♦ Tezele au fost eliminate în anul 2022, tot atunci a fost schimbată şi structura anului şcolar, iar cele două semestre s-au transformat în cinci module. ♦ „Există teze standardizate naţionale, semestriale, cu bareme de corectare clare, axate pe competenţele cheie“, scrie raportul România Educată despre cum ar trebui să arate sistemul de evaluare în anul 2030
Primul scenariu al sistemului de educaţie din anul 2023 cuprins în strategia proiectului România Educată prevede un sistem de evaluare bazat pe teze semestriale, deşi tezele au fost eliminate în anul 2022, iar semestrele s-au transformat în module în acelaşi an.
„Există teze standardizate naţionale, semestriale, cu bareme de corectare clare, axate pe competenţele cheie. Rezultatele tezelor vor fi avute în vedere în calculul mediei de repartizare a elevilor către învăţământul secundar superior. Repartizarea în învăţământul secundar superior se face, pentru fiecare elev, în baza opţiunilor exprimate de părinţi şi a mediei aritmetice formate din: 33% media probelor de la examenul final, 33% media tezelor naţionale din gimnaziu şi 33% media generală în clasele V-VIII. În cazul învăţământului vocaţional sau profesional, unităţile de învăţământ pot organiza probe de aptitudini, anterior repartizării computerizate“, scrie raportul România Educată.