Companii

Se schimba liderul in lactate? Friesland a pierdut 25 de milioane de euro din vanzari

Se schimba liderul in lactate? Friesland a pierdut 25 de milioane de euro din vanzari
09.05.2010, 23:45 680

FrieslandCampina Romania, producatorul brandurilor de lactateMilli si Napolact, a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri deaproximativ 100 de milioane de euro, in scadere cu circa 20%comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, potrivit calculelorZF pe baza informatiilor furnizate de companie.
"Cifra noastra de afaceri, de aproximativ 100 de milioane de euro,a fost puternic afectata atat de declinul pietei lactatelor cauzatde criza financiara, cat si de vanzarea in anul 2009 aactivitatilor aferente inghetatei. In mod similar, profituloperational a fost mai mic decat in 2008, reflectand deopotrivaeforturile noastre de a ne apara cotele de piata si vanzarile inacest mediu de afaceri advers, dar si datorita absentei activitatiide inghetata", a declarat Oana Frunzar, directorul financiar alFrieslandCampina Romania, filiala locala a gigantului olandez cuacelasi nume.
Ea nu a dezvaluit insa ce profit operational a avutFrieslandCampina Romania in 2009 si nici evolutia cotelor de piataale principalelor branduri din portofoliul companiei. Directorulfinanciar a mentionat insa ca brandul Napolact a continuat sacreasca in cursul anului trecut, atat in ceea ce privestedistributia si vanzarile, cat si din punctul de vedere al cotei depiata. Astfel, Napolact a castigat teren pe segmentele de laptebatut si chefir si a devenit lider de piata pe categoria sana,potrivit companiei.
Aceasta este prima scadere a cifrei de afaceri inregistrata deproducatorul brandului Milli pe plan local dupa cinci ani in careFrieslandCampina a condus in topul celor mai mari producatorilocali de lactate, din punctul de vedere al cifrei de afaceri. Lafinalul anului 2008, filiala locala a grupului olandez realizaafaceri de 123,5 mil. euro, in crestere cu 1,3% in euro comparativcu cifra de afaceri obtinuta in anul precedent, potrivitrezultatelor consolidate furnizate de reprezentantii companiei laacea data.
Danone Romania, principalul competitor al FrieslandCampina Romania,nu a dezvaluit evolutia cifrei de afaceri realizata in 2009. Insa,in conditiile in care filiala locala a grupului olandez ainregistrat o scadere de peste 20% a afacerilor in cursul anuluitrecut, Danone ar putea trece de pe locul doi pe primul loc intopul celor mai mari producatori locali, dupa cifra de afaceriobtinuta in 2009, potrivit estimarilor ZF.
In prima parte a anului trecut insa, FrieslandCampina a vandutbrandul de inghetata Napoca catre Unilever, producatoruldetergentului Dero si al margarinei Rama. Brandul de inghetataNapoca a realizat in 2008 vanzari totale de opt milioane de eurointr-o piata estimata la 100-120 mil. euro. De asemenea, in 2009,majoritatea producatorilor de lactate au fost nevoiti sa faca maimulte promotii decat in mod normal pentru a putea mentine volumelevandute in urma cu doi ani, ca urmare a scaderii puterii decumparare a consumatorilor, aspect care a afectat de asemeneaafacerile jucatorilor din aceasta industrie.
"Criza financiara globala s-a adancit in ultimul trimestru alanului 2009 si primul trimestru al anului 2010, avand un impactsemnificativ asupra comportamentului si increderii consumatorului.Ca o consecinta, piata lactatelor a continuat sa scada, afectand deasemenea si cifra noastra de afaceri (in primele trei luni aleacestui an - n. red.). Aceasta evolutie, impreuna cu inrautatireasituatiei financiare in multe economii europene, indica faptul ca2010 va fi un an foarte dificil pentru intreaga Europa, iarrecuperarea va fi un proces lent", a completat directorul financiaral FrieslandCampina Romania.
Ea nu a dorit sa ofere estimari in ceea ce priveste evolutia cifreide afaceri, a cotei de piata si a bugetului de promovare alcompaniei in acest an, insa sustine ca unul dintre obiecteleFrieslandCampina in acest an va fi mentinerea si eventual crestereacotelor de piata detinute. FrieslandCampina controleaza pe planlocal patru unitati de productie, situate in judetele Mures, SatuMare si Cluj (Taga si Baciu), in care la finalul anului 2008 lucrauaproximativ 1.600 de persoane.
Filiala locala a grupului olandez este unul dintre cei mai mariproducatori ai pietei locale a lactatelor, estimata la 1,1 mld.euro anual, in care are ca principali competitori companiile DanoneRomania, Hochland Romania, LaDorna, Albalact, Covalact, TnuvaRomania Daries si Müller Romania.

Noul executiv vine din Ungaria
De la inceputul lunii aprilie, conducerea executiva aFrieslandCampina Romania a fost preluata de Peter Szautner (foto).Absolvent al studiilor de Administratie a Afacerilor in Budapesta,el are o experienta de 14 ani in industria lactatelor, perioada incare a lucrat atat in cadrul grupului FrieslandCampina, cat sipentru Parmalat si Danone Ungaria. Inainte de a prelua conducereaoperatiunilor FrieslandCampina din Romania, Szautner a fostdirector consumer marketing & new business pentru filiala dinUngaria a grupului olandez. El il va inlocui pe Ian Gearing, celcare a parasit FrieslandCampina Romania in prima luna a acestui andupa aproximativ un an si jumatate de la preluarea functiei dedirector general. Dupa plecarea lui Gearing, interimatul a fostpreluat de Kostas Maggioros, director general al FrieslandCampinapentru Europa Centrala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO