Companii

Roberto Musneci, de la GlaxoSmithKline la A&D Pharma, via Serban & Musneci

Roberto Musneci, de la Glaxo GlaxoSmithKline la A&D Pharma, via Serban & Musneci
25.09.2008, 20:19 1381

 

Din ultima pozitie detinuta in cadrul multinationalei, de vicepresedinte si area director pe Europa de Est, Musneci coordona activitati in 13 tari (Romania, Bulgaria, Croatia, Serbia, Macedonia, Bosnia, Moldova, Ucraina, Kazahstan, Uzbekistan, Georgia, Azerbaidjan, Armenia), adica o zona care genera grupului britanic GSK o cifra de afaceri de 400 mil. euro si in care lucrau 1.600 de oameni.
A renuntat la un fotoliu confortabil intr-una dintre cele mai mari companii farma din lume si a intrat in lumea consultantei pentru a face comunicare institutionala.
Insa recent, Musneci si-a adaugat o noua pozitie in CV: cea de director non-executiv al A&D Pharma, liderul pietei pe segmentul de distributie si retail.
"Este o pozitie necesara pentru o companie listata pe Bursa din Londra. In mod normal, munca pe care o face un director non-executiv este sa controleze din afara si in mod independent interesele actionarilor minoritari, care in astfel de companii nu au nicio putere. Te focusezi pe acordarea de consultanta, precum cea in selectarea top-managementului. Este o pozitie importanta deoarece garantezi pentru acei actionari care nu sunt direct implicati in companie", spune Musneci intr-un interviu acordat ZF.
Desi a avut oferte pentru a continua in cadrul unei multinatioanale, si inca mai are, Musneci spune ca nu este tentat sa reintre in management, preferand statutul de antreprenor.
"Desi aveam o pozitie foarte buna, nu era investitia mea personala. In primul rand am vrut sa fac aceasta schimbare intre management si antreprenoriat, iar in al doilea rand am vazut ca Romania, in conditiile cresterii din ultimii ani, poate oferi multe oportunitati in domeniul consultantei", spune Musneci.
Pe de alta parte, si munca intr-o astfel de companie s-a schimbat mult in ultimii ani, iar mirajul multinationalelor a pierdut incet - incet din intensitate.
"Dupa 2000, multinationalele au inceput sa treaca printr-un proces major de globalizare, astfel incat structurile interne sunt din ce in ce mai centralizate. Acest lucru nu era valabil intr-o multinationala, cel putin nu in industria farmaceutica, in anii '90. Simteam ca si gradul de antreprenoriat si de initiativa necesar in cazul top-managerilor era mai limitat fata de acum zece ani", isi aminteste Musneci.
Mandatul din Romania i-a permis sa-l cunoasca pe actualul partener de afaceri, Alex Serban, cu care detine acum firma Serban & Musneci Associates. Potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finante, firma a avut anul trecut o cifra de afaceri de 0,4 mil. euro si un profit net de aproape 30.000 de euro.
"Credem ca facem parte dintr-o industrie in crestere in Romania. Acum zece ani, activitati precum cele de public affairs sau de corporate communications nu erau concretizate nici ca pozitie, nici ca descriere a unui job. Pe masura ce economia romaneasca a crescut, vedem din ce in ce mai multe companii care devin mai atente cu modul in care isi gestioneaza relatiile cu Guvernul, cu agentiile de reglementare, cu Parlamentul, dar si cu institutiile publice care nu implica statul roman", a spus la randul sau Alex Serban, senior partner al Serban & Musneci Associates.
Printre clientii firmei s-au numarat Vodafone, Lafarge, Danone, Rompetrol, Nokia, GSK, A&D Pharma. "Unul dintre cele mai dificile proiecte la care am lucrat pana acum a fost cel legat de realizarea unei coalitii. La prima vederea ar putea sa para simplu, insa nu este deloc asa. Sa reusesti sa aduci la masa prin intermediul unei asociatii sau al unei campanii sustinute de lobby firme concurente, cu interese uneori contrare, nu este o sarcina tocmai usoara", a adaugat Serban.
In legatura cu impactul crizei financiare din Statele Unite asupra Romaniei, reprezentantii firmei de consultanta sunt rezervati.
"Va trece o buna perioada de timp inainte ca undele de soc sa ajunga in Romania datorita faptului ca exista perspective de crestere bazate pe un potential bun. In acelasi timp, daca o companie are de suferit la Londra, Seattle sau Paris, si filialele sale vor avea de suferit mai devreme sau mai tarziu", este de parere Alex Serban.
Pe de alta parte, Musneci spune ca Romania "are o structura economica slaba inca, in pofida cresterilor din ultima perioada. Faptul ca piata locala nu este asa dezvoltata ca altele furnizeaza un fel de adapost".
Dar si perspective de crestere, mai ales in domeniul consultantei. In ultimii doi ani, echipa de la Serban & Musneci Associates a crescut de la 4-5 oameni la 20 de persoane. Iar Musneci spune ca dezvoltarea acestui business ramane prioritatea sa.
 
 
 
Roberto Musneci
 
  • Are 45 de ani si este senior partner al Serban & Musneci Associates;
  • In intervalul iunie 2003-decembrie 2006 a fost vice president & area director Eastern Europe - South GSK si president Europharm Group of companies;
  • Sub mandatul sau GSK a vandut farmaciile Europharm catre A&D Pharma.
 
Alex Serban
 
  • Este senior partner si co-founder al Serban & Musneci Associates;
  • Intre 1998-2001 a fost director government and shareholder relations al Connex;
  • In urmatorii doi ani a fost consultant al Guvernului Romaniei in probleme legate de intrarea in NATO.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO