Companii

Rand Sherif, distribuitorul Interbrands: Din decembrie piata si-a pierdut "sclipirea"

Rand Sherif, distribuitorul Interbrands: Din decembrie piata si-a pierdut "sclipirea"

Rand Sherif, CEO-ul Interbrands

08.02.2009, 17:25 108

Interbrands, cel mai mare business din distributia de bunuri de larg consum, a avut anul trecut vanzari de aproape 1,17 mld. euro (4,3 mld. lei), in crestere cu 12% in euro fata de valoarea din 2007, cand compania a trecut pentru prima data pragul de un miliard de euro.

In acelasi interval, distribuitorul si-a redus EBITDA (profitul inainte de deducerea taxelor, dobanzilor, deprecierii si amortizarii) de la 27 mil. lei (8,2 mil. euro) in 2007 la 15 mil. lei (4 mil. euro) anul trecut.
"Reducerea la jumatate a EBITDA si faptul ca nu am revenit pe profit in 2008 pot fi puse in special pe seama cresterii costului capitalului de lucru si a pierderilor cauzate de fluctuatiile cursului de schimb, in cazul creditelor in euro", a declarat Rand Sherif, CEO-ul Interbrands. El a mai precizat ca impactul acestor doi factori externi asupra profitabilitatii companiei a fost diminuat prin masurile luate in ultimii doi ani, care au vizat reducerea valorii creditelor de rambursat si reducerea costurilor de operare. In 2007, compania a avut o pierdere financiara de 0,8 mil. euro.
In prima parte a lui 2008, Sherif prognoza trecerea pe profit pana la finele anului. In al doilea semestru insa, cresterea afacerilor a incetinit, pe fondul inrautatirii conditiilor economice. Per ansamblul anului, compania a raportat o crestere de 23% in lei, dupa ce in primele sase luni ritmul de majorare a fost de 27%.
"Efectele crizei economice s-au materializat in decembrie, cand intr-adevar am resimtit in vanzari schimbarea conditiilor de pe piata. Cresterile din ultimii 2-3 ani cu siguranta nu mai sunt pe piata acum. Practic, piata si-a pierdut sclipirea", a spus Sherif. El se asteapta sa vada in acest an o crestere zero a vanzarilor la nivelul sectorului local FMCG (bunuri de larg consum) sau chiar un declin usor, unele categorii fiind mai expuse decat altele.
Cel mai mare furnizor al Interbrands este British American Tobacco, companie care anul trecut a realizat vanzari de aproape un miliard de euro la nivel local. Distribuitorul a mers inca de la inceput pe parteneriate cu producatori de top, astfel lista sa de furnziori mai cuprinde companii precum P&G, Nestle, Cadbury sau Vodafone.
"In portofoliul Interbrands sunt produse vizibil afectate de schimbarea de trend de pe piata, precum electrocasnicele (Braun - n. red.). Pe de alta parte, produse precum sampoanele sau tigarile ar putea avea o performanta surprinzator de buna in 2009. Nu pot face insa estimari privind dinamica companiei in 2009, pentru ca mediul este foarte imprevizibil", a afirmat Sherif.
CEO-ul Interbrands mizeaza si in 2009 pe noi parteneriate pentru eficientizarea afacerilor. Recent, pe lista furnizorilor companiei au intrat Henkel (cu produsele de lipit Loctite si Moment) si Mayborn - cel mai mare producator englez de accesorii pentru bebelusi (brandul Tommee Tippee). Parteneriatul cu Interbrands marcheaza practic intrarea Mayborn pe piata locala, fiind vizata in special distributia in farmacii.
Anul trecut, compania a intrerupt colaborarea cu producatorul alimentar Orkla Foods, care a ales un alt distribuitor.
Recent, actionarul Interbrands - o companie inregistrata in Cipru si controlata de Sarkis Elias Sarkis - a majorat capitalul social al companiei cu 3 mil. euro.
"Lichiditatile vor fi elementul-cheie in businessul distributiei in acest an", a precizat Sherif.
Problemele de lichiditati vor genera multe falimente in acest an, in special in randul firmelor de distributie care s-au indatorat prea mult la banci, potrivit prognozelor facute de jucatorii din piata.
"Distribuitorii puternici, care sunt sanatosi din punct de vedere financiar si care vor reactiona rapid la schimbarile din piata vor profita de pe urma iesirii de pe piata a unor jucatori mai mici. Explicatia este faptul ca producatorii se vor orienta in aceste conditii catre parteneriate cu distribuitori mai puternici", a mai afirmat Sherif.
Printre jucatorii de top din sectorul distributiei FMCG se mai numara Top Brands Distribution, Aquila Group, Astral Impex sau Macromex.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO