Companii

Seful Interbrands: Am anticipat devalorizarea leului, dar nu la acest nivel

22.03.2009, 15:51 41

Rand Sherif, directorul general al Interbrands, cea mai mare companie de distributie, se gandeste pentru 2009 numai la dezvoltare, pentru a castiga din volum ceea ce va pierde din valoarea pietei, scrie revista BUSINESS Magazin.

"In fiecare an, invat un singur cuvant in romana. Atunci cand am primit bonusuri, am invatat doua", povesteste zambind Rand Sherif, cel care conduce, de aproape zece ani, cea mai mare afacere de pe piata distributiei, Interbrands. Compania, aflata pe locul zece in topul celor mai mari companii private, este singura afacere din domeniu care a depasit vanzari de un miliard de euro, aflandu-se la distanta considerabila de cel de-al doilea distribuitor din piata, Top Brands Distribution, cu afaceri de peste 300 de milioane de euro.
Rand Sherif priveste in acest an lucrurile cu un optimism prudent, dupa cum ii place sa spuna, si subliniaza ca totusi 2008 a fost un an bun pentru Interbrands, in care compania a crescut, in lei, cu 23% (Interbrands a raportat pentru anul trecut vanzari cu 12% mai mari decat in 2007 - ajungand la 1,17 miliarde de euro - dar si o reducere a profitului operational la jumatate, in jurul valorii de patru milioane de euro).
Desi spune ca a anticipat efectele crizei, Rand Sherif admite ca amploarea acestora a fost mai mare decat se asteptase. "Am anticipat o crestere a costului capitalului, dar nu si gradul la care s-a ajuns. De asemenea, am anticipat devalorizarea leului, dar nu la acest nivel."
La sfarsitul anului trecut, pe fondul schimbarilor din piata, Sherif a incercat o remodelare a strategiei, axandu-se in special pe reducerea riscului financiar si a costurilor. Interbrands are imprumuturi atat in lei, cat si in euro, "o forma de hedging cu avantaje si dezavantaje", spune Sherif. Acum, directorul Interbrands analizeaza posibilitatea de a creste imprumuturile in lei - chiar daca acestea au costuri mai mari. Sherif spune ca astfel compania simte mai putin devalorizarea. Imprumuturile nu ar intra insa in companie pentru investitii, deoarece Rand Sherif considera ca este un moment prost pentru asa ceva: "Cand costul capitalului este asa mare, nu este momentul unor cheltuieli suplimentare pe care ti-ar placea sa le faci, dar care nu ar reprezenta o miscare prea inteligenta".
Tocmai pentru ca ar fi intrat in aceasta categorie, Rand Sherif a renuntat la listarea companiei la bursele din Londra si Bucuresti. "Deocamdata ne intereseaza sa ne intarim pozitia, sa ne largim portofoliul si abia apoi sa revenim la strategia initiala. Nu stiu cand se va intampla acest lucru."
Prioritatile sunt acum altele si sunt legate de crestere cu orice pret. Rand Sherif crede ca acum, mai mult ca niciodata, este foarte greu de anticipat comportamentul consumatorilor. Tocmai de aceea face impreuna cu echipa sa sedinte mai dese de brainstorming pentru a gasi produse care se vor cauta in aceasta perioada si care nu se afla in portofoliul Interbrands.
Il ajuta, fara sa vrea, si piata: "Primim mai multe oferte decat in trecut. Daca o companie lucreaza cu distribuitori mici, locali, una din principalele griji este daca acestia mai pot sa-si sustina afacerea, motiv pentru care e normal sa fie interesata sa lucreze cu un distribuitor mai mare, mai solid", spune Sherif. Pe de alta parte, crede el, din cauza presiunilor financiare, multi dintre distribuitorii mici nu vor supravietui crizei: "Este cazul oricarei companii, indiferent de segmentul pe care activeaza, care va deveni vulnerabila daca are imprumuturi, are costuri mari cu capitalul si venituri reduse". Iar cei care nu vor reusi sa depaseasca perioada vor da - bineinteles - oportunitati de crestere altora.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO