Companii

Toamna nu a salvat de la declin piata apelor minerale

13.10.2004, 00:00 18

Dupa o vara racoroasa, care a redus cu pana la 15% consumul de ape minerale, nici toamna nu a ridicat piata, astfel ca pe primele trei trimestre din an aceasta a cumulat o scadere cu aproape 8% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
"Luna septembrie nu a fost asa de favorabila cum ne asteptam. Volumul de apa imbuteliat nu a depasit 70 de milioane de litri. Astfel, pe primele trei trimestre, volumul de apa minerala imbuteliata s-a ridicat la 661 de milioane de litri, fata de 716 milioane de litri in aceeasi perioada a anului trecut", a spus Peter Elek, presedintele Societatii Nationale a Apelor Minerale (SNAM).
Statsticile SNAM, care acopera circa 95% din industria de imbuteliere a apelor minerale, au indicat anul trecut o crestere cu 6% a volumului vanzarilor, pana la 900 de milioane de litri.
Pentru acest an, Elek mizeaza pe cel mult o stagnare a volumului total de apa minerala imbuteliata.
Apele minerale reprezinta o piata de peste 250 de de milioane de euro pe an, adica jumatate din intreaga piata de bauturi racoritoare (soft drinks) din Romania.
Principalii jucatori, pe aceastra piata sunt Coca-Cola HBC Romania (Dorna), European Drinks (Izvorul Minunilor), Romaqua (Borsec).
Pe de alta parte, potrivit lui Elek, consumul de apa minerala este afectat si de numarul mare de marci de apa pe masa. Potrivit reglementarilor in vigoare, apa de masa nu trebuie sa indeplineasca decat conditia de a fi potabila, iar pretul acesteia este mult mai mic decat al apei minerale.
"Sunt destul de multe marci de apa de masa, iar preturile acestora sunt la jumatate fata de apele minerale. In plus, multi consumatori nu cunosc foarte bine diferenta dintre cele doua categorii de produse si au ca singur criteriu pretul", a adaugat Elek.
O alta tendinta care s-a manifestat pe acesta piata pe primele trei trimestre a fost cresterea volumului de apa carbogazoasa. Astfel, din totalul de 661 de milioane de litri, aproape 500 de milioane este apa minerala carbogazoasa si restul de 160 de milioane de litri este apa minerala plata. "Structura pe categorii a apelor minerale depinde foarte mult de traditia de consum. In Romania se consuma cu preponderenta ape minerale carbogazoase, si din acest motiv o mare parte din apele extrase din sursele de ape plate sunt carbogazificate de catre companii", a explicat Elek.
In ceea ce priveste exporturile de apa minerala, acestea sunt in crestere insa ponderea lor ramane redusa. "Apa minerala este un produs relativ ieftin si din acest motiv nu este rentabil transportul pe distante lungi. In plus, piata vest europeana este saturata si concurenta este foarte mare. Cei mai multi imbuteliatori din Romania care exporta se orienteaza catre tarile vecine din Estul si Centrul Europei", a mai spus Elek.
Chiar daca vremea nu a tinut anul acesta cu imbuteliatorii de ape minerale, investitiile in acest sector au fost ridicate. QAB a lansat anul acesta un nou brand de ape minerale, Roua Muntilor, produsa la noua fabrica a companiei de la Covasna. Romaqua si-a anuntat intentia de a exploata o noua sursa la Busteni si de alansa o noua marca dupa 2005, iar Coca-Cola HBC a facut investitii de peste 10 milioane de euro in fabrica de imbuteliere Dorna.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO