Companii

Tnuva: Lactate cu know-how israelian produse de romani

Tnuva: Lactate cu know-how israelian produse de romani

Tnuva a ales sa livreze produsele in retail prin propria retea de distributie.

06.08.2007, 13:06 189

Producatorul israelian de lactate Tnuva a pariat 55 mil. euro pe piata romaneasca intr-un moment in care alte doua mari companii europene din industrie, Meggle si Lactalis, au spus pas unei investitii greenfield in Romania.
In fabrica din Popesti-Leordeni, amplasata pe un teren de 17.000 de metri patrati, lucreaza in prezent 230 de oameni, recrutati de israelieni din toate zonele tarii, numar care va creste pana la sfarsitul acestui an pana la 300 de angajati.
"Avem angajati din toate sectoarele Bucurestiului, dar sunt si persoane care aleg fie sa faca naveta in fiecare dimineata, cum sunt cei din Calarasi, fie sa faca naveta saptamanal de la Brasov, Vatra Dornei sau Sinaia. Unii dintre ei si-au inchiriat apartamente in Bucuresti doar pentru a putea lucra aici", a afirmat Cristina Vasilescu, directorul de resurse umane al companiei.
Potrivit directorului de resurse umane, personalul a fost recrutat fie prin intermediul site-urilor de recrutare, fie prin anunturi in ziar, insa primii angajati ai fabricii, actuali manageri, au venit in Romania in urma cu cativa ani. Pentru unii dintre ei, cum este cazul vicepresedintelui companiei Sagit Tzur Lahav, legatura cu Romania este insa mult mai veche.
"Parintii mei s-au nascut in Romania si au emigrat in Israel, iar eu, desi am fost crescuta acolo, am auzit mereu limba romana in casa cand eram mica. Piata lactatelor din Israel este asemanatoare celei din Romania deoarece cresterea animalelor de lapte in Israel isi are originea in Romania, iar acum este oportunitatea noastra de a oferi inapoi experienta noastra", a declarat Sagit Tzur Lahav, care este si director de marketing al companiei. In apropierea lui Sagit, care a venit in Romania in urma cu trei ani, toti angajatii vorbesc limba romana, aceasta intelegand foarte bine limba, desi raspunde mereu in engleza.
Din cei 230 de angajati ai companiei, 25% fac parte din management, majoritatea fiind romani. "Primul angajat al fabricii a fost presedintele companiei, Yoram Israeli. Apoi au fost angajati soferul si secretara acestuia, contabilul si directorul economic Mose Blau cea de-a sasea persoana a fost Sagit, apoi am fost angajata eu", a spus Cristina Vasilescu.
Toti ceilalti angajati care au calcat pragul fabricii de lactate dupa angajarea directorului de resurse umane au trebuit sa respecte niste cerinte stricte.
"Am stabilit in primul rand valorile companiei apoi am inceput sa cautam oameni care sa corespunda acestor valori si care sa aiba experienta pe postul respectiv", a continuat Cristina Vasilescu.
Segmentele de piata din care au fost recrutati cei care formeaza astazi managementul companiei au fost foarte variate, desi intr-un fel sau altul toate aveau legatura cu piata bunurilor de larg consum. Geanni Mihai, directorul de vanzari al Tnuva, este fostul trade marketing manager al producatorului de tigari British American Tabacco si al producatorului de vinuri Murfatlar.
"Din moment ce aceste doua companii erau deja lideri de piata, Tnuva a reprezentat pentru mine o noua provocare. Am luat in considerare si renumele lor, precum si intentiile lor pe plan local, dar cel mai mult a cantarit provocarea de a construi o afacere de la zero", a declarat Geanni Mihai.
Experienta este impartasita si de directorul de productie al fabricii, Andrei Fodor, absolvent al Facultatii de electromecanica si care a activat in Kraft Foods Romania si Quadrant Amroq Beverages, imbuteliatorul brandului Pepsi. Atunci cand a fost recrutat sa lucreze pentru Tnuva, a ocupat pentru mai mult de un an postul de manager de mentenanta, dupa care a fost promovat in functia actuala. "Noi credem in promovarea in interiorul companiei", a declarat Sagit.
Un alt exemplu al diversitatii fostelor job-uri ale angajatilor din Tnuva este Cristian Dorian, directorul de operatiuni al fabricii.
"Am fost manager de productie in industria farma. Ceea ce m-a determinat insa sa schimb domeniul de activitate a fost ambitia de a ma inrola intr-un proiect cu totul nou. Nu ai de foarte multe ori sansa in viata sa poti construi un proiect de la zero", a spus el.
Pana la un moment dat, investitia grupului israelian in Romania urmeaza traseul desenat in 1998 de catre grupul francez Danone, unul dintre principalii competitori pe segmentul iaurturilor. In ambele cazuri, investitia a fost demarata printr-un parteneriat cu Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare si, tot la fel, in ambele cazuri nu a fost vorba despre achizitii. In schimb insa, daca Danone a intrat pe piata intr-un moment in care consumul de iaurt se afla sub un kilogram pe cap de locuitor, iar piata nu era formata, Tnuva intra pe piata intr-un moment in care consumul de iaurturi a crescut de sase ori, dar se afla inca mult sub media europeana. De unde rezulta si potentialul urias de dezvoltare pe care au mizat israelienii cand au decis sa construiasca in Romania prima fabrica din afara pietei mama.
Cu toate acestea, momentul ales de israelieni pentru investitie - anul 2006 - si amploarea ei - un greenfield de 17.000 mp - au fost privite la inceput cu scepticism in industie. Si asta, in conditiile in care alte doua nume mari de pe piata mondiala, Meggle si Lactalis, nu au ales o investitie greenfield pe piata locala pana in prezent, desi ambele companii au tatonat piata de mai multi ani.
Daca Tnuva a mizat pe Romania ca prima piata in Europa, Meggle sau Lactalis au centre de productie in multe state din Europa Centrala si de Est, mai putin in Romania. Francezii de la Lactalis detin fabrici in Cehia, Polonia, Ucraina, Rusia, dar si in Republica Moldova, in timp ce Meggle detine centre de productie in Slovacia, Croatia sau Bulgaria. Produsele Tnuva sunt distribuite in prezent pe plan local atat prin intermediul lanturilor de magazine Metro, Selgros, Billa si Real, cat si intr-o mare parte din supermarketuri si magazine de proximitate.
"Vanzarile noastre cresc in fiecare zi. In prezent, cel putin o data pe zi flota noastra de 30 de camioane paraseste in intregime fabrica pentru a asigura distributia directa catre magazinele din Bucuresti, Timisoara si Cluj, flota pe care intentionam sa o extindem in viitorul apropiat", a completat Sagit.
Grupul israelian cu vanzari anuale de 1,5 mld. $, are in Romania doua filiale, prima axata pe productie, iar cea de-a doua include o ferma de peste 600 de vaci, la Adunatii Copaceni. Materia prima folosita de Tnuva este achizitionata in intregime de pe plan local, o treime fiind asigurata de ferma proprie, urmand ca restul sa fie obtinuta de la fermierii locali.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO