Companii

Retailerii: Nu visam la cresterea vanzarilor in 2010, dar macar sa ramanem profitabili

08.12.2009, 23:13 21

Marile lanturi de comert alimentar spun ca anul viitor va fi celputin la fel de greu ca 2009 si ca hard-discount-ul (segmentul cucele mai mici preturi) este singurul segment care va iesicastigator din criza.

Contractia consumului, care a trimis in insolventa in acest ancele mai mari retele de supermarketuri si hipermarketuri cu capitalromanesc, va continua si in 2010, cand ar putea aparea pe piata maimulte inchideri de magazine ale unor lanturi internationale decomert, potrivit reprezentantilor retailerilor prezenti laconferinta "Romania Retail Forum 2009" organizata de Mediafax. Lainceputul anului atat comerciantii, cat si producatorii activi lanivel local pariau pe rezistenta sectorului alimentar in fatacrizei. "Cei care isi construiesc bugetele pentru anul viitormizand pe cresterea consumului pe piata de FMCG (bunuri de largconsum - n. red.) sunt putin prea optimisti. 2010 cred ca va fi celputin la fel de greu ca 2009", a declarat Alexandru Vlad,directorul executiv al retelei Selgros Cash & CarryRomania.

"Daca nu vor fi cresteri de vanzari, ne dorim macar sa ramanemprofitabili", a spus la randul sau Delia Nica, directorul decomunicare al grupului Metro in Romania si vicepresedinte al AMRCR(Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania).

Vlad estimeaza ca declinul segmentului cash & carry, care seadreseaza in special revanzatorilor si firmelor din HoReCa, este inacest moment mai accentuat, comparativ cu cel alhipermarketurilor.

De partea cealalta, segmentul discounterilor, pe care activeazain prezent retelele Penny Market, Plus, Profi si MiniMax, ar puteafi in 2009 singurul care ar ramane pe crestere. "Hard-discounteriisunt singurii care anunta investitii masive pentru urmatoareaperioada. Daca pana acum preturile prohibitive din real estate i-autinut departe, 2010 cred ca va fi primul an in care acestia voravea un cuvant de spus pe piata", a declarat Vlad.

Directorul Selgros sustine ca producatorii locali de alimentetrebuie sprijiniti sa-si diminueze gradul de dependenta de materiaprima din import prin refacerea infrastructurii agricole.

"Nu iesim dintr-o criza de supraconsum tot prin supraconsum, ciprin investitii", a subliniat Liviu Voinea, directorul executiv alGrupului de Economie Aplicata.

Lege inaplicabila

Retailerii si producatorii, care pana acum au avut dispute petema noii legi din comertul alimentar, cer eliminarea termenelor deplata maxime prevazute in lege, motivand o eroare in calcululacestora. Legea mai prevede si eliminarea taxelor pe care lanturilede magazine le cereau furnizorilor fara insa a avea o legaturadirecta cu operatiunea de vanzare, si in acelasi timp trece incostul de achizitie a retailerilor toate taxele de listare pe careacestia le cer furnizorilor si care pana acum figurau in conturilelor de venituri. "Legea creeaza avantaje nemeritate pentruproducatori, procesatori si distribuitori", a mentionat AdrianManolache, secretarul general al AMRCR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO