Romaqua, producătorul Borsec: Ne trebuie o caniculă ca aceea din 2007 şi nu vom avea nicio problemă

Autor: Ioana David 12.04.2011
Romaqua Group, cel mai mare producător de ape minerale de pe piaţa locală, o companie deţinută de oamenii de afaceri Octavian Creţu şi Nicolae Palfi, tatonează investiţii într-un centru balneoclimateric în localitatea Borsec, acolo unde produce brandul de apă cu acelaşi nume.


Compania deţine un hotel în Borsec pe care se gândeşte să-l demoleze şi să construiască unul nou. "Hotelul are camerele mici, în medie de 11-12 mp. Ne-ar costa mai mult să-l modificăm decât să-l demolăm", a spus Nicolae Palfi, vicepreşedintele Romaqua şi acţionarul minoritar cu 31% din acţiuni.

Romaqua, companie cu o cifră de afaceri de 142,5 mil. euro în 2010, ar putea demara in­ves­tiţiile în acest centru la finalul anului, urmând să fie finalizate în 2012. Analizele încep luna următoare, astfel că Palfi spune că nu are estimări legate de eventualele investiţii im­pli­cate de acest proiect. Vicepreşedintele Roma­qua a mai spus că centrul va servi atât companei pentru întâlniri, cât şi turiştilor. Întrebat dacă vrea să atragă străini, Plafi a spus: "Străinii vin dacă au condiţii".

În portofoliul Romaqua, cel mai mare business românesc din producţia de bunuri de larg consum, potrivit unui clasament al celor mai mari 100 de companii cu acţionariat ma­jo­ritar românesc realizat de ZF (au fost luate în calcul entităţi fiscale şi nu grupuri de firme sau rezultate la nivel de grup), se află 11 bran­duri. Cel mai vechi este Borsec (ape minerale na­turale), alte mărci fiind Stânceni (apă mi­ne­rală naturală), Aquatique (apă minerală na­tu­rală oli­gominerală), Giusto, Quick Cola, Lă­mâiţă şi Cico (băuturi răcoritoare), Metropolitan Caffe (cafea), Giusto Elektrik (băutură energizantă), Albacher şi Dorfer (bere).


Un brand vechi de 205 ani

Borsec, brand lansat în urmă cu 205 ani, a generat anul trecut 52% din vânzările grupului Romaqua, adică 74 mil. euro, potrivit calculelor ZF. Pe de altă parte, cele două branduri de bere Albacher şi Dorfer au avut anul trecut 28% din vânzări, adică 40 mil. euro.

Potrivit datelor lui Florian Zamfirescu, preşedintele patronatului Apemin şi membru al Asociaţiei Europene a Apelor Minerale, Borsec este cel mai vechi brand de apă minerală din lume. Sub acelaşi brand, Romaqua comer­cializează atât apă minerală cargozoasă, cât şi apă minerală necarbogazoasă (plată).

Potrivit datelor prezentate, la momentul lansării în 1806 se comercializau 3 milioane de litri, anul trecut volumele ajungând la 335 milioane de litri.

"În 2010, condiţiile atipice generate de un cumul de factori au determinat o compactare a pieţei. Noi am pierdut 4% din volume, însă mai puţin decât piaţa, astfel că ne-am majorat cotele", a spus Palfi. În ceea ce priveşte estimările pentru 2011, el spune că bugetul de vânzări de 160 mil. euro este "orientativ", care se redimensionează după fiecare analiză, săptămânal.

"Vedeţi ce se întâmplă cu cursul de schimb de la începutul anului (cursul a coborât cu peste 3%, de la 4,25 la 4,1 lei pentru un euro - n.red.). Vedeţi evoluţia combustibilului (preţul ben­zinei a crescut cu peste 5%, iar cel al mo­to­rinei cu aproape 9% - n.red.). Ne-am hotărât să lucrăm cu bugete orientative", a explicat vice­pre­şedintele Romaqua.

La rândul său, Radu Lăzăroiu, managing di­rector al Romaqua, a spus că există proiecte pen­tru anumite investiţii, acestea urmând să fie im­plementate în momentul în care "vom fi într-o situaţie cât de cât comparabilă cu 2008-2009".

"Deocamdată suntem temperaţi în luarea deciziilor. Condiţiile economice pe care România le străbate nu sunt printre cele mai favorabile, iar mediul politic influenţează prin indecizii sau deciziile pe care le ia", a spus Lăzăroiu. Atât cifrele legate de bugetul din acest an de 160 mil. euro, cât şi investiţiile de 20 mil. euro "nu sunt fundamentate", a adăugat Palfi, care se întreabă retoric "cine are curajul să facă vreo predicţie". Dacă investiţiile se vor face, în jur de 11 mil. euro vor merge în fabrica de bere pentru dublarea capacităţii de pro­duc­ţie. Un alt proiect este legat de logistică şi de creşterea capacităţii cu 20.000 mp de de­pozite.

Palfi s-a referit şi la preţul de vânzare al apei minerale, explicând că Romaqua a suportat majorările de preţuri ale materiilor prime pe care le foloseşte.

Potrivit unor analize anterioare ale ZF, în general un litru de apă costă numai câţiva bani la izvor, însă preţul cu care iese pe poarta fabricii trece de 1 leu.

"Nu e totul numai apă minerală", afirmă Palfi, care aduce ca argumente faptul că preţul PET-ului este dependent de cel al petrolului, iar în ultima perioada aproape s-a dublat. Pe de altă parte şi preţul dopurilor s-a majorat cu 80%. Chiar şi în aceste condiţii, Palfi afirmă că Romaqua nu a majorat preţurile şi crede că nu va face acest lucru până după Paşte. În legătură cu măsurile care ar ajuta economia, el spune că la nivelul TVA "ar trebui făcut ceva", în timp ce reducerea CAS (măsură luată în calcul de autorităţi) sau a cotei unice nu ar ajuta statul. "Nu poţi face creştere economică bazată pe consum, dar cineva trebuie să-şi asume răs­punderea de creare a consumului", a mai spus Palfi.

Investiţiile într-un nou sediu în Bucureşti anunţate anterior de companie sunt la rândul lor stopate.


Piaţa de apă anul trecut

Potrivit datelor lui Vasile Mihalcea, director general al Societăţii Naţionale a Apelor Minerale (SNAM), anul trecut s-au îmbuteliat 1,17 miliarde de litri de apă, iar con­su­mul pe cap de locuitor în România se ridică anual la circa 54 de litri. La nivel european media este de aproximativ 150 de litri. "Ne trebuie o caniculă la modul celei din 2007 şi sectorul nu va avea nicio problemă", a mai spus Palfi.

Potrivit unor estimări anterioare ale acţio­narilor Azuga Waters (care are în portofoliu brandul Perla Covasnei), piaţa apelor minerale are o valoare de 1,2-1,5 miliarde lei (circa 300 mil. euro). Alte branduri din piaţă sunt Izvorul Alb, Dorna, Izvorul Minunilor, Bucovina, Perla Harghitei.