cifrele la vedere nu sunt decât vârful aisbergului. Philip Morris şi-a majorat cheltuielile cu campaniile de lobby deoarece factorii de decizie din UE au revizuit în 2013 Directiva pentru Produse din Tutun, introducând obligaţia ca toate pachetele de ţigări să conţină avertismente vizuale care să acopere 65% din suprafaţa pachetului. Datele au fost compilate de LobbyFacts, un proiect comun al organizaţiilor nonguvernamentale Friends of the Earth Europe, Corporate Europe Observatory şi LobbyControl.
Pe locul doi la cheltuieli a fost grupul american ExxonMobil, care a cheltuit maximum 5 milioane de euro, scrie EurActiv. Pe locul trei se află o altă multinaţională americană, Microsoft, care a cheltuit 4,75 milioane de euro pentru lobby. Compania anglo-olandeză Shell şi cea franceză GDF Suez au plătit maximum 4,5 milioane de euro şi respectiv 4 mil. euro potrivit unor date nedefinitive. Topul celor mai mari 10 cheltuitori este completat de General Electric din SUA (3,5 mil. euro), grupul IT Huawei din China (3 mil. euro), firma farmaceutică germană Bayer (2,76 mil.) şi Telekom Austria Group (2,75 mil.).