Companii

Romanii nu ard GPL de pomana, ci de 120 mil. $

14.11.2001, 00:00 75



Piata de gaz petrolier lichefiat (GPL) din Romania este estimata intre 120 - 140 milioane de dolari de catre reprezentantii Shell Gas Romania, companie care detine o treime din piata.

Atat de cunoscutele butelii de dinainte de 1990 inca isi iau partea leului din aceasta piata, dar autogazul (folosit de autoturisme) si micul vrac ("cisternele" instalate in curte) incep sa aiba cerere tot mai mare.

Desi consumul de butelii scade ( 210.000 tone de butelii vandute anul acesta, mai putin cu 3% fata de anul trecut), acestea detin 80% din piata GPL in competitie cu micul vrac si autogazul. Daca la noi, cel mai popular GPL este butelia, in Occident piata este puternic orientata spre micul vrac.

Shell Gas Romania se bate pe o piata interna alaturi de SNP Petrom, Butan Gas sau Rompetrol, pe langa care mai "roiesc" 20-30 de operatori mai mici, care iau cel mult 10% din piata, a declarat pentru Ziarul Financiar Joel Maes, presedintele companiei.

GPL este un combustibil obtinut in urma procesului de rafinare a titeiului, alaturi de benzina sau motorina. De aici, rezulta doua lucruri. Intai, pretul GPL este influentat de pretul titeiului si de evolutia cursului de schimb leu / $ - in cazul importurilor de GPL.

Apoi, cine are rafinaria este automat stapanul sursei de producere a GPL, deci are un cuvant greu de spus in piata

Dintre jucatorii pietei interne, numai SNP Petrom si grupul Rompetrol detin propriile rafinarii, in timp ce Shell Gas Romania si Butan Gas cumpara GPL de la poarta rafinariei sau aduc acest combustibil din import.

La ora actuala, peste 50% din cantitatea de GPL imbuteliata de catre Shell Gas Romania provine din import, restul fiind asigurat de furnizorii interni - SNP Petrom, Rompetrol si Lukoil Romania.

Vanzarile de butelii pe piata interna sunt sub "marca sezonalitatii", varfurile de vanzari fiind atinse in perioada august - octombrie si cea a sarbatorilor de iarna. Acestea sunt utilizate in proportie de 99% la gatit, 40% la incalzirea apei, respectiv 2% la incalzire, afirma oficialii Shell Gas Romania.

Potrivit acestora, vanzarile in scadere pe segmentul de butelii, utilizate preponderent la gatit, arata o migrare a consumului de GPL spre micul vrac, folosit mai ales la incalzire, de catre consumatorii industriali si consumatorii casnici.

In 2001, vanzarile de GPL vrac au crescut cu 20% fata de anul precedent, consumul crescand, ca si in cazul buteliilor, in perioada de iarna.

Cea mai noua afacere de GPL in Romania este insa, autogazul. Intrat oficial pe piata din toamna anului trecut, acesta ia din piata de combustibili auto conventionali - benzina sau motorina, anuntand o crestere a vanzarilor cu 100% in acest an fata de 2000, acest ritm de crestere pastrandu-se si in 2002, conform previziunilor specialistilor.

Pe acest segment al pietei de GPL din Romania, consumul este relativ constant in cursul anului. Principalii clienti pe vanzarile de autogaz sunt firmele de taximetrie, de distributie si scolile de soferi.

Pana in 2005, piata de autogaz va avea o rata medie de crestere de 30% pe an.

Autogazul prezinta cateva avantaje in competitia cu celelalte tipuri de combustibili auto: pret mai mic, poluare redusa, autonomie crescuta a vehiculului data de alimentarea duala (benzina si autogaz).

Pentru utilizarea autogazului, automobilele trebuie sa dispuna de un rezervor special, separat de cel alimentat cu combustibil clasic.

Joel Maes este de parere ca principalul "inamic" al GPL este gazul natural, insa in Romania, se duce o "lupta nedreapta": piata GPL este una libera, iar cea a gazelor naturale este una preponderent reglementata (90%).

Diferenta este ca pretul GPL este unul "adevarat" , decis de cererea si oferta din piata, fata de cel al gazelor naturale, care este un pret sustinut prin subventii ale statului - pretul reglementat unic.

La ora actuala, Shell Gas Romania isi vinde produsele prin aproximativ 5.000 de puncte de vanzare, anul trecut realizand o cifra de afaceri in valoare de peste 40 mil. $. In 2001, oficialii companiei estimeaza o scadere a cifrei de afaceri cu 20%.

De asemenea, profitul brut al companiei in valoare de 6,5 mil. $ in 2000 va scade si el cu 10% anul acesta.

"Evolutia mai slaba a rezultatelor financiare din acest an se datoreaza unei migrari a vanzarilor de butelii dinspre mediul urban spre mediul rural, unde puterea de cumparare este mai scazuta. In plus, unii dintre micii competitori ne pirateaza marca prin incarcarea buteliilor sub sigla noastra", explica presedintele companiei.

"In momentul intrarii pe piata interna, in 1996, am gasit doi concurenti: Petrom si Butan Gas. De atunci am investit peste 60 mil. $ in dezvoltarea unei retele de vanzare a produselor noastre si in retehnologizarea celor doua fabrici - statii de imbuteliere, pe care le detinem la Negoiesti - Prahova si Timisoara. Astfel se explica pozitia pe care o ocupam in piata", afirma Joel Maes.

Shell Gas Romania este o companie mixta creata in 1996, cu un capital social de 45 mil. $. Actionarul majoritar al societatii este grupul anglo-olandez Shell, care are 56% din actiuni, restul de 44% fiind detinute de SNP Petrom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO