Se schimba liderul in lactate? Friesland a pierdut 25 de milioane de euro din vanzari

Autor: Diana Tudor Stoica 09.05.2010

FrieslandCampina Romania, producatorul brandurilor de lactate Milli si Napolact, a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de aproximativ 100 de milioane de euro, in scadere cu circa 20% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, potrivit calculelor ZF pe baza informatiilor furnizate de companie.
"Cifra noastra de afaceri, de aproximativ 100 de milioane de euro, a fost puternic afectata atat de declinul pietei lactatelor cauzat de criza financiara, cat si de vanzarea in anul 2009 a activitatilor aferente inghetatei. In mod similar, profitul operational a fost mai mic decat in 2008, reflectand deopotriva eforturile noastre de a ne apara cotele de piata si vanzarile in acest mediu de afaceri advers, dar si datorita absentei activitatii de inghetata", a declarat Oana Frunzar, directorul financiar al FrieslandCampina Romania, filiala locala a gigantului olandez cu acelasi nume.
Ea nu a dezvaluit insa ce profit operational a avut FrieslandCampina Romania in 2009 si nici evolutia cotelor de piata ale principalelor branduri din portofoliul companiei. Directorul financiar a mentionat insa ca brandul Napolact a continuat sa creasca in cursul anului trecut, atat in ceea ce priveste distributia si vanzarile, cat si din punctul de vedere al cotei de piata. Astfel, Napolact a castigat teren pe segmentele de lapte batut si chefir si a devenit lider de piata pe categoria sana, potrivit companiei.
Aceasta este prima scadere a cifrei de afaceri inregistrata de producatorul brandului Milli pe plan local dupa cinci ani in care FrieslandCampina a condus in topul celor mai mari producatori locali de lactate, din punctul de vedere al cifrei de afaceri. La finalul anului 2008, filiala locala a grupului olandez realiza afaceri de 123,5 mil. euro, in crestere cu 1,3% in euro comparativ cu cifra de afaceri obtinuta in anul precedent, potrivit rezultatelor consolidate furnizate de reprezentantii companiei la acea data.
Danone Romania, principalul competitor al FrieslandCampina Romania, nu a dezvaluit evolutia cifrei de afaceri realizata in 2009. Insa, in conditiile in care filiala locala a grupului olandez a inregistrat o scadere de peste 20% a afacerilor in cursul anului trecut, Danone ar putea trece de pe locul doi pe primul loc in topul celor mai mari producatori locali, dupa cifra de afaceri obtinuta in 2009, potrivit estimarilor ZF.
In prima parte a anului trecut insa, FrieslandCampina a vandut brandul de inghetata Napoca catre Unilever, producatorul detergentului Dero si al margarinei Rama. Brandul de inghetata Napoca a realizat in 2008 vanzari totale de opt milioane de euro intr-o piata estimata la 100-120 mil. euro. De asemenea, in 2009, majoritatea producatorilor de lactate au fost nevoiti sa faca mai multe promotii decat in mod normal pentru a putea mentine volumele vandute in urma cu doi ani, ca urmare a scaderii puterii de cumparare a consumatorilor, aspect care a afectat de asemenea afacerile jucatorilor din aceasta industrie.
"Criza financiara globala s-a adancit in ultimul trimestru al anului 2009 si primul trimestru al anului 2010, avand un impact semnificativ asupra comportamentului si increderii consumatorului. Ca o consecinta, piata lactatelor a continuat sa scada, afectand de asemenea si cifra noastra de afaceri (in primele trei luni ale acestui an - n. red.). Aceasta evolutie, impreuna cu inrautatirea situatiei financiare in multe economii europene, indica faptul ca 2010 va fi un an foarte dificil pentru intreaga Europa, iar recuperarea va fi un proces lent", a completat directorul financiar al FrieslandCampina Romania.
Ea nu a dorit sa ofere estimari in ceea ce priveste evolutia cifrei de afaceri, a cotei de piata si a bugetului de promovare al companiei in acest an, insa sustine ca unul dintre obiectele FrieslandCampina in acest an va fi mentinerea si eventual cresterea cotelor de piata detinute. FrieslandCampina controleaza pe plan local patru unitati de productie, situate in judetele Mures, Satu Mare si Cluj (Taga si Baciu), in care la finalul anului 2008 lucrau aproximativ 1.600 de persoane.
Filiala locala a grupului olandez este unul dintre cei mai mari producatori ai pietei locale a lactatelor, estimata la 1,1 mld. euro anual, in care are ca principali competitori companiile Danone Romania, Hochland Romania, LaDorna, Albalact, Covalact, Tnuva Romania Daries si Müller Romania.

Noul executiv vine din Ungaria
De la inceputul lunii aprilie, conducerea executiva a FrieslandCampina Romania a fost preluata de Peter Szautner (foto). Absolvent al studiilor de Administratie a Afacerilor in Budapesta, el are o experienta de 14 ani in industria lactatelor, perioada in care a lucrat atat in cadrul grupului FrieslandCampina, cat si pentru Parmalat si Danone Ungaria. Inainte de a prelua conducerea operatiunilor FrieslandCampina din Romania, Szautner a fost director consumer marketing & new business pentru filiala din Ungaria a grupului olandez. El il va inlocui pe Ian Gearing, cel care a parasit FrieslandCampina Romania in prima luna a acestui an dupa aproximativ un an si jumatate de la preluarea functiei de director general. Dupa plecarea lui Gearing, interimatul a fost preluat de Kostas Maggioros, director general al FrieslandCampina pentru Europa Centrala.