Compania deţine un hotel în Borsec pe care se gândeşte să-ldemoleze şi să construiască unul nou. "Hotelul are camerele mici,în medie de 11-12 mp. Ne-ar costa mai mult să-l modificăm decâtsă-l demolăm", a spus Nicolae Palfi, vicepreşedintele Romaqua şiacţionarul minoritar cu 31% din acţiuni.
În portofoliul Romaqua, cel mai mare business românesc dinproducţia de bunuri de larg consum, potrivit unui clasament alcelor mai mari 100 de companii cu acţionariat majoritar românescrealizat de ZF (au fost luate în calcul entităţi fiscale şi nugrupuri de firme sau rezultate la nivel de grup), se află 11branduri. Cel mai vechi este Borsec (ape minerale naturale), altemărci fiind Stânceni (apă minerală naturală), Aquatique (apăminerală naturală oligominerală), Giusto, Quick Cola, Lămâiţăşi Cico (băuturi răcoritoare), Metropolitan Caffe (cafea), GiustoElektrik (băutură energizantă), Albacher şi Dorfer (bere).
Un brand vechi de 205 ani
Borsec, brand lansat în urmă cu 205 ani, a generat anul trecut52% din vânzările grupului Romaqua, adică 74 mil. euro, potrivitcalculelor ZF. Pe de altă parte, cele două branduri de bereAlbacher şi Dorfer au avut anul trecut 28% din vânzări, adică 40mil. euro.
Potrivit datelor lui Florian Zamfirescu, preşedintelepatronatului Apemin şi membru al Asociaţiei Europene a ApelorMinerale, Borsec este cel mai vechi brand de apă minerală din lume.Sub acelaşi brand, Romaqua comercializează atât apă mineralăcargozoasă, cât şi apă minerală necarbogazoasă (plată).
Potrivit datelor prezentate, la momentul lansării în 1806 secomercializau 3 milioane de litri, anul trecut volumele ajungând la335 milioane de litri.
"În 2010, condiţiile atipice generate de un cumul de factori audeterminat o compactare a pieţei. Noi am pierdut 4% din volume,însă mai puţin decât piaţa, astfel că ne-am majorat cotele", a spusPalfi. În ceea ce priveşte estimările pentru 2011, el spune căbugetul de vânzări de 160 mil. euro este "orientativ", care seredimensionează după fiecare analiză, săptămânal.
"Vedeţi ce se întâmplă cu cursul de schimb de la începutulanului (cursul a coborât cu peste 3%, de la 4,25 la 4,1 lei pentruun euro - n.red.). Vedeţi evoluţia combustibilului (preţulbenzinei a crescut cu peste 5%, iar cel al motorinei cu aproape9% - n.red.). Ne-am hotărât să lucrăm cu bugete orientative", aexplicat vicepreşedintele Romaqua.
La rândul său, Radu Lăzăroiu, managing director al Romaqua, aspus că există proiecte pentru anumite investiţii, acestea urmândsă fie implementate în momentul în care "vom fi într-o situaţiecât de cât comparabilă cu 2008-2009".
"Deocamdată suntem temperaţi în luarea deciziilor. Condiţiileeconomice pe care România le străbate nu sunt printre cele maifavorabile, iar mediul politic influenţează prin indecizii saudeciziile pe care le ia", a spus Lăzăroiu. Atât cifrele legate debugetul din acest an de 160 mil. euro, cât şi investiţiile de 20mil. euro "nu sunt fundamentate", a adăugat Palfi, care se întreabăretoric "cine are curajul să facă vreo predicţie". Dacăinvestiţiile se vor face, în jur de 11 mil. euro vor merge înfabrica de bere pentru dublarea capacităţii de producţie. Un altproiect este legat de logistică şi de creşterea capacităţii cu20.000 mp de depozite.
Palfi s-a referit şi la preţul de vânzare al apei minerale,explicând că Romaqua a suportat majorările de preţuri alemateriilor prime pe care le foloseşte.
Potrivit unor analize anterioare ale ZF, în general un litru deapă costă numai câţiva bani la izvor, însă preţul cu care iese pepoarta fabricii trece de 1 leu.
"Nu e totul numai apă minerală", afirmă Palfi, care aduce caargumente faptul că preţul PET-ului este dependent de cel alpetrolului, iar în ultima perioada aproape s-a dublat. Pe de altăparte şi preţul dopurilor s-a majorat cu 80%. Chiar şi în acestecondiţii, Palfi afirmă că Romaqua nu a majorat preţurile şi credecă nu va face acest lucru până după Paşte. În legătură cu măsurilecare ar ajuta economia, el spune că la nivelul TVA "ar trebui făcutceva", în timp ce reducerea CAS (măsură luată în calcul deautorităţi) sau a cotei unice nu ar ajuta statul. "Nu poţi facecreştere economică bazată pe consum, dar cineva trebuie să-şi asumerăspunderea de creare a consumului", a mai spus Palfi.
Investiţiile într-un nou sediu în Bucureşti anunţate anterior decompanie sunt la rândul lor stopate.
Piaţa de apă anul trecut
Potrivit datelor lui Vasile Mihalcea, director general alSocietăţii Naţionale a Apelor Minerale (SNAM), anul trecut s-auîmbuteliat 1,17 miliarde de litri de apă, iar consumul pe cap delocuitor în România se ridică anual la circa 54 de litri. La niveleuropean media este de aproximativ 150 de litri. "Ne trebuie ocaniculă la modul celei din 2007 şi sectorul nu va avea nicioproblemă", a mai spus Palfi.
Potrivit unor estimări anterioare ale acţionarilor Azuga Waters(care are în portofoliu brandul Perla Covasnei), piaţa apelorminerale are o valoare de 1,2-1,5 miliarde lei (circa 300 mil.euro). Alte branduri din piaţă sunt Izvorul Alb, Dorna, IzvorulMinunilor, Bucovina, Perla Harghitei.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels