Companii

Publicitatea online va trece abia la anul "bariera 1%"

25.05.2001, 00:00 30



Te-ai gandit ca ar fi timpul sa incepi o afacere pe internet, sau sa iti extinzi afacerea existenta, sau pur si simplu sa lansezi un nou site in limba romana. Ai luat totul in considerare, inclusiv veniturile pe care vrei sa le obtii din publicitate? Crezi ca e asa de simplu?

In momentul actual, majoritatea portalelor romanesti au ca principala sursa de venit vanzarea spatiilor publicitare, desi ponderea reclamei online in volumul total al reclamei din mass-media romaneasca este de numai 0,1% pe fondul unui dezinteres manifestat de agentiile de publicitate cat si al numarului inca redus al utilizatorilor de internet in Romania.

Se pare, insa, ca un numar tot mai mare de companii a inceput sa introduca in bugetele de publicitate o sectiune mai mult sau mai putin apreciabila pentru reclama online.

Dorinta specialistilor este ca anul acesta procentul sa creasca spre 0,3-0,4%, urmand ca in 2002 sa fie "atacata" bariera de 1%.

O firma de consultanta aprecia ca volumul investitiilor in publicitatea pe web-ul romanesc a fost in anul 2000 de 1 milion de dolari.

"Acesta suma nu este reala", a declarat Ziarului Financiar Orlando Nicoara, marketing manager la agentia de publicitate online Ad.ro. "Cred ca cifra se situeaza mai degraba undeva intre 200.000 si 300.000 de dolari, din care portalurile au atras aproximativ 50%."

Imbucurator este faptul ca sumele au evoluat crescator pana acum si se asteapta sa se pastreze aceasta tendinta. "Daca anul trecut aveam campanii de 1.000 - 2.000 USD, acum vorbim de campanii anuale de peste 10.000 USD sau chiar peste 50.000 USD.

Anul acesta se anunta, oricum, destul de interesant prin lansarea Apropo, portalul MediaPro si Xnet, portalul MobiFon. De asemenea, este posibil sa asistam la cateva investitii surpriza ale unor companii straine, investitii ce ar mari considerabil cifrele din acest domeniu.

Preconizez ca in 2001 vor fi investitii in publicitea pe Internet sume de 500-600 de mii de dolari. Cred ca in aceasta toamna va avea loc boom-ul atat de mult asteptat pe piata.", a mai adaugat Orlando Nicoara.

In opinia sa, anul 2001 va fi inca un an de tatonari pentru firmele care se gandesc sa investeasca in publicitatea online, urmand ca bugetele sa creasca abia incepand cu anul 2002.

Companiile care au investit cel mai puternic pana acum, in publicitatea online, sunt, in general, firmele de IT, de e-commerce, portaluri si alte site-uri romanesti sau din diaspora, firmele care au investit intr-un site profesional si care si-au "mutat" o parte din business pe web.

Dintre companiile web-based se detaseaza rate.ro, iar dintre companiile offline: KLM Romania, HP Romania, Compaq Romania, Xerox si Nokia.



Cat de efecienta s-a dovedit a fi publicitatea online in Romania?

Principalul avantaj oferit de publicitatea online il constituie faptul ca este cea mai masurabila si totodata flexibila, dintre toate formele de promovare.

Exista un control total al clientului, 24 de ore din 24, real-time, in functie de numarul de vizitatori unici si de afisari contractate, total sau pe fiecare site in parte; numarul de click-uri care genereaza vizitatori spre alte situri; etc.

De asemenea, spre deosebire de celelalte medii, publicitatea online permite schimbarea din mers a strategiei campaniei, a creatiilor (bannere) cu care firma a ales sa isi desfasoare promovarea, oferind un raspuns permanent din partea utilizatorilor si o interactivitate totala a posibililor clienti.

Aceasta interactivitate poate fi folosita imediat pentru adaptarea optima a campaniei, capitol la care celelalte medii sufera inca.

Daca adaugam la aceste avantaje targetul peste medie (utilizatori de computer, marea majoritate cu job-uri bine platite, cu functii de raspundere ce se conecteaza in timpul zilei prin linii dedicate care nu sunt accesibile oricarei firme), avem o imagine completa a ceea ce inseamna publicitatea pe internet.

Desigur, exista si dezavantaje, cel mai serios fiind rata de penetrare inca scazuta a internetului in Romania.

Conform analizei companiei Media Research, data publicitatii in ianuarie 2001 de catre eMarketer, in Romania exista aproximativ 1.300.000 utilizatori de internet, fiind a patra piata ca marime in Europa de Est. 60% dintre acestia se afla in Bucuresti.

Desi studiile nu furnizeaza date identice, Roland Berger Strategy Consultants apreciind piata la numai 1.200.000 in 2001, se constata o tendinta ascendenta a numarului de utilizatori romani (de la 750.000 in 2000) in ciuda situatiei restrictive a economiei romanesti.

Daca la nivel international, conform unui studiu recent dat publicitatii de catre NetRatings, companiile traditionale au surclasat pentru prima data dotcom-urile in ceea ce priveste cheltuielile cu publicitatea online, raportul companii online/ companii offline care isi fac publicitate pe web-ul romanesc ramane echilibrat.

"Am avut surpriza placuta sa constat ca exista destule companii offline care au inteles avantajele acestui mediu la fel cum, neplacut din pacate, exista companii online ce nu isi promoveaza afacerea in mediul in care isi desfasoara activitatea, adica celor carora se adreseaza la urma urmei.", ne-a mai declarat Orlando Nicoara.

Dintre cei mai mari 100 de cumparatori de publicitate online, la nivel international, 56 sunt companii offline traditionale care au cheltuit 123,3 millioane USD (44% din total), fata de numai 104,8 milioane investite de dot-com-uri si 51,4 milioane de la companiile high-tech.



Care este oferta actuala?

Siturile romanesti ofera la momentul actual posibilitati multiple celor care vor sa investeasca in publicitatea online.

Companiile pot opta pentru:

* bannere mari de 468x60 pixeli, amplasate fie in partea de sus, fie in josul paginii

* bannere mici de 120x60 sau 120x90 de pixeli, amplasate in lateral

* publicitate prin e-mail (newsletters)

In functie de tipul de companie (offline sau web-based) care doreste sa-si faca reclama pe web, aceasta poate alege din mai multe tipuri de oferte:

* inchirierea contra unei sume fixe, pe o perioada de timp a spatiului de reclama (banner)

* cost pe click - modalitate pentru care pot opta companiile web-based prin care acestea platesc o suma fixa pentru fiecare user care da click pe reclama sa; in acest fel clientul nu plateste decat pentru acei utilizatori care ajung in mod sigur pe site-ul sau;

* cost pe wiew - clientul este facturat in functie de numarul de vizualizari unice zilnice ale bannerelor sale;

Preturile practicate pot varia in functie de amplasarea bannerului in pagina (intr-o zona cu vizibilitate maxima sau una mai putin vizibila) sau in portal (pe pagina principala sau intr-una din paginile secundare). De obicei, firmele asigura, la cerere, consultanta in privinta conceperii bannerului, cat si a celor mai eficiente locuri de amplasare a acestuia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO