Companii

Principatul Monaco a devenit pentru câteva zile „reşedinţa“ celor mai buni antreprenori din lume

Antreprenorii, auditorii şi jurnaliştii au ajuns în elegante maşini de epocă la Salle des Etoile din Monte Carlo, locul unde s-a desfăşurat festivitatea de decernare a premiului Ernst & Young World Entrepreneur of the Year

Antreprenorii, auditorii şi jurnaliştii au ajuns în elegante maşini de epocă la Salle des Etoile din Monte Carlo, locul unde s-a desfăşurat festivitatea de decernare a premiului Ernst & Young World Entrepreneur of the Year

Autor: Claudia Medrega

15.06.2013, 10:22 582

Monte Carlo, vestit pentru raliurile de Formula 1 (Grand Prix) şi turneul de tenis (Master Series), a găzduit săptămâna trecută o altfel de competiţie - World Entrepreneur of the Year – întrecerea celor mai buni antreprenori din lume.

Ţinutul de la malul Mării Mediterane, cu vreo 3.000 de locuitori şi o suprafaţă de doar 2 kilometri pătraţi, asociat în mintea multora cu luxul, extravaganţa şi frumuseţea, pare desprins dintr-o altă lume. Oamenii sunt relaxaţi, deschişi şi joviali, iar problemele economice, care afectează încă multe ţări din lume, nu au „îndrăznit“ să pătrundă până aici. Criză economică, şomaj, recesiune sunt doar cuvinte reci şi seci, rupte din alt film, care s-au regăsit în discursurile de la eveniment, fără să rezoneze cu atmosfera „paradisiacă“ din Monte Carlo.

Această „oază“ turistică încântă prin aerul cosmopolit, vegetaţia luxuriantă, casele frumoase şi hotelurile de lux. Din când în când, pe străzile vestite ale Grand Prix, se zăresc rulând extravagante Lamborghini şi Aston Martin. Iar palatul princiar „veghează“ de pe o stâncă la liniştea principatului Monaco, una din cele mai scumpe locaţii din lume, care i-a găzduit pentru câteva zile şi pe cei mai buni antreprenori.

 

Care este însă povestea acestui „duel“ al antreprenorilor?

Istoria competiţiei World Entrepreneur Of The Year (WEOY) începe cu un sfert de secol în urmă. Programul a fost demarat de firma de audit şi consultanţă Ernst & Young în 1986, în Statele Unite şi, începând cu 1993, a fost extins la nivel internaţional. 26 de ani mai târziu, competiţia WEOY a ajuns în peste 50 de ţări. Acordarea titlului World Entrepreneur Of The Year are loc în cadrul unei ceremonii organizate, în fiecare an, la Monte Carlo. Anul acesta gala mondială Entrepreneur of the Year a reunit câştigătorii competiţiilor naţionale din 49 ţări. Deţinătorii titlului WEOY derulează afaceri care generează, în medie, un venit de circa un miliard de dolari şi au o rată medie de creştere de peste 17% pe an.

În ultimii 26 de ani antreprenorii au făcut mai mult decât oricare alt grup pentru a stimula inovaţia, crearea de locuri de muncă şi prosperitatea, atât în perioadele de creştere economică, cât şi în condiţii economice dificile, a spus James Turley, global chairman and CEO la Ernst & Young.

Procesul de selecţie a participanţilor este unul complex, implicând jurii atent selectate. Fiecare ţară îşi desemnează Antreprenorul Anului în cadrul unui eveniment special organizat, câştigătorul urmând să participe la marea finală.

Antreprenorii din România vor avea, începând cu anul 2014, oportunitatea să intre în competiţie cu alţi antreprenori din lume în cadrul acestui program. Prima gală naţională a Entrepreneur of the Year va avea loc în toamna anului 2014, deoarece procesul de pregătire începe de obicei cu mai mult de 12 luni înainte, după cum afirmă Bogdan Ion, country managing partner al Ernst & Young România.

 

Cum a fost evenimentul de la Monte Carlo din 2013

World Entrepreneur Of The Year 2013 a adus câteva zile intense, cu discuţii interesante cu personalităţi precum Kofi Annan, fost secretar general al Naţiunilor Unite, Sir Tim Berners – Lee, inventatorul World Wide Web sau Mika Hakkinen, campion la Formula 1.

Kofi Annan, fost secretar general al ONU timp de zece ani şi câştigător al premiului Nobel pentru Pace, a fost intervievat de Mark Weinberger, global chairman & CEO ales al Ernst & Young. Annan a declarat la deschiderea evenimentului WEOY că şomajul este adevărata problemă la nivel mondial, în principal în rândul tinerilor. El a arătat că preocupările guvernanţilor s-au concentrat pe creşterea economică sau evoluţia inflaţiei, dar se vorbeşte foarte puţin despre locurile de muncă. În aceste condiţii, antreprenoriatul este o soluţie la îndemână pentru rezolvarea acestei probleme tot mai accentuate, fiind necesar ca tinerii să fie pregătiţi să devină antreprenori.

Evenimentul de la Monte Carlo a inclus şi o serie de workshop-uri axate pe pieţele emergente, oportunităţi de dezvoltare a businessurilor, inovaţie, afaceri de familie sau social media.

Au fost şi poveşti captivante cu antreprenori şi despre antreprenoriat, cu „reţete de supravieţuire“ pe timp de criză, relaţia dintre bănci şi antreprenori şi modul cum diverse ţări îşi susţin antreprenorii.

Este important să priveşti pieţele emergente şi pieţele dezvoltate în mod diferit, nevoile de inovare ale companiilor sunt diferite, iar cunoaşterea fiecărei pieţe pe care acţionează firmele este foarte importantă pentru a identifica nevoile clienţilor. Acestea sunt câteva idei desprinse în cadrul workshop-ului destinat pieţelor emergente.

Câştigătorul World Entrepreneur Of The Year de anul trecut, Dr. James Mwangi, CEO şi managing director al Equity Bank Limited, a arătat că banca sa acorda la început împrumuturi puţine şi mici, iar astăzi a ajuns la peste 8 milioane de conturi în Africa Centrală şi de Est, valoarea medie a împrumuturilor fiind de 400 de dolari. Înainte de a apela la Equity Bank Limited, majoritatea clienţilor băncii nu au avut niciodată conturi.

O concluzie importantă a evenimentului de la Monte Carlo este că cei mai buni antreprenori din lume vor continua să facă angajări, atât în ţările de origine, unde au sediul central, cât şi în străinătate, planurile de recrutare urmând să fie influenţate, în principal, de evoluţia propriilor afaceri.

„În timp ce riscurile macroeconomice, cum ar fi criza din zona euro, încetinirea creşterii economice pe pieţele emergente şi impasul bugetar din SUA au amplificat incertitudinea investitorilor, cei mai importanţi antreprenori vor, încă, să recruteze în număr semnificativ“, a spus Maria Pinelli, vicepreşedinte global al Ernst & Young.

Toate aceste discuţii au fost presărate cu networking lunch-uri, cockteil-uri, tot soiul de recepţii... şi multă şampanie.

În cele din urmă, a venit şi ziua cea mare – acordarea titlului Ernst & Young World Entrepreneur of the Year.

Străzile frumoase din Monte Carlo, străjuite de mici grădini paradisiace şi, în depărtare, de marea liniştită şi iahturile luxoase ce străluceau în lumina amurgului, au devenit la începutul serii „Marii finale“ a antreprenorilor „loc de pelerinaj“ pentru invitaţii la eveniment – domni în  ţinute „black tie“ şi doamne în rochii de seară - care se îndreptau mai mult sau mai puţin grăbiţi spre punctul central de întâlnire - Hotelul Hermitage. De aici, antreprenorii, auditorii şi jurnaliştii deopotrivă eram „preluaţi“… într-o oarecare ordine, în graţioase maşini de epocă şi duşi spre Salle des Etoile (locul „finalei“).

Maşinile intrau una după alta. Iar invitaţii păşeau apoi pe covorul roşu spre locul festivităţii de decernare a marelui premiu.

Domnele nu au ratat ocazia de a etala ţinute speciale, combinaţia de fashion, bijuterii şi machiaj şi întregul decor ducând cu gândul la festivalul de la Cannes sau la premiile Oscar. Şi domnii, la fel de eleganţi, s-au integrat în atmosfera festivă.

A fost o seară frumoasă, cu momente artistice, orchestră simfonică, iar toţi antreprenorii care au câştigat competiţiile naţionale au urcat pe scenă, rând pe rând, să-şi ia propriul trofeu. La momentul marelui anunţ scena a devenit neîncăpătoare, strălucind sub bliţurile aparatelor de fotografiat ţintite pe marele câştigător.

Premiul World Entrepreneur of the Year 2013 a fost câştigat de turcul Hamdi Ulukaya, fondatorul şi preşedintele companiei producătoare de iaurturi greceşti Chobani, cu sediul în Statele Unite. Ulukaya a fondat compania în anul 2005 în nordul statului New York şi a lansat iaurtul grecesc Chobani doi ani mai târziu. La şase ani de la lansare, aceasta a devenit marca de iaurt cea mai bine vândută din SUA, cu vânzări anuale ce se apropie de un miliard de dolari. Chobani are 3.000 de angajaţi şi operează cea mai mare fabrică de iaurt din lume, iar produsele sale sunt vândute în Australia, Marea Britanie şi SUA.

După primirea premiului, marele câştigător a mers să discute cu jurnaliştii. Iar evenimentul WEOY 2013 a ajuns la final.

Seara a fost un „regal“ de rafinament şi eleganţă... iar artificiile nu aveau cum să lipsească.

Şi dacă reuniunea „de mare clasă“ a antreprenorilor a fost precedată cu câteva zile de concursul de Formula 1, după ce antreprenorii s-au văzut plecaţi din Monaco înapoi la afacerile lor, pe scena din Monte Carlo luminile rampei s-au aprins pentru o altă competiţie: cel de-al 53-lea Festival de Televiziune.


Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 14.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO