Companii

Retelele de benzinarii se extind puternic inainte de vanzarea Petrom pana nu va fi prea tarziu

08.03.2004, 00:00 28



Operatorii petrolieri cauta sa se pozitioneze cat mai bine pe piata petroliera, investind zeci de milioane de dolari in extinderea retelelor de benzinarii, pana la aparitia in locul Petrom a unui jucator privat de mari proportii, care ar schimba situatia. Privatizarea SNP Petrom, cea mai mare companie de pe piata romaneasca, va schimba fata industriei petroliere, prin liberalizarea pietei si a cresterii concurentei pe acest segment al economiei.



Petrom opereaza pe piata de cativa ani cu o retea formata din circa 700 de statii de distributie a carburantilor. Daca la finele lui 2001, al doilea loc pe piata era ocupat de Shell cu 81 de statii, in numai doi ani peisajul pietei de retail s-a schimbat mult, pentru ca "din spate" au urcat puternic Lukoil (de la 20 de statii in 2001 la 300 de statii in 2004), Rompetrol (300 de statii la finele lui 2004), MOL (care a preluat 23 de statii de la Shell) si OMV, fiecare investind zeci de milioane de dolari pentru atingerea unei pozitii de "varf" in piata.



In plus, OMV si MOL lupta pentru preluarea Petrom, grupul austriac fiind bine cotat in piata pentru aceasta tranzactie.



"Vrem sa ne pozitionam cat mai bine pana la momentul privatizarii Petrom, dupa care este de asteptat o crestere a concurentei pe acest segment", spune Eric Kish, vicepresedinte al grupului petrolier privat Rompetrol, responsabil cu dezvoltarea si achizitiile.



Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului condus de omul de afaceri Dinu Patriciu, a anuntat ca va investi circa 50 mil. $ pentru extinderea retelei de benzinarii la 300 de unitati pana la finele anului, data la care Petrom ar trebui sa fie deja in proprietate privata.



La finele anului trecut, Rompetrol opera o retea de 180 de statii, dintre care 60 de unitati proprii, restul functionand prin distribuitori.



Extinderea retelei Rompetrol se va derula pe directia vest - nord vest, urmand insa sa fier deschise noi locatii si in aria "traditionala" din estul Romaniei.



Pentru 2004, reprezentantii Rompetrol Downstream estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 50% pana la 330 mil. $. Anul trecut, compania a obtinut un profit operational de peste 4 mil. $ la o cifra de afaceri de 220 mil. $, conform datelor preliminare.



Grupul Rompetrol, cel mai mare operator petrolier privat de pe piata interna, are o cota de 32% din piata produselor petroliere. Grupul, care are in proprietate rafinariile Petromidia si Vega Ploiesti, a obtinut in 2003 un profit operational de 30 mil. $ la o cifra de afaceri de 1,2 mld. $, in crestere cu 20% fata de anul 2002. Tinta fixata pentru 2004 este o cifra de afaceri de 1,6 mld. $.



Grupul petrolier ungar MOL face, de asemenea, pregatiri pentru a avea o pozitie mai buna pe o piata liberalizata. Pe termen lung, pana in 2010, MOL vrea sa aiba a doua pozitie, dupa Petrom pe piata distributiei de carburanti din Romania. Un prim pas strategic s-a consumat in iunie 2003, cand MOL a cumparat pe piata romaneasca 23 de statii de la gigantul anglo -olandez Shell, in cadrul unei tranzactii parafate la Budapesta si estimate pe piata la 20 - 25 mil. $.



Transferul statiilor de la Shell la MOL, prevazut a se finaliza in prima parte a acestui an, extinde reteaua operatorului ungar la circa 76 de statii. Pe langa ritmul anuntat de extindere, de 8 - 10 statii pe an, conducerea MOL anunta, tot anul trecut, ca este dispusa sa cumpere in continuare benzinarii de pe piata.



Ritmul cel mai rapid de extindere l-a avut grupul rus Lukoil. Rusii au investit masiv in extinderea retelei, "sarind" de la 20 de statii in decembrie 2001 la 202 statii in februarie, tinta fiind fixata la 300 de unitati in decembrie 2004. Conducerea Lukoil a anuntat ca vrea sa discute cu castigatorul licitatiei pentru preluarea Petrom posibilitatea cumpararii anumitor active ale companiei, fiind luate in vizor benzinarii, capacitati de procesare si operatiuni petrochimice.



In schimb, operatorul petrolier austriac OMV si-a fixat foarte clar o strategie regionala si priveste schimbarile de pe piata intr-un context mai larg. "Tinta" austriecilor este de a atinge pana in 2008 o cota de 20% din piata de retail a bazinului Dunarii. OMV opereaza o retea de circa 61 de statii si vrea sa ajunga la 110 unitati pana in 2008. OMV detine si un pachet de 25,1% din actiunile grupului Rompetrol. In plus, austriecii sunt un candidat foarte puternic pentru preluarea Petrom, dupa cum spun mai multe surse implicate in privatizarea companiei romanesti.



Lukoil, OMV, Rompetrol, Shell au inregistrat in 2003 profit din activitatile lor de retail in Romania, in conditiile in care ani la rand au raportat pierderi, acuzand tocmai lipsa liberalizarii pietei. Aceasta se va produce insa odata cu momentul privatizarii Petrom, dupa cum au spus in repetate randuri reprezentantii companiilor private de pe piata.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO