Companii

"Se observa unele scaderi, dar este foarte greu sa-ti dai seama de unde vine aceasta temperare a investitiilor in publicitate"

"Se observa unele scaderi, dar este foarte greu sa-ti dai seama de unde vine aceasta temperare a investitiilor in publicitate"

Ciprian Stancu, director de vanzari al companiei Pro TV: Din punctul de vedere al investitiilor in publicitate in primul semestru, pe piata de televiziune a fost o precautie care se va confirma sau infirma in semestrul al doilea

22.08.2008, 14:20 101

"Investitiile nete nu au scazut, au crescut. Aceasta discrepanta vine din necorelarea preturilor rate card cu cele nete. Pentru televiziune, rate card-ul nu mai este un instrument de vanzare avand in vedere ca peste 90% din clienti cumpara in functie de audienta", explica Ciprian Stancu, director de vanzari al companiei Pro TV, care detine posturile Pro TV, Acasa TV, Sport.ro, Pro Cinema, Pro TV International si licenta MTV pe piata locala.
Stancu estimeaza ca in acest an investitiile in televiziune vor creste cu 30-35% fata de anul trecut cand au fost de aproximativ 275 milioane de euro. Barometrul este chiar liderul pietei, com-pania Pro TV, care in primul semestru al acestui an a inregistrat o cifra de afaceri de 137,83 mil. dolari (88,9 mil. euro), mai mare cu 50% in dolari fata de perioada similara a anului trecut.
Desi cifrele brute arata o scadere a investitiilor celor mai importanti trei advertiseri - P&G, Unilever si L'Oreal - Ciprian Stancu si Marian Petcu, communication director la agentia de media Starcom spun ca investitiile nete al P&G, Unilever si L'Oreal au ramas relativ constante cu cele de anul trecut sau au inregistrat cresteri usoare.
In timp ce in Statele Unite si Europa de Vest se vorbeste tot mai des de recesiune, pe piata locala de publicitate opiniile in legatura cu o eventuala reducere a bugetelor de marketing sunt impartite.
"Inca nu cred ca recesiunea mondiala isi face efectul la noi. Cat despre influente, da, este posibil ca bugetele de marketing ale unor companii multinationale sa se reduca pentru a suporta pierderile din alte tari. Insa nu cred ca aceste reduceri vor avea un impact semnificativ pentru intreaga piata, fiind foarte usor contracarate de cresterile celorlalti clienti", spune Marian Petcu, de la Starcom.
Pe de alta parte, Ciprian Stancu, directorul de vanzari al companiei Pro TV, afirma ca din ce in ce mai multi clienti solicita catre sediile centrale europene majorarea bugetelor de promovare fiindca Romania a ramas printre putinele tari din zona cu perspective de crestere a vanzarilor. "Pentru multi clienti, Romania este vazuta pe termen mediu, doi ani, calul de bataie care va acoperi stagnarile sau scaderile din alte tari".
Insa in iunie bugetele la rate card ale celor mai importanti trei advertiseri au scazut, P&G ajungand pe locul al patrulea, iar Unilever si L'Oreal iesind din topul primilor zece investitori.
"Se observa unele scaderi, dar este foarte greu sa-ti dai seama de unde vine aceasta temperare a investitiilor in publicitate. Daca se datoreaza Euro 2008 sau faptului ca pentru foarte multi advertiseri anul fiscal s-a incheiat in iunie. Multi clienti sunt precauti in mai, iunie si cheltuiesc foarte mult incepand cu septembrie, octombrie. In primul semestru a fost o precautie care se va confirma sau infirma in semestrul al doilea", afirma Stancu.
Claudia Ion, directorul de vanzari al postului Kanal D spune insa ca recesiunea care se simte in Vest ne afecteaza.
"Este pentru prima data cand companii mari au oprit consumul de media. Vorbim de L'Oreal, Unilever si P&G care au cheltuit putin. Toti au declarat ca bugetul anual nu va fi afectat, dar una peste alta Unilever a mai avut un astfel de comportament acum trei ani, iar L'Oreal niciodata".
Ea adauga ca se asteapta ca in 2008 piata sa creasca cu aproximativ 20-25% fata de cele 270 de milioane de euro, valoarea investitiilor nete pe care le-a estimat pentru anul trecut.
Octav Popescu, managing director la agentia Initiative Media afirma ca o eventuala recesiune ar afecta in primul rand companiile multinationale si ar reprezenta o oportunitate pentru jucatorii locali de a-si creste investitiile in marketing.
"Evolutii de 30-40%, asa cum cu prea mult optimism se asteptau unii actori ai pietei, nu mai au loc. Pana la finele urmatorilor doi ani rata de crestere a pietei de publicitate se va incadra in maxim 6-12%, ceea ce este inca foarte bine", spune managerul Initiative Media adaugand ca estima o astfel de reducere a ritmului de crestere inca din 2006.
Directorul de vanzari al companiei Pro TV sustine insa ca aceste cresteri inca au loc, iar recesiunea de pe pietele externe nu se va simti pana anul viitor. Pentru al doilea semestru din 2008, Stancu ia in considerare doua scenarii despre care afirma ca sunt la fel de posibile.
"Temerile de recesiune se confirma, economia Romaniei nu mai creste, moment in care clientii vor renunta sa-si suplimenteze bugetele si poate chiar vor reduce din ele, dar nu cred ca mai mult de 5-10%. A doua ipoteza: temerile nu se confirma, economia si consumul continua sa creasca, dar cu o rata mai mica din cauza majorarii ratelor dobanzii. In acest caz
s-ar putea sa avem chiar suplimentari de bugete", explica Stancu.
Pe de alta parte, Claudia Ion de la Kanal D spune ca in al doilea semestru piata va evolua in acelasi ritm daca nu apar noi investitori. "Anul trecut a fost sold-out (cererea pentru difuzarea de reclame este mai mare decat timpul alocat difuzarii) de multe ori, dar anul acesta ma astept sa nu mai fie asa".
In 2007, investitiile in publicitate pe tv au fost de aproximativ 270 de milioane de euro din totalul pietei de publicitate estimat in jurul a 500-550 de milioane de euro.
In general, primul semestru al anului inseamna in jur de 40% din investitiile anuale in publicitate, majoritatea bugetelor fiind cheltuite in al doilea semestru, mai ales intre lunile octombrie si decembrie cand se inregistreaza foarte frecvent situatii de sold-out.
Se va pastra insa aceasta tendinta si anul acesta?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO