Companii

Research International: 90% din businessul nostru este asigurat de multinationale

20.04.2007, 21:19 59

Desi companiile multinationale sunt cele care apeleaza, prin excelenta, la cercetarea de piata, in ultimii ani companiile cu capital local au inceput sa inteleaga importanta acestui instrument de analiza.
"Clientii traditionali in zona de cercetare de piata sunt companiile multinationale, care aduc estimativ 90% din venituri. Dar ne-am dori sa vedem din ce in ce mai multe companii traditionale care sa apeleze la aceste servicii", spune Marian Flangea, directorul general al companiei de cercetare de piata Research International.
Compania, ultimul jucator international care si-a facut intrarea pe piata locala de profil si cea mai mare companie de cercetari de marketing ad-hoc (realizate ca raspuns la o problema specifica, necesar sa fie facuta numai o data), a anuntat ca estimeaza o cifra de afaceri de 3 mil. euro la nivelul anului 2009, in conditiile in care estimarile spun ca piata locala de research va ajunge la o valoare de 35 mil. euro pana la acea data.
"Ma astept ca cea mai mare parte din cifra de afaceri sa vina dinspre clientii din zona FMCG, insa vorbim totusi de o valoare sub 50% fiindca cifra de afaceri se va imparti intre multe industrii. In principiu insa, in cazul cercetarii de piata se aplica legea Pareto: 80% din venituri vin de la 20% din clienti", a mentionat Flangea. Directorul Research International spune ca exista industrii care folosesc, in general, mai multa cercetare de piata decat altele, un exemplu in acest sens fiind industria FMCG (industria bunurilor de larg consum - n.r.), care este un client traditional al companiilor de cercetare de piata.
"In aceasta categorie pot fi incluse toate companiile multinationale mari de detergenti, soft-drinks si in general companiile care ofera produse in mod direct catre consumator. Zona produselor farmaceutice este de asemenea una foarte importanta pentru noi, pentru ca aici se face multa cercetare", explica Flangea, mentionand ca industriile de date si telecom, care au cunoscut o dezvoltare foarte mare in ultimii ani si care se orienteaza catre consumatorul final, o sa devina niste utilizatori frecventi ai cercetarii de piata. La fel se va intampla si cu industria bancara sau cu jucatorii cu capital local, spune reprezentantul Research International.
De altfel, piata a cunoscut in ultimii ani cresteri double-digit (de doua cifre - n.r.), care, potrivit estimarilor, vor continua si in anii care urmeaza.
Astfel, potrivit ultimelor date disponibile, industria de cercetare a inregsitrat o crestere de 26% la nivelul anului 2005, cifrandu-se la 19,5 mil. euro. Cresterea a atins un nivel de apoape 43% in 2006, cand piata a atins, potrivit unor estimari, 27 mil. euro.
"Cred ca in momentul acesta, cresterea mare pe care o inregistreaza industria se datoreaza cresterii economice din ultimii ani. Un alt driver pentru industrie ar fi intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, care stimuleaza intrarea pe piata a unor noi companii si accentuarea competitiei care, practic, inseamna noi clienti pentru cercetarea de piata", apreciaza Flangea.
Pe piata locala de cercetare de piata activau, inainte de intrarea pe piata a companiei americane Research International, companiile Cegedim, GfK, ACNielsen, MEMRB si Mercury Research.
La finele anului trecut, compania cu capital romanesc Geo Strategies, a lansat in parteneriat cu compania britanica Experience proiectul Mosaic, care propune o segmentare geo-demografica a consumatorilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO