Companii

Reapar primele investitii timide in spatii logistice: doar 13 milioane de euro. Cand se va relansa piata?

FM Logistic va investi circa 100 mil. euro in al doilea proiect de pe piata locala, situat in localitatea Petresti, judetul Dambovita

FM Logistic va investi circa 100 mil. euro in al doilea proiect de pe piata locala, situat in localitatea Petresti, judetul Dambovita

23.05.2010, 23:42 115

Dezvoltatorii sunt foarte atenti in prezent la mersul economieidin Romania si in special la cum evolueaza consumul, iar pentru areduce din riscuri, sunt cautate locatii neexploatate pana inprezent.

Primele lucrari incepute pe piata locala in acest an inextinderea capacitatilor logistice sunt cele ale companieiaustriece Gebruder Wiess la Sibiu si cele realizate de catrefrancezii de la FM Logistic la Petresti, judetul Dambovita.Valoarea lucrarilor anuntate se ridica la doar 13 milioane de euro,insa oficialii companiilor spun ca sunt dispusi sa creascainvestitiile, daca economia va incepe sa "duduie", cum spune ClaudeFaure, presedintele fondator si CEO al FM Logistic, iar consumulisi va relua cresterea.

Compania Gebruder Wiess, care a intrat pe piata locala in 2001,a anuntat inceperea in luna iunie a constructiei celui de-al doileaproiect logistic din Romania la Sibiu, dupa cel de la Bolintin Dealde langa Bucuresti, valoarea investitiei ridicandu-se la 3 milioane de euro. Primafaza a proiectului de la Sibiu presupune constructia unei platformede crossdocking (platforma logistica de manipulare a marfurilor sitransbordare din camioane de mare tonaj in camioane de tonaj maimic - n.a.) cu o suprafata de 1.000 de metri patrati, terenuldetinut de companie fiind de circa 30.000 mp.

"Constructia platformei de la Sibiu va incepe in luna iunie, iarterminarea lucrarilor este estimata pentru luna septembrie. Infunctie de evolutia pietei, in urmatoarele faze ale proiectului vomincepe si constructia de depozite logistice, iar in urmatorii doitrei ani ne propunem un proiect similar in zona Aradului", adeclarat Wolfgang Niessner, CEO al Gebruder Weiss.

Cel de-al doilea proiect logistic anuntat in acest an apartinecompaniei franceze FM Logistic, dezvoltat la Petresti, judetulDambovita, in acest caz valoarea investitiei depasind 10 milioanede euro. Prima faza a proiectului presupune constructia a treicladiri, in suprafata de 20.000 de metri patrati, iar termenul definalizare a lucrarilor este estimat pentru inceputul anuluiviitor. Proiectul de la Petresti este a doua unitate detinuta de FMLogistic pe piata din Romania, iar la finalul lucrarilor proiectulva ajunge la investitii atrase in valoare de 100 de milioane deeuro.

"Initial am luat in considerare dezvoltarea proiectului maiaproape de Bucuresti, dar ne-am dat seama ca ar fi fost o zona preaconcentrata din punct de vedere logistic, dar si din punct devedere al circulatiei, care este de-a dreptul sugramata inCapitala. Din Petresti reusim insa sa acoperim foarte bine treimari orase, precum Bucurestiul, Pitestiul si Targoviste", aexplicat Faure.

In prezent stocul de spatii logistice la nivelul Capitalei seridica la aproximativ 900.000 de metri patrati, in timp ce stoculla nivel national se ridica undeva la 450.000-500.000 de metripatrati, potrivit ultimelor date din piata.

Cu ochii la consum

Niessner apreciaza ca potentialul mare de dezvoltare al Romanieieste principalul atu care va conduce la o revenire a economieiintr-un timp relativ scurt, dar nu mai devreme de 2012.

"Sunt increzator ca Romania isi va reveni la nivelurile dedinainte de criza, insa recuperarea economica va fi una dificila.Cel mai devreme, ma astept ca incepand cu 2012, Romania sa atinganivelurile din 2007-2008, in care dezvoltarea pe plan local era unaincredibila. Potentialul Romaniei este unul extrem de mare, de aicisi reluarea dezvoltarii", a precizat Niessner.

Primul proiect logistic pe piata locala detinut de austrieci afost inaugurat anul trecut in Bolintin Deal, judetul Giurgiu, carecuprinde 8.500 de metri patrati de depozite logistice, o platformade crossdocking, precum si spatii de birouri. Valoarea totala aproiectului s-a ridicat la aproximativ 15 milioane de euro, pretcare include insa si achizitia terenului de aproximativ 7hectare.

Si Faure apreciaza ca potentialul Romaniei din punct de vedereal dezvoltarii logisticii este in stransa legatura cu dezvoltareaeconomica, dar mai ales cu cresterea consumului populatiei."Logistica din Romania va evolua odata cu consumul. In plus, inpiata mai exista in continuare spatii logistice neocupate si panacand acestea nu vor fi absorbite de cerere, nu putem vorbi de oreluare serioasa a investitiilor in logistica. Prin investitiaactuala anticipam de fapt revenirea economica si chiar daca estecriza, clientii nostri se dezvolta, dar mai putin decat in modnormal. La fel ne dezvoltam si noi", a apreciat Faure.

FM Logistic gestioneaza in prezent circa 60.000 de metri patratide spatii logistice in Timisoara si Bucuresti, din care 12.000 demetri patrati de spatii proprii dezvoltate de companie in Dudesti,judetul Timis. Valoarea acestui proiect s-a ridicat la circa 20 demilioane de euro.

Acord pe feroviar

In 2009, Gebruder Weiss a realizat o cifra de afaceri deaproximativ 17 milioane de euro, iar pentru acest an oficilaiicompaniei au estimat afaceri de circa 20 de milioane de euro, increstere cu 18% fata de nivelul afacerilor din 2009. Transporturilerutiere detin cea mai mare pondere in cifra de afaceri pe planlocal a companiei, respectiv 45%, urmate de serviciile dedepozitare si manipulare, cu o pondere de 30%, iar restulreprezinta transporturile feroviare, aeriene si navale, precum siserviciile vamale realizate de companie.

"Cea mai mare atentie o acordam transporturilor rutiere, daroferim si servicii de depozitare si manipulare, precum si transportferoviar, aerian si naval, si servicii logistice vamale. In prezentsuntem in negocieri cu o companie locala de transport feroviarpentru a creste afacerile pe acest segment, iar pana la sfarsitulanului este posibil sa incheiem un astfel de acord.

Deocamdata este insa prea devreme pentru a dezvalui numelecompaniei sau valoarea contractului", a explicat Niessner. Companiaa intrat pentru prima data pe segmentul logistic feroviar pe piatalocala in septembrie 2009.

Extinderea parcului auto

FM Logistic a realizat anul trecut o cifra de afaceri deaproximativ 18 milioane de euro, iar pentru acest an, oficialiicompaniei estimeaza o stagnare a afacerilor. Circa 40% din cifra deafaceri a companiei este realizata pe partea de transport, restulcifrei de afaceri provenind din activitati de depozitare simanipulare a marfurilor, respectiv 55%, si 5% care vin pe partea deco-packing (co-ambalare - n.a.).

Pentru acest an, oficialii companiei au anuntat ca vorachizitiona 10 remorci de TIR, in prezent parcul auto al FMLogistic ridicandu-se la 45 de remorci. De altfel, Faure apreciazaca dezvoltarea companiei pe segmentul feroviar in Romania nu esteluata in calcul pe termen scurt si mediu, in conditiile in carecalea ferata nu este suficient de competitiva din punct de vedereal costurilor si al accesibilitatii.

"Daca am putea folosi transportul feroviar, l-am folosi. Dinpacate, sectorul feroviar atat in Romania, cat si in alte stateeuropene nu este inca competitiv, atat din punct de vedere alcosturilor, cat si din punct de vedere al accesibilitatii. Este ovointa la nivel european, dar inca mai sunt nevoie de investitii inacest sector. Astfel, ne concentram pe transportul rutier", a spusexecutivul FM Logistic.

"Nu excludem pe viitor dezvoltarea operatiunilor in PortulConstanta, unde suntem deja prezenti cu doua birouri pe segmentulde transport naval. Din pacate insa, portul nu este suficient decompetitiv la nivel de preturi si din aceasta cauza preferamdirectionarea transporturilor din Asia catre alte porturi dinregiune, cu precadere catre Koper din Croatia", a mai declaratNiessner. Chiar si asa insa, Niessner apreciaza ca Romania ar puteajuca un rol extrem de important pe segmentul transporturilor navaledin Asia, iar pe viitor nu exclude posibilitatea ca PortulConstanta sa devina un hub logistic pentru astfel de servicii.

Ce mai puteti citi in Business Construct

  • In 5 ani s-a modernizat 5% din reteaua de drumuri si caiferate
  • Acoperisurile, inca in ceata
  • Zece sperante in imobiliare

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO